• Krokusen

Enkla recept som man kan ha till ris.

Vad äter ni till Ris? Det ska vara enkelt.

• Svar på tråden Enkla recept som man kan ha till ris.
  • lalasmama

3 små tips..

chili con carne..
    köttfärs, lök, kryddpåse + passerade tomater..

fyllda paprikor..
    delade paprikor, köttfärs, lök, krossade tomater & lite ost över.. in i ugnen ca 20 min..

grekisk kyckling..
    kyckling file, matlagnings grädde, fetaost & basilika över.. i en form, in i ugnen ca 20 min..

lycka till.. //maria

• angelofthedevil

Flygande jakob
    Kyckling filéer
    mellangrädde
    creme fraiche
    paprikapulver
    chilisås
    peppar
    banan

Skär kycklingen och bananen i skivor. Varva kyckling och banan i en ugnsäker form. Blanda (jag kör med elvispen) grädde, creme fraiche, chilisås och kryddor. Häll över kycklingen och bananen. Ställ in i ugnen på 200 grader i ca 20-25 min

*Gullungen blir snart 1 år*
  • angelofthedevil

Fler tips: korvstroganoff, biffstroganoff, wok.

Sambon brukar göra kött å ris i ugnen.
    Lägg önskad mängd ris på en djup plåt, smula sönder buljontärning, lägg köttet (vi brukar ha kotletter) upp på riset, häll på vattnet å så in i ugnen. Det blir super gott.

• daughterofabitch

Godast till ris tycker jag är skurna och apelsinmarinerade kycklingfiléer som man tillagar i ugn och sedan tzatsiki till det. Tzatsikin går att blanda med riset när det har blivit kallt och dagen efter kan man lägga det på smörgås med lite kött eller vad man nu har hemma.

• xena

Till flygande Jakob ska man ha "vanligt" ris eller jasminris? Någon som har ett tips?

• angelofthedevil
    xena skrev 2008-02-18 14:02:43 följande:
    Till flygande Jakob ska man ha "vanligt" ris eller jasminris? Någon som har ett tips?
    Jag har vanligt ris men de spelar nog ingen roll skulle ja tro.
  • Cia o krabaten
    xena skrev 2008-02-18 14:02:43 följande:
    Jag har bara jasminris. Tycker det är godast till allt!
    bara råris ibland, men aldrig "vanligt" ris.
  • Pollica

Jag brukar göra en väldigt enkel men jättegod rätt.
    En plockad färdig grillad kyckling som man bara steker till lite, tillsätt grädde, paprikapulver & salt. Låt det bara precis koka ihop. Servera med ris & ev sallad.

• Tezzan

Stekta grytbitar, uncle ben´s sås kanske lite wokade grönsaker till

• angelofthedevil
    Cia o krabaten skrev 2008-02-18 14:10:03 följande:
    Jag har bara jasminris. Tycker det är godast till allt!bara råris ibland, men aldrig "vanligt" ris.
    Å jag är precis tvärtemot, gillar inte jasminris.
  • lalasmama

vi äter nästan bara basmatiris..
    ((men tillsätter lite mer vatten än det står på förpackningen, så de inte blir så torrt, klibbigt..))
    vi gillar inte heller jasminris..

pollica: din rätt lät väldigt gott & enkelt!!

//maria

• signaturbyte

nåt annat som är gott är grädde, isärplockad färdiggrillad kyckling och typ grönmögelost värm ihop det. mm.

Pollica skrev 2008-02-18 14:16:45 följande:
    Jag brukar göra en väldigt enkel men jättegod rätt. En plockad färdig grillad kyckling som man bara steker till lite, tillsätt grädde, paprikapulver & salt. Låt det bara precis koka ihop. Servera med ris & ev sallad.
  • Etnica

Ett paket Hot Dogs
    Lök
    Tomatpuré
    Matlagningsgrädde
    Paprika
    Paprika & chilicrème fraiche

Smarrigt o väldigt enkelt!

• zaffron

Korvpanna, 4 port

INGREDIENSER
    4 starka korvar, t ex chorizo
    1 gul lök
    smör
    1 dl mild ajvar relish
    4 dl minifraiche
    1 tsk salt
    1 tetra/burk kidneybönor

GÖR SÅ HÄR
    1. Skala löken. Skär korv och lök i bitar, fräs i en panna.
    2. Tillsätt Ajvar Relish, fraiche och salt. Låt koka någon minut.
    3. Tillsätt bönorna och servera med nykokt ris.

• Jessie 85

Släng ihop en gryta med kyklingfile wookgrönsaker och cocosmjöljk i med salt peppar paprikakrydda och lite örtkrydda och ris kanongott

• Marvelina

skulle tillägga att flygande jakob blir godare med bacon och jordnötter oxå...

stimlad kassler, röd paprika, strö över lite chilipulver - in i ugnen i t.ex. teflonpanna tills kasslern har brynts lite, häll på kokosmjölk och lite matlagningsgrädde om man vill. Låt koka ihop. Servera med romansallad och ananas. Och ris förstås Jasminris godast till det.

marvelina - not new and definitely not improved
  • angelofthedevil
    Marvelina skrev 2008-02-20 15:37:31 följande:
    skulle tillägga att flygande jakob blir godare med bacon och jordnötter oxå...stimlad kassler, röd paprika, strö över lite chilipulver - in i ugnen i t.ex. teflonpanna tills kasslern har brynts lite, häll på kokosmjölk och lite matlagningsgrädde om man vill. Låt koka ihop. Servera med romansallad och ananas. Och ris förstås Jasminris godast till det.
    Bra du sa det, jag är insnurrad på barnvänlig mat då jag har en 1 åring som äter samma mat som oss vuxna.
    *Gullungen ÄR 1 år*
Svar på tråden Enkla recept som man kan ha till ris.