• Hoppas09

Ska på Intervju på Försäkringskassan, HJÄLP!

Jag har sökt jobba om Handläggare på Försäkringskassan och ska dit på Intervju om några dagar

Hjälp mig.. vad ska jag säga.. hur kommer d gå till? D kommer vara en från F-kassan och en person från ett Bemanningsföretag som intervjuar mig i EN TIMME!!!

Jag har aldrig vart på en sådan Intervju och jag MÅSTE bara ha jobbet! Mitt liv står verkligen på spel.. jag har övervägt att börja plugga för jag inte får ngt annat jobb och tänk OM jag skulle lyckas få det här.. då kan vi skaffa syskon som vi tänkt om kanske 1-2 år och jag slipper en massa lån och slipper pendla...Mitt liv skulle bli räddat!

Hur ska jag framför mig själv förutom att vara mig själv men vad ställer de för typ av frågor?

Snälla, någon som vill hjälpa mig?

• Svar på tråden Ska på Intervju på Försäkringskassan, HJÄLP!
  • Arcoiris

Aa kul! Grattis till intervjun!

Hm ja vad ställer de för frågor? Hm...

Den klassiska fick jag: Beskriv dig själv med tre ord

Och sen frågade de hur man hanterar konflikter. Om man är bra på att samarbeta. Om man är stresstålig.

Lycka till!

• Lina med Liten

Oj nu blev det mycket som jag vill skriva på en gång här...

Jag kan börja med att säga att jag aldrig sökt den typen av tjänst så jag kan bara svara rent generellt...

För det första så vill jag säga att 1 timme är inte lång tid när det kommer till en intervju. Du kommer förmodligen inte att behöva sitta och prata om dig själv i en timme. De kommer att ställa frågor såklart och ditt jobb är att svara eftertänksamt men inte för mycket"vad de vill höra" Sådant lyser snabbt igenom och rekryterare är duktiga på att märka sådant. Som du skrev, va dig själv. Det är ju dig de (förhoppningsvis) vill anställa så då är det ju fair om de får träffa dig och inte ditt "nu söker jag jobb och är laddad till tänderna"-jag. Om du förstår vad jag menar med det

Jag förutsetter att du har de kunskaper som krävs för tjänsten eftersom du är kallad till intervju så du behöver inte sitta och rabbla skolor och betyg. Det kan de läsa om i ditt CV. Lägg större vikt vid din personliga lämplighet. Här får du tänka till själv. Egenskaper som gör dig speciellt lämplig. Förbered dig! Ta tid på dig.

Ofta får man tillfälle att ställa egna frågor. Även här kan det vara bra att förbereda nga. Så du verkar intresserad av tjänsten. Är det rekrytering i flera steg eller bara 1 möte? Vänta m lönefrågor om det är flera. Går du vidare så tas allt sånt sen.

nu har jag snart skrivkramp så det kommer kanske mer sen... men sist iaf...

Tänk på ditt yttre, gör ett gott intryck. Tänk på det gamla citatet "du får aldrig en andra chans att göra ett första intryck". Se till att de minns dig m ett leende. Så var i tid, stäng av mobilen och kör hårt!! LYCKA TILL!!

**Älskade lilla Thea**
  • Hoppas09

Tack för era svar!
    Jag ska ladda och vara mig själv, ta fram mina bra egenskaper och sidor och kämpa på.. jag kan inte göra annat än mitt bästa

Fler som har tips?

• Struliga Jag

Var dig själv, var glad och positiv till jobbet.
    Du kommer inte prata om dig själv i en timme, de kommer beskriva jobbet, du kommer ställa frågor osv.
    Bara slappna av och njut!

Lycka till!
    Får vi se om vi blir kollegor!

• Hoppas09
    Arcoiris skrev 2008-03-19 09:24:21 följande:
    Woohoo grattis! Var i landet hamnar du? Och va ska du jobba me?
    i Gävle och ska sitta i telefonikundtjänst. Kommer ha hand om allt, kundtjänst, handläggning, utredning, fatta beslut osv och kommer vara lite mer inriktad inom ett område men vet inte vilket än
  • Novus

Vad kul! Grattis och hoppas du kommer trivas!

