• Anonym

köpa ikeakök på kredit? Bra??

vi har inte råd just nu o köpa ett nytt kök, vi har ett litet kök o de skulle max kosta 30 000kr,
    men vi har ändå inte de pengarna..

vi kan vänta några år tills vi har dem men de kommer la ta säkert 5 år.. inte så kul.

så kan manhandla på ikea kredit? är det dyrt?

läste om det men förstår inte riktigt med räntan osv.

men så stod det Ikea handla Startkit (?) eller något. för de mellan 18-26 tror ja det var.
    då var det ingen ränta, ingen årsavgift de första 6 månaderna.

de kan man kankse ta då? för om man handlar för 30 000 o delar upp på 6 mån blir det 5000 per månad väl?
    shit de har vi ng inte ens råd med...
    neee får la måla om luckorna o se glada ut i 5 år eller mer..
    (kikar jämnt på blocket om utställningskök osv som är billigt men inget passar vårt hus.)

• Svar på tråden köpa ikeakök på kredit? Bra??
  • Miss Lau

Visst kan man låna till att köpa ett kök, det är ju en investering i bostaden. Men ta inte Ikeas kredit utan gå till banken och berätta vad ni ska göra. Förhoppningsvis har ni ett övervärde i bostaden som går att belåna eller så kan banken garanterat ge ett blancolån med bättre ränta än Ikea.

• bambigirl

Vi tog lån på huset och köpte kök. Betalar av ganska mycket. Köket innan höll på att falla sönder, så det var bara att bita i det sura äpplet.

• Anonym

ok banken ja de har vi med funderat på men såg detta om räntefritt..
    men 5000 i mån är lite saftigt...

ja de får la bli banken isåfall då, som vi tänkte innan..
    huset va inte så dyrt, bara 550 000 o vi låna bara 600 000, bott här i 2 år o betalat av en del nu..
    så vi kanske kan få låna lite mer då??

• bambigirl

Tänk på att det kostar ju mer än själva köket. Vi köpte köket för 30'. Sen tillkom ju golv, tak, färg, bänkskivor, handtag, lampor, el etc. Köket kostade till slut över 50, närmare 55 har jag för mig.

• roflmao

Skulle aldrig köpa nåt på kredit.
    Förutom något riktigt nödvändigt då.

• Anonym
    bambigirl skrev 2008-02-17 20:53:44 följande:
    Tänk på att det kostar ju mer än själva köket. Vi köpte köket för 30'. Sen tillkom ju golv, tak, färg, bänkskivor, handtag, lampor, el etc. Köket kostade till slut över 50, närmare 55 har jag för mig.
    jo vi vet de, ska ju ha vitvaror, fläkt, golv i kök hall o vardagsrum som matchar ihop, osv osv...

får se hur det går då.

tack för svaren
  • Anonym (NEJ!)

Det är aldrig bra att köpa något på kredit.

Spara ihop pengarna först och köp sen.
    Jag skulle never ever köpa ett kök på kredit, då behåller jag hellre det jag har om det så bara bestod av en kokplatta.

Skulle jag ha utrymme att höja lånet på huset för att renovera köket och det verkligen behövdes skulle jag kunna tänka mig det också.

Känns för övrigt oförståndigt att köpa ett hus och inte ens ha en extra buffert på 30 000 SEK. Vad som helst i ett hus kan ju gå sönder. Pannan är något som eventuellt kan bli akut och då gäller det att ha pengarna.

• sandra2

det bästa hade varit om ni kan låna upp på huslånet...

ränteefritt i 6 månader, men sen är räntan på ca 15% på ikea!!!!

• Anonym

Ikea har helt räntefritt nu tom 2/3, helt utan avgifter. 30 000 blir då 2500 per månad.

Håller dock med nr 8. Köper man hus och inte har buffert är man nog ute och cyklar lite. Om det dessutom ska ta 5 år att spara ihop känns det ännu sämre...

• lollipop25

Spara ihopa pengarna och köp sedan ert kök, handla aldrig på kredit

• Anonym

du vet inte vår historia så.
    men ok.
    vi lånade inte mer än 50 000 extra för vi itne ville. o vi hade egna pengar med.
    när vi hade flyttat in så gick vattenpumpen sönder, fick köpa en ny
    sen tog oljan slut, fick köpa nytt
    sen kasta vi ut det o köpte pellets.
    så gick ett rör sönder på toaletten o den renoveringen i 2 rum tog nära på 7 mån med torktid och snickeri,
    visst hade vi försäkring men ett gammalt hus så är de inte mycke värde i det så vi fick lägga ut en hel del pengar på det.
    sen har vi renoverat hela källaren, o övervåningen, 2 sovrum o hallen.
    bara vardagsrummet o köket kvar. o då inga pengar.
    de är inte akut med köket men vill gärna ha det snart hehe

där av vår buffert som är borta..

Anonym (NEJ!) skrev 2008-02-17 21:27:28 följande:

Det är aldrig bra att köpa något på kredit.Spara ihop pengarna först och köp sen.Jag skulle never ever köpa ett kök på kredit, då behåller jag hellre det jag har om det så bara bestod av en kokplatta.Skulle jag ha utrymme att höja lånet på huset för att renovera köket och det verkligen behövdes skulle jag kunna tänka mig det också.Känns för övrigt oförståndigt att köpa ett hus och inte ens ha en extra buffert på 30 000 SEK. Vad som helst i ett hus kan ju gå sönder. Pannan är något som eventuellt kan bli akut och då gäller det att ha pengarna.
  • Anonym

Om bufferten är borta är det kanske bättre att spara ihop en ny innan man tar en avbetalning, tar så mycket längre tid att fixa en buffert om man tar en ny avbetalning.

Förstår om du vill ha fint kök när nästan allt i resten av huset är fixat, men tänk efter före...

• Anonym
    Anonym skrev 2008-02-18 21:15:17 följande:
    Om bufferten är borta är det kanske bättre att spara ihop en ny innan man tar en avbetalning, tar så mycket längre tid att fixa en buffert om man tar en ny avbetalning.Förstår om du vill ha fint kök när nästan allt i resten av huset är fixat, men tänk efter före...
    jo men då ikea var utan ränta men 5000 va saftigt så va banken bättre men vill itne plussapå mer på låner fast vi inte har så myckt i lån kvar då.. men ändå...

ja vi håller på o sparar, köper inget förutom mat, räkningarna betalas med så. hhe
    så de kanske blir kortare än 5 år om man har tur o ing ovänat händer...
Svar på tråden köpa ikeakök på kredit? Bra??