• Mums

Bästa lökarna att sätta i höst?

Hej hej! Jag tänker bombardera med blommor på den lilla plätten utanför huset. MASSOR alltså. Jag vill ha blommor som kommer flera år, som inte älskas av djuren (ett och annat rådjur), som är fina etc. Det är en skuggig fuktig gräsplätt, en slänt med en tall och så längs väggen i söderläge men med skugga från 13.00.

Helst skulle jag vilja ha typ
    - skilla på gräset
    - påskliljor
    - tulpaner, kanske både tidiga och sena
    - ??

Alltså, VILKA lökar ska jag köpa, vilka är dina favoriter?

Kan jag beställa på nätet?

Tack för tips!

• Svar på tråden Bästa lökarna att sätta i höst?
  • höstsjö

Ang. beställa på nätet: Du har inte kollat in annonserna ovanför ditt inlägg? (Fl verkar vara duktiga på att sälja riktade annonsplatser!) De varierar lite, men exempelvis bakker.se har så mycket fint att jag skulle kunna förköpa mig totalt, trots att jag bara har en balkonglåda! Däremot kan jag inte ge några matnyttiga tips om plantering eftersom min erfarenhet är för ringa!

• JohPet

Tack för tipset om växter från nätet. Finns det fler sidor?

• Mums

Tack tack, men ingen som vill rekommendera sorter?

• Peki

Pingstliljor - gärna äldre sorter som doftar. Rådjuren äter lämnar dem
    Franstulpaner - Jag satte röda för några år sedan. Jättefina ochlökarna blir bara fler. De kommer dessutom när de andra tulpanerna redan har blommat vilket är fint.
    Botaniska tulpaner: "vildtulpaner". Ursprungliga sorter som blommar tidigt med små enkla blommor. Jättefint att ha i gräsmattan. Rådjuren brukar låta bli dem.
    Pärlhyacinter: Rådjuren lämnar dem.
    Vårlök är fint
    Liljor kanske kan gå.
    Kan vidare tillägga att rådjuren åt upp i princip ALL scilla i år.

• Peki

Var visst lite snabb - rådjuren äter _inte_ pingstliljor

• Peki

Vi har mycket rådjur och man vet aldrig vad som blir kvar. Det finns inga helt rådjurssäkra växter. Det sägs att de inte äter gula krokus, men det är inte sant när det gäller våra i alla fall.

Tulpaner har vi trots att det är rådjursgodis. Vissa år får vi se några av dem i alla fall

• Helenas

Jag gillar Narcisser, mycker för att rådjuren inte gillar dem. Dessa köpte jag förra året och alla tre sorterna blommar mycket fint just nu.

Narciss - Cheerfullness
    Narcissus x medioluteus
    Bukettnarciss med flera fyllda och doftande blommor på varje stängel. Fin snittblomma. Föredrar en lätt, väldränerad jord. Återkommer varje år i april-maj. Blir ca. 35 cm hög.

Narciss - Verger
    Narcissus x poëticus
    Pingstlilja i vitt med med gul bikrona där kanten är orange. Föredrar en jord som är fuktig men väldränerad. Blommar senare än andra narcisser. Återkommer år efter år. Blir ca. 40 cm hög.

Narciss - White Lion
    Narcissus x incomparabilis
    Läcker stjärnnarciss med fyllda blommor i vitt och gult. Fin både i rabatt och kruka. Bra snittblomma. Vill ha en näringsrik jord som är väldränerad. Återkommer år efter år. Blommar i april-maj. Blir ca. 35 cm hög.

• Helenas

Peki: Det är där jag lär mig 'allt' om trädgård.

Svar på tråden Bästa lökarna att sätta i höst?