• haberg

Behöver tips från dig som gjort ett lägenhetsbyte(direktbyte)!

hej!

vi har fått vårt lägenhetsbyte godkänt och ska flytta 1/4, skriver på kontraktet i morrn. Vi är jätteglada, men undrar massor. Hur gör man smartast på flyttdagen, med städning osv?

Har flyttat mååånga gånger, men bara då tillträdet skett innan vi lämnat gamla stället, då kan man ju städa ur i lugn o ro efter att man flyttat ut. Vad är dina bästa tips, vilka missar ska vi undvika?tack för svar!

• Svar på tråden Behöver tips från dig som gjort ett lägenhetsbyte(direktbyte)!
  • TinaElisabeth

Jag har gjort direktbyte två gånger. Den ena gången ett triangelbyte faktiskt. Ja, det är ju lite mer krångligt än när man kan tömma lägenheten först och städa sen. Men det har funkat rätt så bra tycker jag. Jag har städat ur tex garderober och köksskåp när jag har packat ner det som var i dem. Tagit olika rum efter hand jag har packat klart. Golven är bara att skita i. Dom kan du städa ett par dagar innan så att dom är nyligen städade. Men eftersom det kommer att springas in med smutiga skor både när era grejer bärs ut och deras ska in så är dte bara att ge upp det. Det är allra viktigtast tycker jag är kök och badrum!

Vi har haft en tid bestämd tex kl. 12 på flyttdagen som man ska vara klar. Då är det okej för de andra att komma med grejer och ni har rätt att packa in grejer hos dem (tex i ett rum). Det beror ju sig på lite om ni hyr flyttbil och får in hela bohaget eller behöver åka flera vändor. Men jag tycker det har funkat relativt bra, det gäller att kommunicera bara.
    Kom i håg att läsa av elmätare tex.

Lycka till!

• Zoe80

Har gjort ett direktbyte en gång. Vi kom överens om hur städningen skulle skötas i förväg. Vi hoppade över alla golv/torka golvlister osv.
    Storstädning kök/badrum tog man dagen innan så det var nystädat. Övrigt städade den inflyttade när det var klart.
    Vi kom överens om en tid när vi kunde börja flytta grejer och till dess hade vi fyllt ett flyttlass och tömt ett rum totalt i lägenheten - på så vis kunde den nyinflyttade sätta alla sina möbler/kartonger i det rummet utan risk för ihopblandning (de flesta kartonger ser ju tämligen lika ut). Det jobbigaste var att båda lägenheterna som vi bytte emellan låg i hus med hiss och det tog ganska lång tid när vi skulle samsas om dessa. Annars var det inte nämnvärt mer jobb med den flytten än någon annan.

Lycklig mamma till underbara Wilma 2007-03-26
  • haberg

tack så mycket för era svar!

hade inte ens tänkt på att man kunde flytta ut o den andre in samtidigt som ni beskrev, tack!

Svar på tråden Behöver tips från dig som gjort ett lägenhetsbyte(direktbyte)!