månadspeng till 14 åring?
Jag har en son som är 14 år och vi har en del diskussioner kring hans månadspeng. Hur mycket har era tonåringar i månadspeng och vad ska den summan räcka till?
Jag har en son som är 14 år och vi har en del diskussioner kring hans månadspeng. Hur mycket har era tonåringar i månadspeng och vad ska den summan räcka till?
har inte tonåringar hemma själv men min lillebror är 15 och får 200kr av mamma och 200kr av pappa.
kläder köper han vid behov med mammas pengar,han behöver inte lägga ut från sin månadspeng.
Våran 13åring får 150kr, det får han göra precis vad han vill för. Kläder köper vi, aktiviteter betalr vi, buss och bio pengar betalar vi, kontatkort köper vi, godis köper vi (då mannen jobbar på Cloetta!), ja, fråga mej inte vad han gör för sina pengar, för jag tycker vi betalar allt för honom ändå! Klart, det är väl själva känslan att ha lte egna fickpengar att röra sej med! Han har frågat om han kan få sitt barnbidrag, men det tycker jag han är för liten för!
Min dotter fyller 14 i år,
hon får 200 :- i månaden +
50 extra av mormor eftersom hon
brukar hämta melina på dagis och hjälpa till så mycket.
Jag köper "behöva-ha kläder" till alla mina barn,
men dom två äldsta får ha sin månadspeng till
om dom vill köpa några speciella lite finare plagg
eller andra grejer.
Våran 14 åring får 300 kronor i månaden. Det skall räcka till bio, spel, godis, etc men kläder, skor, busskort och annat behövligt köper vi. För att få månadspengen ingår diverse sysslor som att hålla ordning i sitt rum (dammsuga och torka damm där en gång i veckan), hjälpa till med småsyskonen då och då, gå ut med hunden ibland osv...
När jag var 14 fick jag barnbidraget, minus 100kr som sattes in på mitt sparkonto... Alltså fick jag 650 kr/mån, som senare sänktes till 540 när de sänkte barnbidraget någon gång under tidigt 90-tal...
Då fick jag köpa -allt- själv, kläder, böker, fika, mm. Busskort hade jag dock genom skolan....
Bra ellre dåligt???
Nja, om jag hade varit förälder hade jag nog väntat något år med den lösninen.
Var dåligpå att skilja på kläder man vill ha, och kläder man behöver....
Min tjej är bara tre men när JAG var 14 fick jag 500 i månaden, det köpte jag oxå kläder för (inte vinterkläder,skor osv). Det beror nog lite på vad dom har för intressen, i stallet gör man ju inte av med några pengar men kanske om dom älskar musik tex o vill köpa skivor. Lite får man nog gå efter hur mycket deras kompisar får oxå, så dom inte är ensamma om att inte ha råd med fika etc
Min tjej som fyller 14 snart har 950 kr i månaden. Det ska räcka till kontantkort, kläder (inte vinterkläder och annat dyrt), bio och allt annat. Det funkar inte så bra, hon får pengar den 20:e och tre dagar senare är allt slut. Vi tänker prova ett par månader till och se hur det går, kanske måste vi tänka om...
jag har fyra barn och de får dessa månadspengar
17 åringen och 14 åringen får .. = 950 studiebidrag
11 åringen får 500 kr
8 åringen får 220 kr
Pengarna skall räcka till lite kläder,snabbmat ,bio och fritid
och fylla på telefonkort
Har två tonårsflickor och båda två får 800 kr av sitt barnbidrag(sparar resten). Pengarna ska räcka till kläder, kontantkort odyl. Behöver de mer pengar får de arbeta ihop det.
Min 14åring får 500:- i månaden plus 100:- till sitt kontantkort, pengarna ska räcka till godis, cd skivor, tidningar - ja "nöjen" helt enkelt. Ibland skjuter vi till lite extra pengar om hon ska gå på bio eller vill äta ute med kompisarna......
Behöver hon extra pengar vet hon precis hur hon ska "flirta" med mamma dvs. då städar hon, tar hand om disken, tar ansvaret för hundens promenader osv.
Min son är 14 år och får sitt barnbidrag.
Det ska räcka till kontantkort, div. hygienprylar, innebandy tillbehör, bio, fika, godis.
Kläder köper vi (vill ha kläder får han spara till!)
Han kan tjäna mer pengar genom olika "uppdrag".
HAn får även 200:-/månaden av sin mormor som ofta sparas till "vill ha" saker!
Mina femton och fjortonåriga söner får 250 kronor i månaden av mig och 200 av sin pappa. Förutsätttningen för att få hela månadspengen hos mig är att de tar på sig ganska omfattande städuppgifter. Måns (14) städar hela övervåningen och är barnvakt åt lillebror (6år) när det behövs. Adam (snart 16) fyller och tömmer diskmaskinen (flera gånger per dag) och går ut med hunden. Båda städar naturligtvis dessutom sina egna rum, tar hand om sina läxor och sorterar in sin tvätt.
Pengarna ska inte räcka till kläder, men till bio, fotbollsmatcher, SL-resor, godis, tidningar, m.m.
Jag tycker att dom är fantastiska...
mycket bättre än vad jag var i den åldern.
Vår 13-åring får 350:-/månad. Det ska räcka till allt han vill göra under månaden. Bio, fika, pizza, telefonkort osv.
Kläder köper vi, om det inte är speciella "vill-ha" kläder, samma med skor.
För detta krävs att han håller ordning på sitt rum, städar badrummet 1 g/vecka och tömmer/fyller diskmaskinen ett par ggr/vecka. och att han passar småbröderna i bland när det "kör i hop" sig.