• Snurp

GYNEKOLOG - Kvinlig eller Manlig?

Jag skulle vilja fråga er på FL vad ni kvinnor föredrar:

En manlig eller kvinlig gynekolog?

Själv tyckte jag det skulle bli pinsamt (?) med en kvinna som står där och undersöker mig där jag ligger naken med benen särade. Det är liksom mer naturligt att en man gör detta.

Idag har jag en kvinlig gyn och hon är det bästa. Som kvinna förstår hon hur det känns att ligga där, utblottad som man är. Hon känner till, eller kan förstå hur en smärta känns, eller hur det var att vara gravid och hur alla dessa hormoner kan ställa till det ibland. Inte bara teoretiskt utan också i praktiken.

Vad tycker ni?
    Hur många av er har en kvinlig eller manlig gynekolog?

• Svar på tråden GYNEKOLOG - Kvinlig eller Manlig?
  • Esme

Jag föredrar att ha en kvinnlig gynekolog, men har haft båda.

• Chania

Har endast varit till manliga gynekologer innan jag i våras var till första kvinnliga. Gillade henne mycket. Hon vet ju vad jag menar direkt när man berättar om olika saker eftersom hon just är kvinna och vet hur kvinnokroppen fungerar av egen erfarenhet.

Har ändå inte så stor skillnad men det var skönt att ha en kvinnlig gynekolog. Då känns det också mer naturligt att låta undersöka brösten. Det skulle jag inte vilja att en manlig gynekolog skulle göra. Fånigt kanske!

• Anna B

Jag har bara blivit undersökt av gynekolog en gång och det var en man. Jag känner mig nog mer bekväm med de kvinnliga barnmorskor jag varit till. Lite mjukare stil.

Vad gäller barnmorska vid graviditeten så har det känts bra att det både är en kvinna och en som fött barn.

• Knytets mamma

Föredrar manlig gynekolog. En del av de kvinnliga jag mött har haft lite svårt för att förstå de månatliga helveten jag genomlevt vid menstruation, och tyckt att "så farligt kan det ju ändå inte vara..."
    Även om en man inte alls kan relatera till det, så ifrågasätter de inte på det viset.
    Bemötande är ju väldigt viktigt, även vid gyn.

• Mickiee

Skulle nog inte vilja bli unersökt av en manlig. Skulle inte vilja ha honom där nere..

Men det är jag. Inte för de är sämre. Men det är som ni skrivit ovan. En kvinna vet, eftersom hon själv får mens etc.

Mickie

• Liria

Tycker INTE om manliga. Har haft många av båda könen men efter en riktigt plump kommentar från en manlig och sedan en som hävdade att han förstod preciiiis hur jag kände fick det vara nog.

Nu har jag stått i kö i evigheter för att få en tid, men jag vill gå till en kvinna!

Jag är inte nervös för gynundersökningen men vill inte ha någon klumpig karl mellan benen...

• dutten

Tycker om båda.
    Med de manliga har jag märkt att de fråga mera är mera inkännande,och de är mer försiktiga vid själva undersökningarna.

De kvinnliga fattar ju oftast vad man menar - men de tar sig mindre tid,ställer mindre frågor,kan vara rent jävliga vid undersökningarna.

Har oftare blött efter att en kvinna vatt o rotat i mig än med en manlig gyn.
    Så helst skulle jag vilja ha bägge och då skulle de komplettera varnadra!:o)

dutten

• Tingen

Har varit till både manlig och kvinnlig. För min del så spelar det inte så stor roll huvudsaken att jag känner förtroende. Har hunnit med att träffa 5 st nu sedan i början av februari. Har haft problem med min graviditet och så har det varit ett evigt rännande till KK och då får man ju träffa olika.

4 av 5 har varit bra!

• Upptagen

Jag tycker det kvittar... så länge personen i fråga behandlar en väl och inte är oförsiktig eller elak.

• Snurp

Va?
    Har man inte samma gyn läkare vid gyn besöken i Sverige?
    Det var otrevligt. Det kan bli en annan varje gång då nästan?
    Det skulle jag tycka vara jobbigt. Här kan jag välja till vem jag vill gå.

(i Tyskland bor jag, om någon undrar)

Svar på tråden GYNEKOLOG - Kvinlig eller Manlig?