• krypsyl

sista penicillin igår, 39 graders feber idag...

Dottern har haft streptokocker (för andra gången i år) och just avslutat sista penicillinkuren (tog sista dosen igår morse). I morse var hon hängig och ledsen, kändes lite varm. Var hemma hos mormor på dagen men blev ändå mer varm, hade 39,8 graders feber.

Vad 17 är detta, har inte streptokockerna gått bort eller har hon åkt på något nytt??? Vi fick kåvepenin båda gångerna, fast jag frågade om det verkligen skulle hjälpa den här andra gången.

Hon är 4,5 år. Har inte ont i halsen, men det har hon inte haft tidigare heller när hon haft streptokocker i halsen.

Någon som har nåt tips eller nåt klokt att säga om detta???

• Svar på tråden sista penicillin igår, 39 graders feber idag...
  • Miss Love

Kan ju vara något nytt hon har åkt på eller så är det streptokockerna. Åk in och kolla imorgon.

• Vildkorn

Gå tillbaka till läkaren på måndag. Förmodligen har penicillinet inte hjälpt och hon behöver annan sort. Eller så har hon också åkt på något virus och har feber pga den.

Lycka till och hoppas att dottern mår bra snart igen.

BF+1, men ingen Skrutta
  • mludvigs

Min son har betett sig lika (men efter öroninflammation) och då har det varit att penecillinet ej hjälpt helt så så fort man tagit bort medicinen har inflammationen blossat upp igen.

Men det kan ju även vara så att hon har sån otur att hon åkt på nåt annat eftersom jag tror immunförsvaret är försämrat när man äter medicin. Fast personligen skulle jag tro att det är de 2 kurerna som ej tagt helt och hon säkert skulle behöva en annan medicin.

För vår del så har vi nu lärt oss att om sonen har en kraftig öroninflammation så duger inte kåvepeninet utan han måste ha nåt annat.

• Nitagirl

du ska nog kontakta vc på mån eller imorn jourläkarmott så att dom tar crp på henne..infektionstest...o se där om hon har det kvar ikroppen.konstigt att hon har hög feber ännu...hon kan ha åkt på nåt nytt oxå visserligen men ja skulle nog gå till dr ialf.

• Ellen71

Verkar ju inte som att kåvepeninet verkar! Har för mig att vi fick något annat, inte kåvepenin, när sonen hade streptokocker.
    Jag skulle ge henne ipren och alvedon inatt, hålla lite extra koll och ringa med en gång imorgon bitti till jourläkaren. Definitivt inte vänta till måndag.
    /L

• Mamasnest

Har ni fler barn i familjen? Jag hade streptokocker 3 ggr på raken för några år sedan och då visade det sig att min son hade det utan symptom och smittade om mig hela tiden. Be att få hela familjen testad!

Trebarnsmamma på heltid
  • krypsyl

Hon har varit pigg och varit på dagis hela veckan. Det är först idag som febern kommit, efter vi slutat med penicillinet. Nu när hon fick streptokocker sista gången hade hon inte så hög feber, men fick kliande utslag över hela kroppen. När vi beskrev på tel med bvc så trodde de på scharlakansfeber. Men när läkaren såg henne trodde han inte det, men de tog ett halsprov och hon hade streptokocker.

Vi får ringa jourmottagningen imorgon... Så tråkigt och jobbigt för henne...

• krypsyl
    Svar på #6
    Mamasnest skrev 2008-02-16 21:39:40 följande:
    Har ni fler barn i familjen? Jag hade streptokocker 3 ggr på raken för några år sedan och då visade det sig att min son hade det utan symptom och smittade om mig hela tiden. Be att få hela familjen testad!
    Lillasyrran testades samtidigt, men hon hade det inte. Kan det var någon av oss föräldrar som bär på det tror du? Jag vet att en annan kille har haft det på dagis, så det går ju där också.
  • Mamasnest

Jag var också pigg under mina penicillinkurer men blev sjuk igen så fort jag slutade.

Trebarnsmamma på heltid
  • krypsyl

Jag ringde närakuten i sista sekunden innan de stängde. Fick en tid imorgon bitti kl 9.00. Men det var en sur sköterska som sa; "det här är ingen vårdcentral som man kan ringa och boka tid på så där". Men hon gav mig en tid i alla fall...
    Blir lite full i skratt, antingen behövde hon inte säga så, eller så skulle hon hävdat att vi skulle återkomma imorgon... Tänk att folk är så griniga...

• siggemom

Lycka till dottern behöver nog spectramox som är "breddare" än kåvepeninet.

• 1980 längtar

Vi fick också streptokocker i ansiktet och Alvina åt kåvepenin i 7 dagar och dagen efter sista pencillinet kräktes hon och fick 39 graders feber och var väldigt medtagen

Åkte till läkare dagen efter och blev nästan utskrattad då hon tyckte jag var nojjig som kom in med ett virus

Å andra sidan väntade jag och plågade min dotter med de hemska streptokockerna i ansiktet i över en vecka innan jag sökte hjälp för att slippa gå dit i onödan och det slutade med att Alvinas pappa låg i feber i 2 veckor och fick halsfluss, säkert av Alvina och jag fick också halsfluss, fast jag var bara sjuk i 24 timmar

Så ring till sjukvårdsupplysningen och fråga! Till mig sa de att det kan ligga något annat bakom, som tex öroninflammation eller uvi så ring och rådgör

Lycka till

Om du inte kan föregå med gott exempel - ja, då får du bara vara en gräslig varning.
Svar på tråden sista penicillin igår, 39 graders feber idag...