• miah81

Blodpudding!

Kan man ge blodpudding till 11mån bebisar? Och hur tillagar man dem isåfall?

• Svar på tråden Blodpudding!
  • Krisselina

Ja, varför skulle man inte kunna det? Stek som vanligt :)

Lita alltid på din intuition
  • kaveldun

Jag har gett det till min 8-månaders, det står i min babykokbok att man kan ge från 8 månader. Ska man mosa den kan man koka den i mjölk. Jag lade skivorna i en form i ugnen istället för att steka eftersom för mycket stekyta inte är så bra för småttingar. Men om ditt barn har ätit stekt mat innan så magen klarar av det så kan du säkert steka som vanligt.

Blodpudding är ju järn- och proteinrikt så det är bra mat.

Ett beibsleende kan lysa upp en hel dag!!
  • Ruby

Om man kokar i mjölk går järnet till viss del förlorat!

• Krisselina
    miah81 skrev 2008-02-18 13:24:45 följande:
    Kan man ge blodpudding till 11mån bebisar? Och hur tillagar man dem isåfall?
    Du får tänka såhär. Många barn börjar på dagis när de är 1 år. Där tillagas maten precis som för en vuxen. :)
    Lita alltid på din intuition
  • missteddy

det som man ska tänka på är att barn kan bli hårda av magen av den

• miah81

tack för tipsen. nu ska killarna få blodpudding till middag.

• Vintermånen

jag har till och med sett recept på puré-blodpudding till 6-månaders, så det ska nog gå bra!

• Hjalla

Nissetroll, hur länge hade du blodpuddingen i ugnen då? Går den att mosa efteråt eller är den lätt att svälja om man skär i minibitar? Dottern är nämligen ingen stortuggare...

• kaveldun

Nu tyckte ju inte min son så mycket om det (han är 9 månader och MYCKET kräsen) så jag vet inte om jag är rätt person. Jag hade det inne i några minuter så det blev genomvarmt, sedan skar jag den i småbitar. Han tyckte nog att det blev lite degigt, men han har precis börjat äta lite fast han ratar puréer och vill äta själv. Om man kan äta lite annan mat borde det nog inte vara några problem. Behöver barnet moskost kanske man ska koka den i mjölk som jag hade läst, fast den går skapligt att mosa även om den är tillagad i ugn

• Lady no 1

Har ni något till när ni ger blodpuddning? När jag var liten åt vi lingonsylt till...Men jag kan tänka mig nåt med lite mindre socker.

• Lejdan

har gett blodpudding till vår dotter sen hon var 6 månader. nu är hon 10 månader.. hon älskard et. är lättuggat o mumsigt! har aldrig blivit hård i magen av det. Men kan nog bli om de äter det för ofta eller för mycket.
    Jag har alltid värmt det i micron bara.. fick hem sån brochyr från bvc o där stod det att just blodpudding är bra mat till småbarn o bebisar. o där stod det med att lätt att bara värma i micro. men snart ska jag börja steka det till henne.. börja så smått iaf!

• kaveldun
    Lady no 1 skrev 2008-02-23 10:16:15 följande:
    Har ni något till när ni ger blodpuddning? När jag var liten åt vi lingonsylt till...Men jag kan tänka mig nåt med lite mindre socker.
    Lite keso skulle jag kunna tänka mig till. Annars borde väl någon fruktpuré funka till eftersom man själv ju som sagt brukar äta sylt.
Svar på tråden Blodpudding!