• Aurora

skulle kunna göra allt för en ägg och löksillmacka.....ok?

en macka med massvis med löksill och ägg.....men är det ok???

• Svar på tråden skulle kunna göra allt för en ägg och löksillmacka.....ok?
  • Miranda

Helt ok enligt Livsmedelsverket. Här kommer citat:

"Inlagd sill betraktas som rå, men inläggningen gör miljön för sur för att skadliga bakterier ska överleva. Kommersiellt tillgänglig inlagd sill produceras av fisk från rena hav."

Lät faktiskt väldans gott. Ska nog fixa till något liknaden själv

• Ullet

Jag åt världens smarrigaste smörgås med senapsill och kall potatis i helgen... *mums*

Hoppas att din smakade lika gott:))

*kram*
    Ullet

• Manda

Man ska bara se till att ägget inte är löskokt eller stekt så gullan är rinnig.
    Visst är löksill och ägg gott.. "MummS"

• asakristina

Det står inget om att man inte får äta råa ägg (som t.ex. finns i majonnäs, eller som ovan löskokta ägg) på Livsmedelsverkets hemsida. Jag äter med gott samvete...

• Mumu

Står det verkligen inget om det? Jag har så väl för mig att jag fått det i informationen från bm, och den är väl tagen direkt från livsmedelsverkets rekommendationer...

I alla fall: Så vitt jag kunnat läsa mig till så är det sant att man ska undvika råa ägg. Majonnäs som är köpt är helt okej, medans den du gör själv bör undvikas. MEN! Det är inte farligt för bebisen om du skulle råka äta rått ägg, utan det är för salmonellarisken. Och om du får salmonella skadar det inte bebisen, utan du blir bara sjuk själv. Eftersom det är ganska påfrestande att vara salmonellasjuk så vill man tydligen undvika att blivande mammor blir det. Salmonellasmitta är dessutom väldigt, väldigt ovanligt i svenska ägg. Hör man någonsin om nån som fått salmonella av ägg i Sverige? Så oroa er inte om ni fått i er rått ägg, det är inte alls farligt för bebben! Så har i alla fall jag förstått det!

• Mumu

Nej, tamejsjutton! Jag kan inte heller hitta det på livsmedelsverkets sida! Vad bra! Då är det en sak mindre att passa sig för!

• Hattifnatt

Aurora - har du också blivit sugen på detta?
    Ägg och anjovismackor är ju ooootroligt gott just nu!!!!

• lillanp

mmmmmmmmmmm nu blev jag oxå sugen!! Annars är leverpastej och inlaggd gurka en höjdare!

• soraya

I Sverige är det inga problem att äta råa ägg, eller ägg med rinnig gula, eftersom salmonella i ägg är ytterst ovanligt - så gott som icke-existerande.
    Förbudet mot råa ägg kommer bland annat från USA där man har problem med salmonella i ägg.
    Så ät på bara.
    /S

• Aurora

japp..jag är sååå sugen på detta just nu..och visst jag åt min ägg å sillmacka...och mums!!!!!!

Svar på tråden skulle kunna göra allt för en ägg och löksillmacka.....ok?