• emsan82

ikea spjälsäng?

Har en liten fundering över spjälsäng...vi har kollat runt lite och har ganska litet sovrum där vi oxå kommer att ha spjälsängen.Tycker att Ikeas vita säng verkar bra då den känns liten,men undrar om den är "för" liten?Är det någon som har någon erfarenhet el som haft säng från Ikea?
    Måste ju fungera bra men andr ajag tittat på känns så mkt större...

• Svar på tråden ikea spjälsäng?
  • VackertVäder

Hade Ikea-spjälsäng och det funkade mycket bra. Min dotter var 53 cm & vägde 4,1 när hon föddes så hon var ju inte direkt jätteliten Och ÄNDÅ såg hon ut som en liten ÄRTA i den första tiden... Jag rekommenderar att ni köper halvstora mjukdjur som ni kan fylla på runt bebisen i sängen, de är ju vana vid att ha det trångt och det verkar som att alla el de flesta känner sig otrygga om de har för gott om utrymme.

• Suneboll

Den är absolut inte liten...vi hade den till han var 2.5 år......tog av långsidan o kopplade ihopa den med vår dubbelsäng så att vi kunde samsova men ändå få mer plats, hur bra som helst så slipper man gå upp när man ska amma, de har tappat gosedjur/napp etc

• emsan82
    Svar på #2
    Tack för svaren...vilken hade ni från ikea?vi ha kollat på de vita,bland annat lesvik tror jag den hette...får nog bli en sån!
  • VackertVäder

Det var nog Leksvik el Hensvik el nåt den hette ;-D

• 08Mars

Vi har också tänkt köpa en Leksvik men den "bruna". Tycker den verkar kanon och e jätte fin. Billig också!!!

• Bejbis08

jag ska köpa lensvik den bruna...finns massa annat i den serien också

• minignagarn

Vi har lensvik från ikea, men är inte alla ikeas sängar 120*60 i bädmått? Skulle den vita va mindre?

• FinaFamiljen

Vi körde med Ikeas vita Gulliver, eftersom den var billig men ändå en av väldigt få sängar som klarade säkerhetskraven vid test.
    Sen kom tjejen på att hon hellre sov hos mamma, men den är ju fin att se på och lillebror kanske den duger för nu när den står alldeles ihopkopplad med vår säng! =)

• FinaFamiljen

Vi körde med Ikeas vita Gulliver, eftersom den var billig men ändå en av väldigt få sängar som klarade säkerhetskraven vid test.
    Sen kom tjejen på att hon hellre sov hos mamma, men den är ju fin att se på och lillebror kanske den duger för nu när den står alldeles ihopkopplad med vår säng! =)

• red chilli

Hur kopplar man ihop spjälsängen med sin egen säng? Följer det med grejer för det eller har ni kommit på egna lösningar?

• Humlansbebis

En släkting till mig köpte Ikeas spjälsäng och deras dotter kunde inte sova i den mer än några månader. Hon var väldigt rörlig och vända och vred sig i sömnen. Eftersom Ikeas spjälsängar är smalare är andra vaknade hon så fort hon försökte vända på sig och de fick köpa ny säng. De rekommenderade inte mig att köpa en Ikea-spjälsäng, men alla barn är naturligtvis olika...

Lycka till! Tjing tjing

• Bejbis08
    Svar på #5
    leksvik e jättefin:D
  • zamii

Jag har köpt hensvik, den e så jävla fin! Sen finns det en hel serie möbler man kan köpa till, vilket jag tänkt göra om jag får större lägenhet :) Jag är nöjd, men jag tycker den e stor, känns som om hon kommer kunna sova i den hur längesom helst, sen kan man ju ta bort ena sidan. S den håller ett tag! Men alla ikeas sängar e samma i mått, 120*60 cm. Har en liten lägenhet, men den ser bra ut endå :)

• FruP
    Humlansbebis skrev 2008-03-31 18:15:44 följande:
    En släkting till mig köpte Ikeas spjälsäng och deras dotter kunde inte sova i den mer än några månader. Hon var väldigt rörlig och vända och vred sig i sömnen. Eftersom Ikeas spjälsängar är smalare är andra vaknade hon så fort hon försökte vända på sig och de fick köpa ny säng. De rekommenderade inte mig att köpa en Ikea-spjälsäng, men alla barn är naturligtvis olika...Lycka till! Tjing tjing
    Öhh, är IKEAs sängar smalare än andra? Hur då? Alla sängar (rektangulära) jag har kollat på (babyland, babyproffsen etc) har samma bäddmått, dvs 60 x 120 cm.
  • ZeZZa

Ikeas sängar är precis lika breda som alla andra spjälsängar.. MEN deremot så va dom mindre förut, dom hade egna mått på sina sängar.. Vi har det gamla måttet på våran spjälsäng och våran son sov där i tills han fyllde 2 år utan det minsta problem.. Men nu är det iallafall standardmått på alla ikeas spjälsängar..

♥León 060103♥Tjej i magen Bf 080621♥
  • Humlansbebis
    ZeZZa skrev 2008-03-31 21:28:33 följande:
    Ikeas sängar är precis lika breda som alla andra spjälsängar.. MEN deremot så va dom mindre förut, dom hade egna mått på sina sängar.. Vi har det gamla måttet på våran spjälsäng och våran son sov där i tills han fyllde 2 år utan det minsta problem.. Men nu är det iallafall standardmått på alla ikeas spjälsängar..
    Det är mycket möjligt att min släkting hade den gamla varianten. Deras dotter fyller 2 år i dagarna och de lär väl ha köpt den en stund innan hon föddes...
Svar på tråden ikea spjälsäng?