• Cassanna

Visst får man väl äta rökta räkor när man e gravid?

En sa att jag inte får äta det och det gjorde mig osäker men visst e det så att man får äta det???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-18 16:25
    Kan ju meddela att jag åt av räkorna och känner mig inte dålig för fem öre.
    Kände på dom innan jag smakade första och det kändes som dom varit kokta först och sen rökta för dom var liksom mer fasta i köttet än vanliga kokta räkor.

• Svar på tråden Visst får man väl äta rökta räkor när man e gravid?
  • MysM

ja räkor får man äta, men inte råa Men vem gör de =)

O o William 070415 o O
  • Tohru Honda

Rökt mat ska man väl ändå inte äta, kokt funkar. Maten ska hettas upp, vad är det, över 70 grader?

• Cassanna

Tohru Honda skrev 2008-02-17 18:28:16 följande:

Rökt mat ska man väl ändå inte äta, kokt funkar. Maten ska hettas upp, vad är det, över 70 grader?
    Rökt kött o fisk ja det vet jag men räkor är ju skaldjur o det är ju inte råa räkor liksom...Fan nu blir jag ännu mer förvirrad!!!
  • La Lola

Hur såg de ut innan de röktes?
    Var de rosa så var de ju kokta redan.

• Tohru Honda

Om de var kokta innan, ja, om de var råa, nej.

• Miss Love

Rökt fisk och kött ska man undvika men räkor kokar man väl eller wokar och då är de ok. Men rökta räkor har jag aldrig hört talas som men om det finns och de inte är kokta innan så är det inte ok.

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

• Cassanna

Ingen aning om dom var kokta innan...köpte dom på Ica maxi ialla fall om det är till någon hjälp...

• Cassanna

Alltså i delikatessdisken...

• Miss Love

Om du inte vet så undvik dem. De måste vara kokta innan.

• Miss Love

Om du inte vet så undvik dem. De måste vara kokta innan. Har ICa butiken fortfarande öppet så kan du ju ringa och fråga.

• La Lola
    Cassanna skrev 2008-02-17 19:01:20 följande:
    Ingen aning om dom var kokta innan...köpte dom på Ica maxi ialla fall om det är till någon hjälp...
    De var de säkert kokta.
    Dvs rosa.
  • Cassanna

La Lola skrev 2008-02-17 19:03:47 följande:

De var de säkert kokta. Dvs rosa.
    Ja jag tror det oxå...Jag tänker äta några stycken och testa...Är inte så skrockfull så...ville mer kolla så det inte var ett helt bestämt NEJ från er allihopa. Som sagt så tror jag oxå dom varit kokta innan dom röktes eftersom dom även varit frysta. Kan tänka mig att dom varit vanliga kokta frysta räkor innan dom rökade dom till delikatessen...
  • SolOchSnö

Jag har alltid trott att man lagar till räkor på samma sätt som kräftor, alltså lägger dem levande i kokande vatten. Dessutom tror jag att de kokar räkorna i princip direkt när de har fångat dem.

I så fall är rökta räkor alltid kokta i förväg. Någon som vet mer om räkor?

• lokisse

Här kan man köpa raa räkor graa..

SolOchSnö skrev 2008-02-17 19:15:05 följande:
    Jag har alltid trott att man lagar till räkor på samma sätt som kräftor, alltså lägger dem levande i kokande vatten. Dessutom tror jag att de kokar räkorna i princip direkt när de har fångat dem.I så fall är rökta räkor alltid kokta i förväg. Någon som vet mer om räkor?
  • Leos och Vincents mamma

OT, men rökt kött får man väl äta? Jag äter rökt skinka från charken.
    Fast ni kanske menar kött som i mat.

Lycklig mamma till Leo 050315 o bebis i magen som föds 25 mars med snitt V. 34 nu.
  • La Lola
    Leos Mamma 05 skrev 2008-02-17 19:20:05 följande:
    OT, men rökt kött får man väl äta? Jag äter rökt skinka från charken.Fast ni kanske menar kött som i mat.
    Varmrökt kött är ok ja.
  • SolarSister
    SolOchSnö skrev 2008-02-17 19:15:05 följande:
    Jag har alltid trott att man lagar till räkor på samma sätt som kräftor, alltså lägger dem levande i kokande vatten. Dessutom tror jag att de kokar räkorna i princip direkt när de har fångat dem.I så fall är rökta räkor alltid kokta i förväg. Någon som vet mer om räkor?
    Så är det inte, man kan absolut köpa t ex frysta råa räkor (grå) eller helt färska råa räkor (ej levande) som man sen tillagar själv.

Varmrökt kött ska visst vara ok men inte varmrökt fisk, enligt Livsmedelsverket. Jag har ätit varmrökt lax flera gånger dock, trodde faktiskt inte det var farligare än t ex skinka! Jahapp, tur att risken att smittas är liten...
  • Tiasmamma

Rökta räkor är ej kokta innan man röker dem, men jag vet inte hur varmt det är i röken men har för mig att det är väldigt varmt.

Svar på tråden Visst får man väl äta rökta räkor när man e gravid?