• Älskade Ängel

Söker sjömansdress/sjömanskostym till liten kille, som passar till dop

Jag/vi funderar på att låta vår lille son ha en sådan istället för dopklänning.
    Är det någon som vet om någon internetbutik som säljer sådana?
    (stoelek ca 6 månader, till vettiga priser)

~* Stolt mamma till Sebastian född 071202 *~
  • Svar på tråden Söker sjömansdress/sjömanskostym till liten kille, som passar till dop
  • cloudberry79

Vet ingen, men ber er överväga att använda dopklänning om ni ändå ska ha ett kristet dop. Klänningen har en symbolisk betydelse i själva dopakten, det är den för stora klänning som senare, symboliskt då, barnet växer i till sin konfirmation. Det är även samma dräkt som prästen bär. Själv är jag inte kristen, men tycker verkligen att om man ska ha ett kristet dop så ska man respektera den symbolik som dopklänningen har.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • LeosMom

www.doppresent.se har en blandning mellan dopklänning och en sjömans dräkt. Jag köpte min sjömansdräkt förra året på Barnvagscentralen.......det blev jättebra!

PS. Även om dopklänningen är en symbol för att man ska växa in i tron, så finns det idag många alternativ till dom. Man kan fortfarande ha respekt för tron. DS

• Fru  W

Butiken MamaMia har sjömanskostym :) Ligger inne i stan...nära Östermalmstorg.

• Älskade Ängel

Tack för svaren.
    Jag vet att traditionen säger dop klänning, men det är ju inget kran från kyrks sida.
    Jag själv är döpt i annat än dopklänning.

~* Stolt mamma till Sebastian född 071202 *~
Svar på tråden Söker sjömansdress/sjömanskostym till liten kille, som passar till dop