• Vickyb

Skandia - Barnförsäkring ! (akutvårdsersättning)

Hej!

Vänder mig till er som vet, kan eller har någon erfarenhet av akutvårdsersättningen?!
    När man åker in på akuten så skall man få ett sk akutvårdsersättning. Jag har pratat med några på skandia och dom har sagt att om man åkt in akut så skall man få en ersättning. Hon skickade hem papper som jag skulle fylla i + att jag ringde och begärde att få en journal hemskickad eftersom jag inte riktigt hade tider och datum i huvudet.
    Hon sa att jag bara skulle skicka in dom så skulle det lösa sig.
    Får papper hem att skadan är anmäld.. sen då?

Ringer igen och kolla så att jag verkligen hört rätt att jag är berättigad till ersättning för dom gånger vi varit tvugna att åka in akut. Men då säger en annan att det inte är så.. Bra att dom går ut med falsk marknadsföring och lurar till sig kunder med att säga så checkt att man får akutvårdsersättning om man åker in akut!!!

Det tyckte jag lät bra.. så jag skaffade den högsta försäkringen..!!

Någon som vet vad som är rätt och hur det går till.. känns lite som dom lurar och ljuger.
    Därför skulle lite kunskap om detta göra mig mer taggad att ringa nästa gång.. men jag vet ju inte vad som är rätt och vad som är fel.

Oj, det blev långt.. hoppas någon kan hjälpa mig iaf!

• Svar på tråden Skandia - Barnförsäkring ! (akutvårdsersättning)
  • Lucky Me

Man får väl ersättning om barnet läggs in akut? Inte om man bara besöker en akutmottagning.
    Vi blev inlagda i två dygn efter ett akut tillstånd och fick 1800 för de 2 dygnen som kallades akutvårdsersättning vad jag förstår.

• malinn

Är oxå nyfiken för jag ska själv ansöka om detta hos vårat försäkrings bolag, vi har Trygg hansa. Vilket har ni?

Lucky Me skrev 2008-02-16 16:59:43 följande:
    Man får väl ersättning om barnet läggs in akut? Inte om man bara besöker en akutmottagning.Vi blev inlagda i två dygn efter ett akut tillstånd och fick 1800 för de 2 dygnen som kallades akutvårdsersättning vad jag förstår.
    Livet är en sexuellt överförbar sjukdom med 100 % dödlighet som utgång!
  • Vickyb

Ok. Så det är alltså om dom blir inlagda.
    för så sa dom inte till mig.. så det är därför jag inte riktigt vet.. Känner mig faktiskt lite lurad eftersom dom då gjorde en fuling och sa att om man åker in akut så har man rätt till akutvårdsersättning.. och kommer man in tex klockan 22 och blir tvungen att stanna till tex 03 på natten så får man för den dagen oxå..

• Pyret 85

vi har trygghansa till Lian och vi får bara ersättning om han blir inlagd över natten. men det kan ju vara olika från olika försäkringar.

♥Mamma till världens sötaste Lian♥
  • Alicia05sMamma

Jag jobbade åt trygg hansa 6 år tidigare med personförsäkringar Nu är det 7 mån sedan jag slutade men villkoren är nog fortfarande desamma för dem båda

Förstahjälpen ersättning får man om man söker akut sjukvård, blir inskriven med band runt armen och då även övernattar.
    Den ersättningen kan man iaf hos Th få max 2 ggr per år. Om skandia har lika vågar jag inte säga, men det står i deras villkor.

Får man fortsätta ligga kvar på sjukhuset så får man sjukhusersättning per dag. Vilket belopp beror på försäkringsbeloppet du täcknat din försäkring på.

För att man ska ha rätt till ersättning krävs oxå att försäkringen är premiedragande. Dvs betald.

Många ggr kan det ta tid att få sin ersättning då det ofta tar en jäkla tid för sjukhusen att skicka iväg journalen till försäkringsbolaget. Den kostnaden behöver man heller som försäkringstagare ej heller stå för.

(¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Alicia05sMamma
    Vickyb skrev 2008-02-16 17:11:52 följande:
    Ok. Så det är alltså om dom blir inlagda. för så sa dom inte till mig.. så det är därför jag inte riktigt vet.. Känner mig faktiskt lite lurad eftersom dom då gjorde en fuling och sa att om man åker in akut så har man rätt till akutvårdsersättning.. och kommer man in tex klockan 22 och blir tvungen att stanna till tex 03 på natten så får man för den dagen oxå..
    Jag har varit i kontakt med MÅNGA Skandiakunder under de år jag jobbade med personförsäkringar som kände sig lurade. Mäklarna förfinade mkt för att få allt att låta mkt bättre och för att få sälja.

Jag säger såhär... Använd er aldig av en mäklare som ska sälja in en försäkring. De är enbart ute efter sin provision. De struntar blankt i innehållet i försäkringen. De kan ena dagen sälja åt skandia för att dagen efter sälja åt Folksam. De ser enbart till pengarna dom får i fickan & då blir tyvärr oxå kunderna lidande i slutändan.

Är man osäker på vilket bolag man vill ha så gå instället via konsumenternas försäkringsbyrå som är står helt oberoende. Alt att själv ringa runt till försäkringsbolagen för att få info.

