• MaybeBaby78

Franska föräldrar, hjälp!

Hej!

Vi ska ner till Cannes nu i maj och stanna i två månader så vi skulle behöva köpa en bra matstol (som IKEAs). IKEA ligger som närmst i Marseille vilket är för långt. Någon som vet någon annan bra affär runt Cannes/Nice/Grasse?

PÅ en gång: Vet ni vilka barnmatsmärken och blöjmärken som finns där? Är något extra viktigt att ta med?

Stor kram och tack till er som svarar!

• Svar på tråden Franska föräldrar, hjälp!
  • Ariane

Man kan beställa på internet/via telefon och få det hemkört, jättesmidigt. (i alla fall om man bor i Parisregionen men det borde väl fungera i Cannes också)

• Pistou

I Frankrike finns nästan alla internationella märken som man kan hitta i Sverige och lite till. I barnmatsväg finns det Nestlé, annars är märket Blédina väldigt stort. Alla stora varuhus har dessutom sina egna märken med barnmat och dessa brukar hålla lika bra kvalitet som de stora märkena men är oftast billigare.

För blöjor finns de stora märkena Pampers, Huggies, och vill ni ha byxblöjor finns dessa bl.a. i märket Up & Go (samma som Libero fast passformen är visst inte exakt likadan som i Sverige).

Jag kan inte på rak hand tänka på något som ni inte kan hitta i Frankrike. Istället för att ta med alvedon kan ni köpa något som heter "Doliprane" på apoteket i Cannes  (finns i olika styrkor beroende på bebisens vikt). Istället för att ta med näsdroppar kan ni köpa "Sérum Physiologique" på plats.

Solskydd (eller kanske hellre heltäckande kläder och solhatt) kan nog vara bra att tänka på annars.

Hoppas att ni får det trevligt!

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • MaybeBaby78

Åh tack snälla ni! Vet ni någon bra motsvarighet till barnvaruhus som Babyland i Frankrike?

• mimi72

Annars finns det mesta man behöver (babyutrustning)pà Carrefour ( stormarknad) , som finns överallt.

• mimi72

Om din liile dricker svensk välling , är det bäst att ta med;
    Det som finns i frankrike är inte riktigt likadant.

• MaybeBaby78

Kanon! Tackar och bockar! Finns gröterna? Vet ni vad risgröt heter på franska kanske !

• Laurentia

Gröt finns inte i Frankrike. Jag gör egen gröt på havregryn, mannagryn eller risgryn med en speciell sorts järn- och vitaminberikad mjölk för barn från 10 mån (lait de croissance). Jag blandar sedan gröten med fruktmos. I början mixade jag havregrynen, för att det skulle bli lättare att äta.

Närmaste motsvarighet till risgröt är en risgrynsgrötliknande efterrätt som heter riz au lait, men det är inget man ger till små barn. Rundkornigt riz heter riz rond, men säljs ofta som riz spécial dessert.

• MaybeBaby78

Oj då är det bäst jag tar med grötpulver också. Haha, tullen kommer tro vi är knarklangare !

Svar på tråden Franska föräldrar, hjälp!