• Arcoiris

"i Gävle och ska sitta i telefonikundtjänst. Kommer ha hand om allt, kundtjänst, handläggning, utredning, fatta beslut osv och kommer vara lite mer inriktad inom ett område men vet inte vilket än"

Nää? Hehe kul! Då fick du kanske mitt gamla jobb! Jag jobbade på telefonikundtjänst tills det blev bestämt att det skulle flyttas norrut! När jag kommer tillbaka från mammaledigheten så är det omskolning som gäller

• Hoppas09
    Arcoiris skrev 2008-03-26 15:10:29 följande:
    "i Gävle och ska sitta i telefonikundtjänst. Kommer ha hand om allt, kundtjänst, handläggning, utredning, fatta beslut osv och kommer vara lite mer inriktad inom ett område men vet inte vilket än"Nää? Hehe kul! Då fick du kanske mitt gamla jobb! Jag jobbade på telefonikundtjänst tills det blev bestämt att det skulle flyttas norrut! När jag kommer tillbaka från mammaledigheten så är det omskolning som gäller
    Aha, vad kul Har du fått klart att du börjar efter mammaledigheten? Trivdes du bra? Stressigt?
  • Arcoiris

Jag ska jobba med tfp och eller fp, börjar i maj

Jag trivdes VÄLDIGT bra i telefonkundtjänst! Perfekt att få insikt i alla ärendeslag, blev sällan tjatigt (periodvis blir det väldigt tjatigt, tex när det oranga kuverten skickas ut, eller till sommarn när alla ringer för att skaffa sig eu-kort osv).

Det blir periodvis väldigt stressigt, men när dagen är slut så kan man helt slappna av och har inte högar med arbete som ligger kvar på skrivbordet - perfekt!

• Hoppas09
    Arcoiris skrev 2008-04-03 17:51:32 följande:
    Jag ska jobba med tfp och eller fp, börjar i maj Jag trivdes VÄLDIGT bra i telefonkundtjänst! Perfekt att få insikt i alla ärendeslag, blev sällan tjatigt (periodvis blir det väldigt tjatigt, tex när det oranga kuverten skickas ut, eller till sommarn när alla ringer för att skaffa sig eu-kort osv). Det blir periodvis väldigt stressigt, men när dagen är slut så kan man helt slappna av och har inte högar med arbete som ligger kvar på skrivbordet - perfekt!
    Ok måste ni vara inloggad en viss tid och hur är det med raster. Jag jobbar nu på Eniro och där räknas varje sekund som vi sitter tillgängliga för kunderna. Tar vi 5 min extra rast eller sitter blockerad så räknas det av på bonusen. Gur funkar det på FK? Mäts tiden som man sitter "öppen" för att ta emot kunderna? För vi har det VÄLDIGT stressigt på Eniro Skönt o komma härifrån
  • Arcoiris

Vi har ett dataprogram som noterar hur många samtal vi tagit, hur lång tid vi varit inloggade och hur lång tid av detta som vi svarat, varit pauskopplade eller suttit lediga och väntat på samtal.
    Vi hade samtal i mellan åt där man gick igenom siffrorna, men detta är främst i syfte med att bli effektivare. Tex om man har mycket tid i pauskoppling/efterbehandling så kanske man bör fråga sig om det finns mer man skulle kunna göra med kunden i örat istället för att göra det när man lagt på. Skriva ut blanketter m.m.

Men nej jag anser inte att man blir jagad me nån blåslampa. Man ansvarar själv för sina siffror men får inte avdrag på lönen om månaden sett underlig ut. Lååånga samtal förekommer trots att vi har ett mål om att ett samtal ska ta max 2 min.

• Hoppas09
    Arcoiris skrev 2008-04-07 18:16:39 följande:
    Vi har ett dataprogram som noterar hur många samtal vi tagit, hur lång tid vi varit inloggade och hur lång tid av detta som vi svarat, varit pauskopplade eller suttit lediga och väntat på samtal.Vi hade samtal i mellan åt där man gick igenom siffrorna, men detta är främst i syfte med att bli effektivare. Tex om man har mycket tid i pauskoppling/efterbehandling så kanske man bör fråga sig om det finns mer man skulle kunna göra med kunden i örat istället för att göra det när man lagt på. Skriva ut blanketter m.m.Men nej jag anser inte att man blir jagad me nån blåslampa. Man ansvarar själv för sina siffror men får inte avdrag på lönen om månaden sett underlig ut. Lååånga samtal förekommer trots att vi har ett mål om att ett samtal ska ta max 2 min.
    Ok, tack för ditt svar
Svar på tråden Ska på Intervju på Försäkringskassan, HJÄLP!