• trexel

    Singel 41 år och barnlös

    Att vara 41 är väl ok i sig men i kombination med att vara singel OCH barnlös så kan jag i mina värsta stunder känna en sån stor förtvivlan och sorg att det nästan känns som jag går sönder.
    Jag ser nog yngre ut än vad jag är och utåt sett så tror nog många som känner mig ytligt i min omgivning att jag är en rätt glad och lycklig person. Omtyckt på jobbet och av familj och vänner osv. Men jag känner mig som en stor idiot som inte förstått att man inte har all tid i världen på sig att skaffa barn. Finns det någon därute i samma situation som mig som kan berätta lite om hur ni har bearbetat/bearbetar den pågående och osynliga sorgen i att vilja ha barn men inte har träffat den rätta partnern. Jag vet ärligt talat inte hur jag ska kunna komma igenom den här krisen.
    Jag dejtar och har ännu inte gett upp hoppet helt men det känns så tungt ibland... speciellt när alla runtomkring pratar om sina barn och sina familjer.

  • Svar på tråden Singel 41 år och barnlös
  • Sleepingbeuty

    Jag är singel och tog saken i egna händer när jag var 41 år.Förstod då at jag inte har tiden , varken min kropp eler jag att vänta på den rätte och få barn med. Jag hade rätt.Har kämpat själv nu i 5 år ca.Började med inseminationer på storkkliniken i Köpenhamn.Sedan IVF i köpenhamn och nu ÄD i RIga.Så VÄNTA INTE!!!! det har din kropp inte råd med.Vill du kan du skriva in min inbox.Vet hur det känns och mer därtill.

  • Mynta13

    Håller med föregående talare, jag har lagt dejtandet på hyllan och har hunnit med ett par inseminationsförsök i Danmark. Känner mig lugn i själen att jag nu bestämt mig för att försöka få barn själv. Därefter kan jag finna mig en man om och när jag vill,utan tidspress. Visst passar inte denna lösningen alla men det är en av vägarna man kan gå. Är 38 år och önskar jag inte ens hade väntat så pass länge på detta. Fundera på om det kan vara din lösning med... Finns en tråd härunder svårt få barn som heter vi som är ensamstående, ta en titt där om du inte redan gjort det.

  • snöstjärna71

    Om du bestämmer dig för att försöka få barn på egen hand kan adoption också vara ett alternativ. Tyvärr har det blivit enormt mycket svårare för singlar att adoptera de senaste åren eftersom köerna vuxit sig väldigt långa och det "stora singellandet" Kina stängt för singlar. Så det kan hända att du hinner bli för gammal, 45 år är gränsen i många kommuner, vissa har en lägre gräns.

    Men eftersom kroppen kan krångla och det inte finns några garantier för att inseminationer, IVF eller ÄD resulterar i barn kan det vara värt att kolla upp det adoptionsalternativet. Ring runt till några adoptionsorganisationer och hör hur singelsituationen ser ut i nuläget (saker kan ju ändra sig både i positiv och negativ riktning). Om du tror att adoption eventuellt skulle kunna vara ett alternativ för dig kan du ställa dig i kö i någon organisation så fort som möjligt. Om eventuella försök att få barn på biologisk väg misslyckas kanske du vill utnyttja den platsen om några år. Då kanske det finns fler öppningar för singlar och kanske hinner du då få barn via adoption.

    Det finns en förening för ensamstående adoptivföräldrar: www.eaf.nu

  • citystina

    Det finns massor med kvinnor i din situation!

    Själv är jag ensamstående gravid efter IVF (provrörsbefruktning) i Danmark med donator - jag är 40 år nu.

    Ingen idé att dra ut på det - gå in på www.femmis.se och bli medlem i föreningen för sådana som du - singlar som vill skaffa barn själva.

    Skynda dig också att ta reda på hur det står till med din fertilitet - hos en gynekolog. Massor av tips och stöd får du hos femmis!!!

  • citystina

    Det finns massor med kvinnor i din situation!

    Själv är jag ensamstående gravid efter IVF (provrörsbefruktning) i Danmark med donator - jag är 40 år nu.

    Ingen idé att dra ut på det - gå in på www.femmis.se och bli medlem i föreningen för sådana som du - singlar som vill skaffa barn själva.

    Skynda dig också att ta reda på hur det står till med din fertilitet - hos en gynekolog. Massor av tips och stöd får du hos femmis!!!

  • citystina

    Det finns massor med kvinnor i din situation!

    Själv är jag ensamstående gravid efter IVF (provrörsbefruktning) i Danmark med donator - jag är 40 år nu.

    Ingen idé att dra ut på det - gå in på www.femmis.se och bli medlem i föreningen för sådana som du - singlar som vill skaffa barn själva.

    Skynda dig också att ta reda på hur det står till med din fertilitet - hos en gynekolog. Massor av tips och stöd får du hos femmis!!!

  • citystina

    Det finns massor med kvinnor i din situation!

    Själv är jag ensamstående gravid efter IVF (provrörsbefruktning) i Danmark med donator - jag är 40 år nu.

    Ingen idé att dra ut på det - gå in på www.femmis.se och bli medlem i föreningen för sådana som du - singlar som vill skaffa barn själva.

    Skynda dig också att ta reda på hur det står till med din fertilitet - hos en gynekolog. Massor av tips och stöd får du hos femmis!!!

  • hymafr

    Hej!
    Är själv singel med en 14-årig dotter som jag haft ensam hela tiden eftersom förhållandet med hennes pappa tog slut på ett tidigt stadium.
    Försökte ända tills jag var 40 hitta en ny karl att skaffa barn med, men till slut gav jag upp och bestämde mig för att försöka själv.(Alla karlar verkade så konstiga och hade egna problem som de behövde ta tag i). Tyvärr har det inte lyckats ännu, men jag ska göra en IVF i Finland nästa månad och om det inte funkar så funderar jag på ÄD.
    Konstigt nog har det efter det att jag bestämde mig för att skaffa barn själv, helt plötsligt dykt upp flera killar i min yttre bekantskapskrets som jag skulle kunna tänka mig att inleda ett förhållande med så småningom och som förhoppningsvis skulle kunna bli en bra styvpappa (adoptivpappa?) till mitt barn.
    Mina krav har ju förstås ändrats, men kanske jag själv har förändrats när jag äntligen tog beslutet (mindre desperat, haha...?)
    Jag har alltså en stark känsla av att jag inte kommer att bo ensam resten av mitt liv, utan att jag kommer att hitta en trevlig karl så småningom.

  • Lyckoprinsessan

    Min bästa väninna blir 43 nu i mars, hon har en son på 1,5 år efter en insemination på STORK-kliniken. Hon var singel och dejtade i många år tills hon beslutade att ta saken i egna händer. Blev utdömd i Sverige eftersom hon hade ett FSH på 17. Fick pergo av en gynekolog i Danmark och åkte sedan till storkkliniken för en insemination vid ägglossning.

    Mot alla odds blev hon gravid på första försöket. Inte nog med det, när hon var i femte månaden träffade hon en ny man och i våras köpte de hus tillsammans. Nu har hon sin lilla familj och är världens lyckligaste.

    En man kan du alltid fixa senare, vill du ha barn så gör något så fort som möjligt!!!!

    Lycka till...

  • bodil louise

    Hej!!
    Har en väninna som är singel 40+,och vill få ett barn på egen hand-Var ligger storkkliniken?? Hur hittar man den? o vad kostar en IVF där?? Tack på förhand!!! B-L

Svar på tråden Singel 41 år och barnlös