• Christina83

Pappa mot sin vilja?

Hur kan samhället tillåta att män blir förälder mot sin vilja????
    Är inte det diskriminerande att ge kvinnan all makt samt är det inte högst icke-jämställt att sen tvinga en man mot sin vilja att betala för ett barn han inte vill ha?
    Jag tror att en stor anledning till varför en del män "inte tar sitt ansvar" när det gäller barn, handlar om hur mamman till barnet behandlar mannen. Tyvärr blir många barn lidande av detta, just därför borde det kunna stoppas att det föds barn som bara kvinnan vill ha. För barn ska förses med de bästa förutsättningarna på alla sätt. Många kvinnor gör det till en grej att "de" vil "ha" barn. Men ibland känns det som att de är så fokuserade på sig själva att barnet (som är det viktigaste) sätts på andra plats. Det handlar inte om kvinnan utan om barnet.

• Svar på tråden Pappa mot sin vilja?
  • Anonym

Vänd på det då... Är det rätt att kvinnor ska behöva göra abort mot sin vilja?

• Anonym (staten)

Det är väl ändå staten och INTE kvinnan som bestämt att det ska betalas underhåll till barnen. Finns MÅNGA barn som har det såå mkt bättre utan sin "pappa" än med.
    Så man kan inte säga att barnen mår dåligt av att en kvinna beslutar att ta hand om det ensamt.
    Hade jag fått bestämma skulle jag inte haft min "pappa" med i familjebilden.

• Soul

Jag håller med. Det är fel att kvinnan sitter på all makt att bestämma om hon vill ha barn eller inte, men att mannen i praktiken måste foga sig efter hennes beslut.

Däremot tycker jag absolut ingen ska tvingas till abort mot sin vilja. Väljer kvinnan att behålla barnet fast pappan inte vill, borde han istället kunna välja bort barnet för egen del. Dvs hon får ta allt ansvar även ekonomiskt.

• Anonym (hmm)

det går ju å vrida och vända på det hur mycket som helst, men varför ska bara mamma få bestämma?? om man vet med sig att "pappan" inte vill ha barn och man skaffar det endå, varför ska han behöva betala, tycker att det ska finnas nått som killen ska skriva på att han aldrig velat ha barnet och därmed slippa att betala.

• cloudberry79

Så du förespråkar tvångsabort på de kvinnor som väljer att behålla barnet mot sin vilja? Det om något vore ju jävligt sjukt...

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • Anonym

Jag tycker att man kan bli pappa mot sin vilja, för det kunde pappan tänkt på innan han hoppade i säng med mamma, men jag tycker verkligen inte att mamman ska tvingas till abort bara för att pappan inte vill bli pappa.

• Anonym (hmm)

självklart så ska man inte kunna tvinga nån att göra abort, men fadern borde kunna få av säga sig all rätt till barnet och därmed slippa betala

• cloudberry79

När ska det dokumentet skrivas isåfall? Har han hur länge som helst på sig? Nej, ett barn har RÄTT att åtminstone känna till båda sina biologiska föräldrar. Pappan är knappast en oskyldig förbipasserande som råkat titta på kvinnan så blev det ett barn, har man sexuella förbindelser med någon så får man räkna med att det kan bli barn om man inte skyddar sig. Det finns ingen ångervecka på bebisar, mamman och pappan har lika stort ansvar. Om inte pappan vill ta sitt moraliska ansvar så måste han åtminstone ha ett juridiskt ansvar, för barnets skull. För övrigt ligger tråden fel, den borde ligga i allmänna rubriker eftersom det inte är en personlig frågeställning.

• cloudberry79

TS anser ju att det inte ens borde få FÖDAS barn som inte båda föräldrarna givit sitt samtycke till, alltså tvångsabort... Jag trodde vi levde i Sverige och inte i nazisttidens Tyskland?

Svar på tråden Pappa mot sin vilja?