• yeboyes

tips för semester i kroatien?

vi funderar på att bila till kroatien i sommar och jag hoppas få lite tips om resmål och annat som kan vara bra att veta av någon som varit tidigare?

• Svar på tråden tips för semester i kroatien?
  • yeboyes

puffar, ingen som har några tips, bra ställen att åka till, stopp på vägen etc?

• grynan

Hej,
    Har inte bilat i Kroatien men jag har varit där 5ggr, i olika städer längs kusten. Jag föredrar södra Kroatien.

• yeboyes
    grynan skrev 2008-02-20 10:28:37 följande:
    Hej,Har inte bilat i Kroatien men jag har varit där 5ggr, i olika städer längs kusten. Jag föredrar södra Kroatien.
    var då och varför?
  • camillimill

hej. jag hinner inte skriva så mycket eftersom min sambo kräver datorn här!
    Men vi har bilat till Kroatien flera gånger och ska bila dit i sommar också.
    Vi bodde dessutom där i tre månader när jag var mammaledig, eftersom vi förälskade oss så i landet när vi var där året dessförinnan.
    Den gången flög vi dock ner, men hyrde bil på plats och åkte runt som galningar i jakt på den perfekta orten. Jag kan nog av den anledningen berätta allt du vill veta, men skriv till mig privat så jag inte missar det.

• Billabong
    camillimill skrev 2008-02-28 00:21:12 följande:
    hej. jag hinner inte skriva så mycket eftersom min sambo kräver datorn här! Men vi har bilat till Kroatien flera gånger och ska bila dit i sommar också. Vi bodde dessutom där i tre månader när jag var mammaledig, eftersom vi förälskade oss så i landet när vi var där året dessförinnan. Den gången flög vi dock ner, men hyrde bil på plats och åkte runt som galningar i jakt på den perfekta orten. Jag kan nog av den anledningen berätta allt du vill veta, men skriv till mig privat så jag inte missar det.
    Men vi andra då, vi som också vill ha dina tips?!
  • camillimill

sara 75. jesus. Förlåt.
    Jag har precis suttit och skrivit en halv roman till TS, men kan kanske lägga in mitt svar här i forumet..
    Vänta så ska jag se om jag kan kopiera.

• camillimill

frågan är om man får lov att lägga in ett sånt långt inlägg...
    (skäms en aning för att jag skrivit så långt..)

• camillimill

Hej du!

Jo, jag förstår att du har tusen frågor, det hade jag också inför min första Kroatienresa.
    Mina föräldrar förälskade sig i kroatien i början av 80- talet, när jag bara var några år gammal, så så gott som varje år på semestern så stuvade mamma o pappa in oss alla ungar i bilen och så bar det av på tältsemester för hela slanten. Jag var med mina föräldar där fram till 1999 faktiskt, och sedan när jag fick egen familj så släpade jag med dom dit också.
    Vi bilade dit själva första gången när jag var gravid med Nellie. Då stannade vi i tre veckor och hyrde lägenhet i Krk. Och året därpå när jag var mammaledig så åkte vi dit i 3 månader. Då flög vi till Zagreb, och tog tåget därifrån ner till kusten. Vår första anhalt var Rijeka där vi stannade nån natt, och därefter Rovinj där vi blev kvar en tio dagar ungefär. Av alla ställen du hör talas om är Rovinj en plats att lägga på minnet. Även grannstaden Porec är fantastiskt.

Som jag ser det, så har man två val när man åker till Kroatien. Det ena är att åka till Istrie halvön och välja ett ställe att bo på där, och det andra alternativet är att åka längre söderut. Och då menar jag Låångt söderut till Dubrovnik. Vi var först på istriehalvön men fick höra från någon att det skulle vara Ännu finare söderut, varpå vi genast påbörjade vårt letande efter det perfekta stället. Vi ömsom åkte tåg, och ömsom åkte bil. Vi var så långt nere som Vodice, som ligger strax nedanför Zadar. Och då är det ändå en jäkla bit kvar till Dubrovnik. Split finns ju också som alternativ, men man luras lätt av kartan när man tittar på avståndet. "ähh, det ser ju inte så långt ut.. 30 mil kustväg borde vi kunna köra på en tre, fyra timmar."
    Men inte en chans. Räkna med MINST det dubbla.

Och få för guds skull inte för er att följa kustremsan när ni kör. För då tar det er tre gånger så lång tid till. Kör på den större vägen lite längre in i landet i stället.

Om ni nu nödvändigtvis vill mer söderut. För som jag skrev så var vi nere vid Vodice/Zadar och letade. Vi kollade upp nästan varje liten by och stad längsmed kusten uppifrån Rijeka,(Rijeka ligger precis ovanför istriehalvön, och är en STOR stad men INGEN semesterstad, eftersom det mest är en industrihamn som saknar badmöjligheter.) Men tvärtemot vad vi trodde, så blev det sämre och sämre vatten ju längre söderut vi kom, och det var verkligen inte alls som vi trodde.

