• strongenough

Ska man diska stekpannor med diskmedel?

Har fått höra olika, vad säger ni?

• Svar på tråden Ska man diska stekpannor med diskmedel?
  • trollmammsis

i teflon är det ok... men i såna här riktiga svarta så "SKA" man inte.. men även jag gör dte ibland

• deus ex machina

gjutjärn ska du använda utan diskmedel, då fickorna har fettdepåer, som gör att det inte bränner fast.
    teflon kan du däremot diska som du vill.

men gjutjärn - ajabaja diskmedel. gjorde det misstaget när hjag var liten och fattade inte varför pannkakorna brände vid efteråt. haha

• tjocksockan

Gutjärnspannor ska man egentligen inte diska med diskmedel, men det gör jag ändå för det är så svårt att få rent annars tycker jag. Teflonpannor kan man ha diskmedel i.

• Senap

Gjutjärnspannor ska inte diskas med diskmedel. Hett vatten och borste räcker. Om det sitter hårt så kan man koka vatten i pannan och sedan borsta.
    Torka den efteråt och smörj med lite olja.

Teflonpannor kan däremot diskas med diskmedel.

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
  • Kristall V

Det beror på vilken sorts stekpanna det är.

Gjutgärn ska man inte diska med diskmedel enligt alla experter, men jag brukar göra det ändå och sedan olja in den med jämna mellanrum för att den inte ska rosta, det har jag gjort i 15 år nu och den funkar perfekt än

teflonpannor och liknande ska diskas med diskmedel.

• Rigmor Mortis

Jag diskar alltid med diskmedel (även gjutjärnspannan). Viktigt att den torkar ordentligt efteråt bara, sätt den på spisen.

• koje

Kör utan diskmedel i vilket stekjärn jag än använder däremot väldigt varmt vatten o mycket

• juzze

Jag diskar även mina gjutjärnsgrytor med diskmedel ibland, men är noga med att torka och smörja in med olja efteråt. Teflonpannor diskar jag alltid med diskmedel.

• isisisis

Det brukar vara lättast att diska gjutjärnspannan med hett vatten direkt efter man använt den.
    Då går det på ett kick.
    Låter man den stå,så känns det inte som den blir riktigt ren,då behövs nästan diskmedel,men då får man olja in den.

• Rigmor Mortis

Oljat in den har jag aldrig gjort. Eller jo, när den var nyinköpt, inte sedan.

Kan tillägga att jag ärvde en gjutjärnsgryta efter mormor (som även hon diskade med diskmedel och struntade i att olja in efteråt). Den är fortfarande i prima skick, trots att den är från 50-talet

• Mollymajs

Jag diskar alla stekpannor o grytor med diskmedel. Även att ja vet att inte gjutgärn ska göras så. Men ja smörjer in den sen med matolja då håller den sig fin.

• anonymousanonymous321
    Kommer ihåg att min farmor fick kasta en gammal gjutjärnsstekpanna eftersom den hade blivit "genomstekt". Det innebar att fettet hade passerat igenom gjutjärnet, så den osade hur hon än gjorde. Hon hade förmodligen aldrig eller bara sällan diskat den med diskmedel.
  • Aniiee
    anonymousanonymous321 skrev 2015-10-26 21:41:53 följande:
    Kommer ihåg att min farmor fick kasta en gammal gjutjärnsstekpanna eftersom den hade blivit "genomstekt". Det innebar att fettet hade passerat igenom gjutjärnet, så den osade hur hon än gjorde. Hon hade förmodligen aldrig eller bara sällan diskat den med diskmedel.
    Grattis till veckans trådlyft.....
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • FIame
    Aniiee skrev 2015-10-26 21:43:15 följande:
    Grattis till veckans trådlyft.....
    Dessutom med något så korkat som att fett passerar genom gjutjärn.

• anonymousanonymous321
    FIame skrev 2015-10-26 21:56:39 följande:
    Dessutom med något så korkat som att fett passerar genom gjutjärn.
    Det var vad farmor sa för ca 35 år sedan. Stekpannan var då säkert 50 år och väldigt mycket använd. Jag skulle kunna tänka mig att fettet extremt långsamt skulle kunna passera igenom gjutjärnet. Det skulle då kanske vara med knappt en mm per 10 år. Jag kommer ihåg hur den osade från spisen, trots att den då var nydiskad. Eftersom hon sa "genomstekt" så verkade det vara ett accepterat uttryck. Kan även nämna att det var i Kallinge, där Kockums en gång i tiden låg. De tillverkade väldigt mycket i gjutjärn och sådant som var emaljerat, fast det är numera historia.
Svar på tråden Ska man diska stekpannor med diskmedel?