• HeleneG

Ekologiska blöjor!

Har hört att det finns ekologiska blöjor. Någon som testat dem? Är de bra? Är de dyra?

• Svar på tråden Ekologiska blöjor!
  • blonde redhead

Tyvärr är dom dyra, men dom är väldigt bra.

• bluemountain

Bamboo är ju miljömärkta och billiga! Jag gillar dem. Läcker inte och är lika bra som libero eller pampers. Vet inte om det finns andra?

• FrökenBokmal

Men jag har hört att de på konsum har någon miljömärkning av något slag... har inte vågat prova än...

• bluemountain

Glömde skriva att bamboo finns på citygross och ekohallen, 49.50 sek för ett paket.

FrökenBokmal - ja nu när du säger det så har jag nog också hört att coop´s egna ska vara miljömärkta av ngt slag.

• FrökenBokmal

Det är eg inte Coops men änglamarks!

• zuzzan

Coops egna är svanenmärkta, började med dom idag så än ska jag inte uttala mej om kvalitén

• Infinite Joy
    bluemountain skrev 2008-02-19 00:15:58 följande:
    Glömde skriva att bamboo finns på citygross och ekohallen, 49.50 sek för ett paket. FrökenBokmal - ja nu när du säger det så har jag nog också hört att coop´s egna ska vara miljömärkta av ngt slag.
    Var ligger ekohallen? Och vilken typ av butik är det?
  • bluemountain

Någon som vet om miljömärkningen är densamma på de miljövänligare blöjorna eller om någon sort är "bäst"?

• Une

Jag har testat Bambo och de var inte alls bra. I och för sig så testade jag den över natten, eftersom tanken var att den enbart ska vara nattblöja. Har börjat att använda tygblöja dagtid.

• mmmao

eko tygblöjor finns det säkert gott om men det absolut mest ekologiska är ju att inte använda blöjor.

• Infinite Joy
    bluemountain skrev 2008-02-19 23:25:08 följande:
    infinite joy - det är som city gross fast utan livsmedel. (samma ägare dessutom) www.bergendahlsgruppen.se/ekostormarknad/FrökenBokmal - Jaha så änglamark har blöjor också! Det visste jag inte.
    Aah.... EKO! Då vet jag vad det är.

Finns även ekologiska blöjor hos gryningen på folkungagatan i sthlm.
  • HeleneG

Ville verkligen använda tygblöjor, men med tvättrummet en bit bort gjorde sig verkligheten påmind.

• Kambium

med tvätttid varanannan vecka tvättar vi tygblöjorna direkt efter anvndning i handfatet. prova, inte så jobbigt när man vant sig.
    letar också efter sjyst engångsblöja t natten...
    är svanenmärkning det bästa, eller finns det "ännu mer ekologiska", vad innebär svanen?

• snaskit
    Jag kände att många av blöjorna luktade väldigt skumt när det var dags att byta.

Jag testar nu ett par engångsblöjor från naty som jag köpt på ekovaror.se/produkt-kategori/barn/blojor/

Jag tycker dom fungerar bra men jag har läst om några som kallas moltex men inte testat dom än. är det någon som har erfarenhet från dom?

Mvh
  • snaskit

Jag tyckte "vanliga" blöjor luktade väldigt mycket kemikalier speciellt när det var dags att byta

.
    Jag testar nu ett par ekologiska blöjor från naty Jag tycker dom fungerar bra men jag har läst om några som kallas moltex men inte testat dom än. är det någon som har erfarenhet från dom?

Mvh

• Wibban79

Jag använder natys ekologiska blöjor till vår lille kille och tycker de funkar utmärkt. Har beställt från apotea, otroligt smidigt. Finns även på citygross.

• Sjörövarjennys

Vad jag vet ställer Naturskyddsföreningens "bra miljöval" generellt högre krav än Svanen. Svanens kriterier görs upp i samarbete med industrin och de har möjlighet att förhandla bort krav som de tycker är för jobbiga. Vad det i praktiken innebär vad gäller blöjor vet jag inte. Men jag vet att Svanen länge godkände klorblekning tex.

Svar på tråden Ekologiska blöjor!