• Joleen

MP3 eller cd-spelare - för och nackdelar??

Ska man köpa en cd-spelare eller en mp3??
    Vad skiljer dom åt? Nackdelar med respektive?

Jag vill använda den till att lyssna på ljudböcker på väg till och från jobbet och när jag är ute och promenerar! Hur skiljer de sig åt?

• Svar på tråden MP3 eller cd-spelare - för och nackdelar??
  • Dimitra

Storleken är det första jag kommer att tänka på som skiljer. En mp3-spelare är lätt att bära med sig eller hänga om halsen även det är högsommar och man har kläder med små eller inga fickor på sig.

Tekniken utvecklas hela tiden bland mp3-spelarna. CD-spelararna är väl en utdöende generation teknikmässigt?

Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
  • Hannah76

Jag skulle välja en mp3, de är mindre och smidigare. Du får plats med hur mycket som helst slipper släpa med dig en masa skivor.

• Krabbolina

sen beror det kanske på hur du ska få tag i ljudböckerna.
    Lånar du på bibblan, eller köper ljudböcker så måste du konventera formatet till mp3. Då kanske en cd-spelare passar bättre.

Fixar du på annat sätt är nog en mp3-spelare bäst.

• Jen 82

Men en mp3 slipper du ju skakstörningar som man riskerar att få om man går med en cd-spelare.

• Joleen

Tack!!

Men är ljudet lika bra, dvs är mp3 beroende av "täckning" eller nåt?

Ljudböcker köper jag på Adlibris och lånar på bibblan har jag planerat. Inte lyssnat på några ännu dock...

• Dimitra
    Joleen skrev 2008-02-17 15:21:39 följande:
    Tack!!Men är ljudet lika bra, dvs är mp3 beroende av "täckning" eller nåt?
    Det är bara om du lyssnar på radio som täckningen är väsentlig. Lyssnar du på mp3:erna så kvittar det.

En mp3-fil kan ha olika kvalitet i ljud men för den vanlige musik-/ljudbokslyssnaren som mig är det ingen skillnad ljudmässigt med CD-ljudet.
    Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
  • Krabbolina

Mp3 behöver ingen täckning. Ljudet är lika bra om inte bättre, sen beror det så klart på vilka hörlurar du använder dig av.

Om du ska köpa på Adlibris och låna på bibblan så blir det lite jobbigare att använda sig av mp3 spelare. Jag har lyckats konventera till mp3 format men fått skivorna i fel ordning, lite irriterande! Annars kan du köra över en skiva åt gången men då kanske riskera att du får gå hem från jobb utan någon bok, om du alltså hunnit lyssna klart på en skiva.

Nu blev det kanske lite rörigt.

På vissa bibliotek kan man låna mp3-böcker och jag tror att kan köpa mp3-böcker på adlibris.

• Joleen

Jaså!!

Men vart köper ni era mp3-böcker då?

Och tips på nån bra mp3?

• Sexymala

Men man kan väl köpa mp3 ljudböcker på adlibris? Man köper och sedan laddar ned. Har jag för mig iaf...

• R Franklin
    Krabbolina skrev 2008-02-17 15:28:42 följande:
    Ljudet är lika bra om inte bättre, sen beror det så klart på vilka hörlurar du använder dig av.
    Nåja, bättre lär vara ovanligt.
  • Joleen

Ok! Fint!

Kan man lyssna högt på ett mp3-"band"? Dvs nedladdningen.... Om vi är flera som vill höra ljudboken, kan vi lyssna högt samtidigt?

• R Franklin
    Joleen skrev 2008-02-18 09:51:16 följande:
    Ok! Fint!Kan man lyssna högt på ett mp3-"band"? Dvs nedladdningen.... Om vi är flera som vill höra ljudboken, kan vi lyssna högt samtidigt?
    Du kan lyssna precis lika högt som ifrån vilken annan musikkälla som helst. Det spelar ingen roll om ettorna och nollorna kommer ifrån en MP3 fil eller ett CD spår (hur skulle det kunna påverka?). Inget som hindrar dig att koppla en MP3 spelare till ett PA system och spela för en hel stadium.
  • Joleen

Ok...då hänger jag med, man behöver koppla in det till hötalare bara!

Någon som har en MP3 som de är nöjda med? Det är en stor djungel av märken, priser och varianter med funktioner....någon som har hittat nåt bra?

Svar på tråden MP3 eller cd-spelare - för och nackdelar??