Tulibul skrev 2008-02-19 17:47:01 följande:
Hej!Vad duktig du är som verkar kämpa på så mycket med din lilla femåring. Jag kramar inte barnet eller ger det några andra positiva signaler när det beter sig "illa". Jag visar då tydligt att jag inte gillar det beteendet. För mig är det lika självklart som man inte klappar och smeker ett djur som gör en dum sak...om du förstår vad jag menar.Belöningssystem är bra.Ett annat tips är att du själv är "steget före". Med det menar jag att du pratar med din dotter innan du förväntar dig ett utbrott i en viss situation. T.ex. "Att nu när vi ska gå in i affären här så vill jag att vi hjälps åt, eller hur? Kan du hjälpa mig med att hitta de saker vi ska handla?...ja men vad bra då kan jag lita på att vi fixar det här tillsammans". Det kan eventuellt minska "spontana utbrottssituationer" om hon får tankar på annat innan ni går in. Skulle det ändå inte funka, bit ihop och gör det du ska och prata med henne när utbrottet lugnat ner sig. Under utbrottet lyssnar barnen inte så bra. Här kan belöningssystemet vara till hjälp och var tydlig i hur positiv skillnaden blir när hon gör rätt. Då ska det kramas och skrattas och göras saker tillsammans annars blir man tyst och tråkig.Lycka till!
Jag var också väldigt avståndstagande i början när dottern började med sina utbrott, men tillslut (då det bara blev värre och värre) så började jag ta henne i famnen och försöka lugna henne, hon verkar ju må så himla dåligt, bara förtvivlan i ögonen! Kan inte påstå att utbrottet kommer av sig, men hon lugnar sig efter ett tag. Ibland finns varken ork eller tid till detta, och det var ungefär här i tingens utveckling som jag startade tråden, alternativen tog helt enkelt slut!
Ligger ofta före i händelserna, kan t ex tala om att hon inte ska börja gråta och krångla ("jag vill inte gå heeeeeem") då vi ska hem från kompisen, när vi är på väg dit. Ibland hjälper, det, ibland inte ett dugg.
Känner att dottern är i en period av
stort bekräftelsebehov, och försöker så gott det går att bekräfta henne och finnas till hands. Som halvslut tvåbarnsmamma mitt i en renovering och med vinterns femtiofjärde förkylning i kroppen så går det väl si och så med den saken imellanåt

Är dock väldigt tydlig med att det är jag och pappa som bestämmer och inte hon, något som ofta leder till lååånga diskussioner om vad hon ska göra sen när hon är vuxen och bestämmer över sig själv...
Maria28, jodå, dotterns trots har pågått under en längre tid, och eskalerats under tiden. Välkommen

Flower fairy skrev 2008-02-20 13:46:28 följande:
Åhhhhhh, vad skönt med en sådan tråd !!! Även här finns en liten monsterunge emellanåt.Jag tror dock inte på belöningssystemet i längden på våran dotter. Jag tror ärligt inte att hon skulle förstå innebörden fullt ut samt att jag tror att det kan spåra ur. Så funkar det ju inte i samhället heller - att man blir belönad för att man uppför sig väl. Jag säger inte att metoden är fel utan att vi inte vill testa den hemma hos oss.Jag försöker hellre prata med dottern och tala om för henne att jag blir ledsen när hon beter sig på ett visst sätt mm. Man får vänta ut henne helt enkelt, hur tokig man än blir på vägen.Maria28 - våran dotter har sedan ca 1 års ålder varit i en konstant utvecklingsperiod, mer eller mindre "jobbig" så visst kan det komma så tidigt.
Här pratas det också en hel del, ibland förstår hon och det blir bättre en stund, och ibland förstår hon, men skiter fullkommligt i det... Monsterunge, jo det kan jag känna igen, eller en sån där bortbyting som det talades om förr i tiden...
Men, men, det jobbigaste av allt är ju (iaf för mig) att tvingas vara en sån där skrikmorsa, som bara bestämmer och är arg och ledsen. Jag älskar ju ungen så att jag nästan dör imellanåt, och det är tamigfan det kämpigaste jag vart med om i relationsväg!