Kanske att det ter sig annorlunda om man kommer ner till Split och Dubrovnik, men frågar du mig är det meningslöst och lägga tio timmars jättejobbig bilkörning (dåliga vägar) på att ta sig så långt. Istriehalvön, som är den första halvön man kommer till, har JÄTTEMÅNGA helt fantastiska ställen att erbjuda, och vi har varit i samtliga städer om du vill veta mer om någon speciell stad.

Annars tyckte vi mycket om KRK också, som ligger strax söder om istrien. Det är en ö med broförbindelse och vi var visserligen bara på en stad på ön KRK, men där var det jättemysigt. Staden heter samma som ön, alltså KRK. Så vi va på ön KRK i staden KRK.

Från både istrien och KRK går massa båtturer ut till intilliggande öar.

Jag vet inte riktigt vad ni är ute efter, så jag har svårt att veta vad jag ska rekommendera. Vi var inte ute efter party när vi åkte dit, så är det en sådan typ av semester ni söker så vet jag inte vad jag ska rekommendera mer än Novalja, som ligger mellan Rijeka och Zadar. det är en ö som inte alls föll oss i smaken. det var mycket folk, mycket party, men vi som reste runt med en 7 månaders bebis hade inte mycket att hämta där. Vi ville ha barnvänligt, billigt, bekvämt och fina stränder. men ni har ju barn så jag kan anta att ni känner lite samma sak kanske?

Skulle jag vara er, så hade jag satsat på istrien eller KRK. För ni har barn och för deras skull kan ni bespara dom den jobbiga bilresan som enligt oss inte ger någonting fram till Vodice i alla fall.. På istrien så finns som sagt var många fina ställen. det som är lite tråkigt med Kroatien och som skljer landet från dess grannländer (typ Italien) är att Kroatien egentligen inte har en enda naturlig sandstrand. De har klippor bara. Sylvassa och inte alls barnvänliga.
    Dock har de fiffiga Kroaterna löst det hela genom att frakta tonvis med sand till sina semesterställen, och utöver det så har de cementat stränder eller plattformar där man kan ligga och sola. Men på de flesta ställena så finns det sandstränder, även om de inte är speciellt stora.

På KRK (i staden KRK på ön KRK) så finns det en sandstrand, och även i Rabac (istriens östkust), Porec (istriens västkust) och Rovinj (istriens västkust)..
    Sedan finns såklart ett knappt tiotal städer och byar till på Istrien, som de flesta har sandstränder, men enligt mig är de ställena jag räknat upp här ovan bäst.
    Pula är också ett populärt resmål, och det ligger längst ner på Istriehalvön, men det var för stort för oss. Vi ville ha möjligheten att gå in till staden och gå o äta och strosa, men samtidigt inte ha längre än att man kan gå till stranden. I större städer som Pula så får man nästan transportera sig med bil eller liknande varje gång man vill komma in till stan/komma till stranden.

Åhh Herregud. jag har ju glömt att nämna crikvenica och Selce, som ligger bara ett stenkast längre söderut än där man kör ut på ön KRK.

Crikvenica är lite större än Selce, men båda orterna är små orter egentligen. Men dom är oerhört charmiga på något sätt, och mellan städerna (byarna) i fråga, så går det ett litet tuff tuff tåg varje halvtimme som man kan hoppa på med barnen. I crikvenica har de anlaggt en enorm sandstrand ( i kroatienmått mätt. Ingenting om man jämför med Italiens 10-milslånga stränder. )Finna vattenrutshkana o sådär.
    Men kan hända att man upplever staden lite för liten.. jag tyckte dock att den va himla mysig, och man kan som sagt ta en utflykt i fom av tåget till selce.

Usch vad jag känner att det här blir förvirrande för dig som läsare, och ostrukturerat. men jag har så himla mycket att säga att jag inte riktigt vet var jag ska börja..

Jag kan berätta lite om de andra platserna jag rekommenderar. Rabac är också ett mindre ställe (men alla dessa ställena lever ju upp till tusen under turistsässong) men där är bland det absolut finaste vattnet tycker jag. En hyfsat lång, mysig strandpromenad med massa restauranger, stånd och marknader. Rabac ligger i en dahl, så utsikten när man står nere vid vattnet och tittar upp mot bergen är jättefin, och man kan ta sig en utflykt till intilliggande staden Labin om man vill.

