• sagabus

Ni veggisar som ammar

Ni som är vegetarianer...hur känner ni för detta med kost och amning. Är själv vegetarian och ammar heltid och har en liten tjej som har problem med sin mage vad gäller gaser och magknip. Fick rådet att utesluta mjölk, soja och alla gasbildande grönsaker för att se om det blev förbättring. Mjölken uteslöt jag i två veckor och när jag testade sen igen blev det ingen större förvärring så jag tror inte det är boven i dramat men undrar nu om det kan tänkas vara soja. Hur sjutton gör man om det är sojat hon inte tål...verkar nämligen som att quorn också inte verkar så bra på hennes mage (kan ju ha fel vad gäller allt detta men gissar). Svårt att hitta protein som inte är gasbildande tycker jag.

Nån mer som har problem med magont som är vegetarian och som kan ge lite tips på vad man kan äta istället?

• Svar på tråden Ni veggisar som ammar
  • linus mam

Det kan ju självklart bero på den vegetariska kosten. Mitt andre pojk har haft gaser och magknip som jag inte riktigt blir klok på Bvc trodde inte att det var mjölken för det är tydligen ovanligt. Men jag uteslöt den iallafall, alltså som dryck osv, inte all. Jag tyckte det hjälpte till viss del. Uteslöt bönor, ärtor, lök, kaffe (dricker pulver kaffe, mkt bättre) , choklad osv. Man kan dricka fänkåls te också.

Men det som gav bäst resultat var sempers magdroppar som finns receptfria på apoteket. tar 1-2 veckor för maximalt resultat.

Jag började äta fisk när jag väntade ettan, så det äter jag men annars är det svårt vad man ska o inte ska äta. Jag har själv ofta ont i magen så jag antar att det mkt väl är den vegetariska kosten eftersom jag varit det i 12 år.

Jag läste nån tråd här på FL där nån föräldrar kommit fram till att sitt barn nog inte tålde när hon åt soya.

Nu när minstingen snart är 6 månader ´så tror jag inte han reagerar så mkt längre på vad jag äter, tarmarna har mognat samt har hjälp från sempers magdroppar. Dock ska det nog vara tid att sluta med dessa nu.

Har inget bra tips, tyvärr, tycker att det är lite bökigt själv..

• linus mam

Just det ja, skulle skriva att med ettan kunde jag äta vad som helst, märkte inget på honom. SÅ din bebbe kan ju ha känslig mage, behöver inte vara soya osv, men det veg maten hjälper ju inte direkt, det är ju väldigt hårdsmält.

• sagabus

Tack för ditt svar. Ja man blir inte klok på gaserna och vad som orsakar dom. Semperdropparna har vi testat utan framång men de är ju bra ändå så de fortsätter vi väl med ändå. Blir att fortsätta testa sig fram och hoppas det ger med sig framåt.

• MajaK

Hoppas det löser sig för er! Är själv vegetarian sedan 21 år och har inte haft några problem med sonen. Lök har jag fått vara försiktig med men annars har allt gått fint.

• alabaster

Jag har inte haft några bekymmer men jag tänker att du kanske kan undvika sånt som är riktigt hårdsmält, tex quorn och sojabönor, och istället äta bara linser och tofu som är mera lättsmält. Eller testa att ta bort en sak i taget. Nötter är ju en proteinkälla också ifall du måste ta bort både bönor och sojaprodukter.

Svar på tråden Ni veggisar som ammar