• Saniis

Bönor på burk?

Jag ska försöka lära mig att äta bönor, typ kidneybönor, kikärter och liknande. Men är det lika nyttigt/ hälsosamt med konserverade bönor, som med bönor som man själv kokar?

• Svar på tråden Bönor på burk?
  • CarlHerman

Jag har fått för mig att det inte är lika nyttigt. Men jag använder bönor/kikärter på burk eftersom jag ändå inte skulle komma ihåg att lägga i blöt osv. Skulle gärna börja använda "riktiga".

• Mint

Man behöver ju inte komma ihåg att lägga i blöt! Bara att köpa en påse, fixa med blötläggning och kokning och sedan frysa in i lagoma doser (jag brukar fördela i påsar à 100-200 gram). Så är det bara att ta fram en påse när det är dags att tillaga något med bönor. Mycket fräschare, godare och billigare!

• juzze

Jag skulle dock börja med bönor på burk först, om jag skulle försöka lära mig äta det. De nyttigaste bönorna är trots allt de som blir uppätna, inte de som ligger i skåpet och ropar efter blötläggning. När du sen lärt dig, så kan du ta tag i kokandet och blötläggandet. Tror säkert det är lite skillnad i näringsvärden å sånt, men det är inte dåligt med konserverade bönor.

Svar på tråden Bönor på burk?