• boosten

Tidiga sammandragningar = tidig förlossning?

Hej!
    Jag har en hel del besvär med lätt smärtsamma sammandragningar när jag anstränger mig, typ cyklar i uppförsbackar eller går snabbt. Har haft det sen ca v 19. Hittar inte mycket om detta på internet, men det står att man oftast börjar känna av detta runt v 30. Jag vet att många med mig har detta, men innebär det att det är mer troligt att förlossningen sätter igång i förtid?
    Är i v 23 nu.

• Svar på tråden Tidiga sammandragningar = tidig förlossning?
  • lill linda 82

Tycker det låter ganska normalt att din kropp säger ifrån om du går snabbt ofta och cyklar i uppförsbackar. Låter nästan som du stressar igenom graviditeten o inte lyssnar vad kroppen vill..?
    Dom flesta börjar väl känna av sammandragningar där runt v20-24. Men kan ju vara ett varnigstecken att dom gör ont så tidigt. Kolla upp det om du inte gjort det innan.
    Om det kommer sätta igång förlossningen tidigt vet jag inte... men däremot konstigt att din bm inte sagt att du ska ta det lugnare?

• yttan

Ända rådet jag kan ge dig är att vila så mkt du bara kan och inte anstränga dig för mkt. Men sammandragningar kan man ha även om det inte skulle bli en för tidig förlossning. Det hade jag även när jag väntade min son som idag är 8 månader. Men just i dagsläget har jag det värre för jag har ju sonen att ta hand om samtidigt som jag väntar tvillingar, vilket gör att jag har sammandragningar till och från och dom är smärtsamma vill jag lova. Så ta du och vila så mkt som du bara kan om du inte jobbar så att säga.
    Själv är jag i v 28 nu med tvillingarna.

• Killer

Det beror nog på... jag har varit inne och fått värkämmande medicin i v. 30 eftersom det inte skulle börja så tidigt... de kan ju skjuta upp det en del i alla fall... nu har jag slutat jobba också, så då kommer de inte lika ofta, stress kan vara en utlösande faktor, så ta det lugnt (lättare sagt än gjort för min del!)

• boosten

Jo, jag går ju på mammavattengympa, och där finns ju de som är mmmyycket större än mig som det verkar gå bra för, men jag får sammandragningar. Detta är ju irriterande eftersom jag var vältränad innan jag blev gravid och tycker jag borde klara att cykla hem från jobbet åtminstone, det är ju tre månader kvar!!

• Killer

Känner så väl igen mig, jag har fått sluta med det mesta som heter träning eftersom jag inte får belasta bäckenbottnen (min bebis ligger lågt och det känns som om jag öppnar mig...) får sammandragningar också och har fått order om att ta en ordenlig middagsvila... känns tungt med tanke på att jag tränade ca. 5 gånger i veckan tidigare... men jag tröstar mig med att det går över!

Lycka till!

• Vårblomma

Sammandragningarna har inget med att göra hur vältränad du var innan eller är just nu.

Sammandragningarna är livmoderns sätt att träna inför förlossningen. Endel känner av dom andra inte. Men om dom är smärtsamma ska du prata med din BM (vilket kan leda till att du blir sjukskriven) och samtidigt ska du dra ner på det som du känner att du får sammandragningarna av, tex. cyklingen i uppförsbacken och gå snabbt. Har man onda sammandragningar kan detta leda till förtidig födsel pga att livmodertappen minskar i storlek när man har smärtsamma sammandragningar. Så ibland om man har förmånga smärtsamma sammandragningar kan BM vilja göra ett UL för att se så att livmodertappen inte är för liten.

Själv har jag många smärtsamma sammandragningar när jag är stressad. Det behöver inte vara medveten stress utan ngt som kroppen inte tycker om. Dom dagarna är det bara att åka hem och koppla av. Allt som händer i kroppen nu har inte så mycket med om man är vältränad eller inte. Jag var mycket aktiv med fick sluta helt i v10 då jag fick foglossningar. Jag som trodde att jag var en superkvinna och skulle hålla igång till minst v20 . Men som sagt det är nu när du är gravid som du verkligen ska lyssna på kroppen för kroppen säger ifrån när du inte gör ngt som är ok.

Lycka till och ta't lungt!
    Vårblomma i v.27

• BusEmmas mamma

Jag hade många sammandragningar från v 20 i min förra graviditet men barnet kom på beräknat datum ändå. Jag blev sjukskriven och det blev bättre när jag kom ifrån stressen på jobbet.

• Heather

Min syster hade tidiga sammandragningar...kommer nu inte ihåg i vilken vecka hon var när det började men det var i vilket fall som helst tidigt i graviditeten. Hon gick 3 veckor över tiden med min systerdotter för att sen bli igångsatt och till slut snittad.

Tror inte att det har något samband mellan tidiga sammandragningar och tidig förlossning.

• elinina

ja hade sd som ja låg inne för i v. 26, fick gossen i v. 38+1
    under den tiden mellan så kunde ja inte göra nåt, eftersom det blev så jobbigt.
    så ta det bara lugnt!!

Svar på tråden Tidiga sammandragningar = tidig förlossning?