• knufs

Dalmatiner

Vi har blivit tillfrågade att köpa en 5 år gammal Dalmatiner av ett par bekanta.

Vi vet inte så mycket om rasen så vi tänkte att här vet alltid någon nåt.
    Vi är en familj på 2 vuxna, 1 5-åring och i april får vi ett litet bebistillskott i familjen.
    Vad tror ni. Är det ett bra val som familjehund Dalmatiner???

/Jessica

• Svar på tråden Dalmatiner
  • marysoul

Jag är uppväxt med dalmatiner!
    Dom är väldigt egensinnade, och bångstyriga. Men samtidigt helt underbara!
    Dom går ju att uppfostra och få till riktigt fina duktiga hundar, men det är inte många ggr jag har träffat sånna dalmatiner. :P
    Är den väluppfostrad hos nuvarande ägare eller?

Alltså, dom är ju helt enkelt fantastiska, men jag vet inte om det är en riktigt bra förstahund.. Men samtidigt har det ju alltid att göra med personlighet på både hund och nya ägare.. Men ge det ett försök, ni borde ju kunna säga till dom som har de nu, att ni kan pröva en månad eller två för att se om ni passar ihop!

Varför kan inte dom ha kvar hunden?

• knufs

Ja det låter ju som en hund som passar in i vår familj. Vi e lite bångstyriga allihop

Enligt den ägaren som har hunden nu så är den väluppfostrad. Vi har passat hundar mycket innan och även de har varit raser som är bestämda och egensinniga och det har varit utan problem.
    Det är bla Rottweiler och Howavart (tysk gårdshund) sen är jag uppvuxen men hund visserligen Labrador men de kan de med om de sätter den sidan till.

Ägaren kan inte ha hunden kvar pga tidsbrist.

• Enkiteng

Vi hade också dalmatiner när jag var liten! Jättehärlig hund. Men jag har hört en hel del negativt om dem också, tror det är väldigt viktigt att man har gott om tid för dem, de är extremt motionskrävande och vill ha lååånga promenader. Mamma var ute och cyklade och gick miltals med vår hund på dagarna, han blev aldrig trött verkade det som. Jag skulle gissa att de jag hört talas om som varit jobbiga och aggressiva kanske inte fått så mycket stimulans som de behövde:-/...

Svar på tråden Dalmatiner