• lovas85

mjölkstockning?

Jag har fått som små knutar/knölar runt bröstvårtan/gården. Men jag kan inte säga att det gör ont alls? Och det har jag hört att det ska göra..
    Kan detta vara mjölkstockning eller en början till en?

vad gör jag isf?

• Svar på tråden mjölkstockning?
  • korven72

Du kan mjölka ur lite med handen.
    Annat dunderknep är att duscha varmt och massera brösten =)

• Modin

De kan va början till en.. Jag hade mjölkstockning och då blir man jätte dålig, jag låg i 42 graders feber och min mamma fick masera ut mjölken.. Men håll dom varma å se till att du får ut så mycket mjölk som möjligt.. Det gör verkligen jätte ont..

• Delphi77

Undrar samma sak som TS... har inte alls ont men ena bröstet känns spänt och jag har också små knölar runt vårtgården.

• EHel

Kan vara början till mjölkstockning, men för mig gjorde det i alla fall mycket ont när det blev en ordentlig stockning.

Här kommer mina tips:

Har ni mycket mjölk, så pumpa efter att barnet ätit. Testa andra ställningar för att barnets haka ska vara vid knölen - de "tömmer" bäst då.
    Jag testade att sonen låg på rygg och jag stod på alla fyra över en av gångerna när mjölkstockningen slog till. (Han hade dock lite svårt att hinna svälja...)

Värme, heta duschar (inte den hetta man längtar efter kanske, men ändå.)

Fick också rådet från BB att äta Ibumetin i dos enligt förpackningen.

Stryk försiktigt över knölen i riktning mot bröstvårtan medan barnet äter. (Barnmorskan på BB sa att jag inte skulle massera, då det kan stimulera till ännu mer mjölk.

Vila!!

Lycka till!!

• Delphi77

EHel, tack för tipsen! Mitt spända bröst är mycket bättre idag så jag vet inte om det är mjölkstockning men om det börjar spänna igen ska jag testa dina råd!

Svar på tråden mjölkstockning?