Porec och Rovinj är grannstäder och vi förälskade oss hejdlöst i båda dessa platser. Arkitekturen är helt magnifik, och hela staden (även staden KRK ser ut så) är byggd i helt otroligt len och mjuk marmorsten. Det är små trånga fina gränder likt de i venedig och man kastas liksom tillbaks ett par tusen år i tiden. (när ni ändå är på Istrien, så besök Amfiteatern i Pula. En gladiatorteater som är ett arv från Romartiden. Vädigt häftigt om man gillar den typen av grejer)

Det som skiljer städerna åt är att Porec är något större, har bättre badstränder för barnen och helt enkelt kanske är lite mysigare. Porec har en jättemysig hamn som man genom trånga, gatlykte-upplysta gränder tar sig till innifrån staden där det kryllar av mysiga restauranger, cafeer, marknader, stånd och så vidare. Hamnen ligger ett stenkast därifrån, och badet är inte så speciellt långt det heller.

Både från Porec och Rovinj går båtturer till Venedig varje dag. Man kan välja mellan dagsutflykter och att stanna över någon natt.

På tal om boende, så undrar jag hur ni hade tänkt att bo?

Vi var ju som sagt var borta i tre månader och bodde enbart i lägenhet, som man kan hyra alltifrån bara någon enstaka natt till flera veckor eller månader rent av. Vi ville ha tillgång till kök så att vi kunde laga en del mål hemma eftersom vi hade en så pass liten tjej med oss. Vår dotter va ju mellan 7 och 10 månader när vi va iväg.
    Vad vi betalade var olika, men oftast hade vi aircondition men ibland klarade vi oss med fläkt. I de rum eller lägenheter med fläkt så är det ofta stora, rejäla fläktar som man får ha riktade mot sängen när man sover, och då går det riktigt bra. I många fall så kan det nästan vara trevligare med fläkt, eftersom det är lätt att man chockar kroppen för mycket med aircondition och då lätt kan bli sjuk.. men det där är ju en smaksak.

Jag tycker att ni begår en stor miss om ni bokar något här hemifrån. det är betydligt dyrare och i ett land som Kroatien så är det inte det minsta svårt att ordna någonstans att bo. Överallt så står det skyltar med "room" eller "apartment" eller "zimmer". Och skulle ni vara helt blinda för dessa skyltar (som finns i varenda bostadsområde och hörna) så finns det en hel uppsjö med agenturer som förmedlar både rum, lägenheter och hotell.

Det kostar olika beroende på när i sässongen ni är nere, men stannar ni ecempelvis två veckor på ett ställe (och själva knackar dörr där ni ser att det finns skyltar om boende) så kan man ofta pruta på priset.

Vi betalade allt mellan 300 och 500 kr per natt för en 1 eller 2-rumslägenhet plus kök. Bor man i ett rum, istäället för lägenhet, så kostar det ca halva priset, men då får man ju å andra sidan själva äta ute alla måltider. Men även om man bara har ett rum, så brukar de allra flesta uthyrare disponera ett kylskåp som man ofta delar tillsammans med de övriga som hyr, om det finns några sådana.

Det är billigare i juni än i augusti i alla fall.

Priserna har stigit i Kroatien tyvärr. Och jag tycker att många saker kostar nästan som här hemma i sverige. men självklart kan man äta mer lokal och billig mat. Öl och dryck över lag är billigt. En maträtt från en normal meny på en normal turistrestaurang kan kosta allt mellan 30 kr och 150 kr, även om kanske medelmåltiden kostar kring 50 eller 60 kr kanske..

Du, nu ska jag inte skriva mer. jag blir helt galen så fort jag får ett tangentbord framför mig. Speciellt när jag ska berätta om ett ämne jag brinner för.
    Hoppas att du orkat läsa ända hit.

Vi ska precis som ni också åka i juni, men vi har inte helt spikat resmål ännu. Men det blir med största säkerhet något av de resmål jag nämnt.
    Ska bli jätteskoj.

Vilken bilväg hade ni tänkt ta ner, och hade ni tänkt att ta resan i etapper eller sträckköra?

ha det så gott, och tack för lyckoönskningarna.
    Kram Camilla

Förresten. jag kan lägga in några bilder från Porec och Rovinj i mitt galleri. PÅ själva staden och arkitekturen.

• camillimill

sara 75:
    jag skulle gå in o skriva till dig att jag lagt in ett inlägg här, men jag har inte tillgång till ditt konto.

• Sqti

stopp på vägen blir det nog vid gränsövergångarna isåfall. försök att åka mitt i veckan för på helgerna är det galet där. Samma sak gäller väl i Tyskland med trafikstockningar. Vi kör alltid i mitten av veckan så blir det lagom med trafik. Däremot brukar vi alltid hamna vid storstäderna i rusningstrafik på eftermiddan och då hamnar man likförbannat i en bilkö . VI håller oss till IStrien på grund av familjeägt hus där. Söderut har vi aldrig åkt, vi tycker om IStrien. Vissa påstår att det är lite billigare söderut men det vet jag inget om. I IStrien kostar det nog lika mycket som hemma att handla, på ett ungefär. Deras valuta är snäppet starkare så då blir det så. Har ni funderat vart ni ska åka i Kroatien eller blir det hela kusten?

Svar på tråden tips för semester i kroatien?