• Nellie Jonathan

    Nån som genomgått en datortomografi av tjocktarmen?

    För usch vad hemskt det låter! Fick kallelesen idag och all förberedelse inför detta verkar hemskt! Nån som gjort detta?

  • Svar på tråden Nån som genomgått en datortomografi av tjocktarmen?
  • Fru U

    Vad är det för förberedelser du ska göra? Ta laxabon eller?


    Live and let live
  • Fru U

    Okej. Inte kul. Får jag fråga varför du ska göra detta?

    Ska de fylla tarmen med kontrast eller bara röntga som den är (dvs tom)?

    Är det en ct eller mr du ska göra? (dvs vet hur maskinen ser ut)


    Nellie Jonathan skrev 2008-02-18 15:36:42 följande:
    Dricka phosphoral hela dagen innan plus att man inte får äta nått dagen innan. Kommer tydligen sitta på toan hela dan
    Live and let live
  • Nellie Jonathan

    Ska fylla magen med kontrast. Vet inte om det är ct eller det andra... vet bara att jag ska ligga och rulla runt typ så de får bilder från olika håll. Vet du nått om detta?

  • Björkeli

    Hej.

    Jag har röntgat tjocktarmen genom att de för in kontrast och sedan tar bilder. Kommer inte ihåg vad den heter... tog ca 40min.

    Jag ska vara ärlig och säga att jag det var jobbigt.
    Under förberedelsen så se till att vara hemma hela tiden, för du kommer att behöva använda toan hela tiden. Min förberedelse innehöll olika laxerande intag under 3 dagar och sedan sista dagen ingen mat.

  • Fru U

    Jag har gjort både ct och mr. Numera har jag ingen tjocktarm men när jag hade det så gjorde jag alla möjliga konstiga undersökningar

    Jag har crohns sjukdom


    Nellie Jonathan skrev 2008-02-18 16:43:52 följande:
    Ska fylla magen med kontrast. Vet inte om det är ct eller det andra... vet bara att jag ska ligga och rulla runt typ så de får bilder från olika håll. Vet du nått om detta?
    Live and let live
  • Nellie Jonathan

    Vill hellre bara få en ultraljuds undersökning för jag vill verkligen slippa denna... men vet inte vad läkaren säger. Fick ingen telefontid förens den 10/3 ska göra dettta den 17/3

  • Fru U

    Varför ska du undersökas?


    Nellie Jonathan skrev 2008-02-18 16:47:17 följande:
    Vill hellre bara få en ultraljuds undersökning för jag vill verkligen slippa denna... men vet inte vad läkaren säger. Fick ingen telefontid förens den 10/3 ska göra dettta den 17/3
    Live and let live
  • Wren

    tänkte bara komma in med ordlistan och säga att:

    Datortomografi är samma sak som DT och CT (ct är engelska ordet och dt är svenska)

    magnetkameran (magnetresonanstomografi, MRT, den lååånga tunneln) är något helt annat, ingen röntgenstrålning involverad, brukar dessutom ta mycket längre tid.

    det blir jättefina bilder av det hela (både CT/DT och MRT) och man kan göra modeller utifrån bilderna, så det är ett jättebra verktyg, för det mesta kan man se allt man vill.

    ultraljud är också ett trevligt redskap, men det ger mycket sämre bilder, svårt att se något överhuvudtaget i vissa fall och oerhört beroende av vävnadens tjocklek (hur mycket underhudsfett det finns)

    Lycka till med din undersökning!

  • Starkast

    Tror du missuppfattat lite.
    Phosphoral dricker du ett halvt glas på morgonen och ett halvt glas på kvällen. Sen vanligt vatten där imellan.
    Det är inte gott, men inget du behöver dricka hela dagen.

    Det kommer gå bra!
    Just den har jag inte gjort själv, men flera andra otäcka undersökningar och tycker att phosphoralen är den värsta biten. Det hemska medlet använder jag ibland "till vardags" också. Ingen trevling drink *ryser*

  • Nellie Jonathan
    Starkast skrev 2008-02-19 08:32:59 följande:
    Tror du missuppfattat lite.Phosphoral dricker du ett halvt glas på morgonen och ett halvt glas på kvällen. Sen vanligt vatten där imellan.Det är inte gott, men inget du behöver dricka hela dagen.Det kommer gå bra!Just den har jag inte gjort själv, men flera andra otäcka undersökningar och tycker att phosphoralen är den värsta biten. Det hemska medlet använder jag ibland "till vardags" också. Ingen trevling drink *ryser*
    Går man verkligen på toan så mycket som det står, dvs 6 h med första drinken och ca 3 h med andra?
  • Starkast

    Det är ett rätt starkt laxermedel, så på toan går du.

    Min erfarenhet är att ju mer vatten du får i dig, ju snabbare går proceduren.

    Väldigt trött kan du bli, så se till att få ha lugn och ro.
    Och glöm inte att smörja in med ex. vitt vaselin därbak, annars får du bra ont...

  • grådis

    Hej hopp

    Jag har gjort ct/dt (man åker igenom ring) då fick jag kontrast insprutat genom en åder, man blev alldeles varm och kände sig kissnödig. Det gick ganska fort.

    Sen har jag gjort tjocktarmsröntgen (ligga på en brits och snurra runt med bordet i massa vinklar) och då fått kontrast insprutat i tarmen och fått knipa. De kan även fylla ut tarmen med lite luft alt klämma lite på den för att kontrasten ska fylla ut. Denna undersökning tog längre tid.
    Efteråt skiter man vit krita och är lite öm i baken.

    Phosporal har jag fått flera ggr, två små flaskor som ska blandas i varsitt glas med vatten. Smakar räv, men håller man för näsan och sen tar saft el dyl efter, brukar det funka. Beroende på hur snabba tarmar du har, hur mycket du rör på dig och hur mycket vatten du dricker så kan resultatet komma olika fort.

    Mjukt toapapper, fet salva att smörja in rumpan med samt fri passage till toa är att rekommendera. Man blir lite trött och frusen och illamående.

    Lycka till

Svar på tråden Nån som genomgått en datortomografi av tjocktarmen?