( www.konsumenternasforsakringsbyra.se )
  • Vickyb

Ja, och det var antagligen det jag råkade ut för då!
    Tack för ditt svar, det låter rimligt i mina öron.
    Jag skall kolla runt lite.. är nöjd med dom ändå, även om jag känner mig lite löjligt lurad på något sätt. Jaja. Sambon har ju allrisk försäkring på folksam via facket så jag skall ta och ringa dom och se vad dom har för vilkor osv.. kostand / år.

Alicia05sMamma skrev 2008-02-16 19:31:32 följande:
    Jag har varit i kontakt med MÅNGA Skandiakunder under de år jag jobbade med personförsäkringar som kände sig lurade. Mäklarna förfinade mkt för att få allt att låta mkt bättre och för att få sälja.Jag säger såhär... Använd er aldig av en mäklare som ska sälja in en försäkring. De är enbart ute efter sin provision. De struntar blankt i innehållet i försäkringen. De kan ena dagen sälja åt skandia för att dagen efter sälja åt Folksam. De ser enbart till pengarna dom får i fickan & då blir tyvärr oxå kunderna lidande i slutändan. Är man osäker på vilket bolag man vill ha så gå instället via konsumenternas försäkringsbyrå som är står helt oberoende. Alt att själv ringa runt till försäkringsbolagen för att få info.( www.konsumenternasforsakringsbyra.se )
  • MammaHela

Jag läste scandias villkor på denna sida:
    www.skandia.se/hem/upload/pdf/20089_1.pdf

här står det så här:

akutvårdsersättnin
    Om ditt barn (upp till 18 års ålder) läggs
    in akut på sjukhus och får ligga kvar över
    natten, betalas 600 kronor ut som ett
    engångsbelopp.

Så där står det att man måste läggas in för att få ersättningen.

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Nova, Viggo & Liv ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Alicia05sMamma
    Vickyb skrev 2008-02-16 19:41:11 följande:
    Ja, och det var antagligen det jag råkade ut för då! Tack för ditt svar, det låter rimligt i mina öron. Jag skall kolla runt lite.. är nöjd med dom ändå, även om jag känner mig lite löjligt lurad på något sätt. Jaja. Sambon har ju allrisk försäkring på folksam via facket så jag skall ta och ringa dom och se vad dom har för vilkor osv.. kostand / år.
    Tänk er dock för ang. fackliga försäkringar.
    De är oftast mkt billigare men har oxå mkt sämre villkor. Dessutom gör man ingen hälsoförklaring när man söker försäkringen. Vilket betyder att man inte vet vad man har för skydd i sin försäkring förrens olyckan är framme, vilket i sin tur kan sluta olyckligt om man inte får ngn ersättning alls.

Så har man fullt friska barn så tycker jag man ska satsa på en privat barnförsäkring.

Jag har Trygg Hansas barnförsäkring åt Alicia. Jag har laggt mig ungefär mitt i vad de har för belopp att erbjuda på deras försäkringar. Har ett max.belopp på 3,3 miljoner och förs.belopp på 1,1 miljoner. Helårs premien på den är 1252 :-

Skulle aldrig för mitt liv välja bort Trygg hansas barnförsäkring då jag anser att de är den bästa barnförsäkringen på marknaden, och jag rekomenderar den verkligen.

Lycka till vännen
  • malinn

Japp, vi var inlagda i tio dygn så då borde vi få ersättning. Det där bandet man brukar få fick vi dock inte men jag antar att det går att lösa ändå

• Alicia05sMamma
    malinn skrev 2008-02-17 08:28:22 följande:
    Japp, vi var inlagda i tio dygn så då borde vi få ersättning. Det där bandet man brukar få fick vi dock inte men jag antar att det går att lösa ändå
    Då glömde dom nog bara sätta på er bandet. Men Ni har ju ändå blivit inskrivna & all sådan info finns i journalen. Så det är bara att göra en skadeanmälan.
  • Vickyb

Räcker det alltså att man blir inskriven?? för isf skall jag kolla upp vad det står i journalerna.. ??? Vi har ju även fått stanna över natten och åkt hem mitt i natten.

• Alicia05sMamma
    Vickyb skrev 2008-02-17 18:13:38 följande:
    Räcker det alltså att man blir inskriven?? för isf skall jag kolla upp vad det står i journalerna.. ??? Vi har ju även fått stanna över natten och åkt hem mitt i natten.
    För att få förstahjälpen ersättningen eller akutersättningen som det heter hos skandia så måste man bli inskriven & övernatta.
  • malinn
    Alicia05sMamma skrev 2008-02-17 14:08:56 följande:
    Då glömde dom nog bara sätta på er bandet. Men Ni har ju ändå blivit inskrivna & all sådan info finns i journalen. Så det är bara att göra en skadeanmälan.
    Ok, tack så mycket för infon Skrattande Ska ta kontakt med TH direkt i morgon!!
  • Alicia05sMamma
    malinn skrev 2008-02-17 20:26:57 följande:
    Ok, tack så mycket för infon  Ska ta kontakt med TH direkt i morgon!!
    Det var så lite så
Svar på tråden Skandia - Barnförsäkring ! (akutvårdsersättning)