• Nocturne

Konstant kissnödig - ej UVI. Vad kan det vara?

Jag är konstant kissnödig i perioder och har varit det i ca 3 veckor. Ena dagen kan jag vara kissnödig från det jag vaknar tills jag går och lägger mig oavsett hur mycket jag dricker eller kissar, nästa dag kan det vara nästan normalt igen. Dagen efter är det illa igen och håller kanske i sig ett par dagar.

Har varit och lämnat urinprov vid två tillfällen, och proven har även skickats på odling, men det är ingen UVI.

Är det någon som har en aning om vad som kan vara fel? Frågade sjuksköterskan men hon visste inte. Ska eventuellt ringa och försöka få en läkartid imorgon, men jag undrar ändå om någon känner igen sig?

• Svar på tråden Konstant kissnödig - ej UVI. Vad kan det vara?
  • ladylovelylocks

är du gravid?

har du testat dig för klamydia?

dricker du mer än vanligt?

har du testat dig för diabetes?

• Nocturne

Jag glömde lägga till ett par saker.
    Är inte gravid, är klamydiatestad.

Har haft ca 3 UVi och njursten sen oktober, dock inte just det här symptomet förrän nu de senaste tre veckorna.

Överaktiv blåsa, Hur kommer det sig, och vad gör man åt det? Kan man kolla upp om det är det man har?

• Nocturne

Och glömde återigen svara på ett par saker, är visste lite glömsk också...

Dricker inte mer än vad jag brukar, är inte diabetestestad.

• annmi

Det kan man bara ha/få & man kan träna den genom att försöka hålla sig & "Knipa" ofta med muskulationen,har nämnligern haft det & är helt bra nu

Detta har heller inget med ålder eller så att göra som endel tror

• annmi

OM du skulle ha Diabetes borde du känna av det lite på annat tycker ja' & då luktar oftast urinen starkt oxå.

• Nocturne

Ok, det gör även ont när jag är kissnödig, det känns som om jag ska spricka fast jag nyss kissade.
    Är det så vid överaktiv blåsa också?

• annmi

È jaa typ fast..Inget svidande eller så ju men Konstant Kissnödig & måste bara gå på Toa heela tiden

Men...Ring eller kontakta VårdC tycker ja'

• Nocturne

Jag har en telefontid med läkare på torsdag, så jag avvaktar nog tills dess och hör med honom.
    Tack för svaren!

• Björkeli

Hej.

Jag har haft så och då hade jag urinrörskatarr. Det kan man inte se på ett urinprov eftersom bakterierna sitter kvar i urinröret, de följer inte med ut.

Min gyn testade genom att sätta en kateter och det sved som in i...! Så ställer man diagnosen.

Har fortfarande till och från kvar känslan av att vara kissinödig fast jag inte är det och då brukar jag försöka dricka mycket vatten och gärna med något surt i.

Hoppas du får koll på det!

• Nocturne

Det visade sig att min njursten har flyttat sig och nu sitter vid urinblåsan, så det är därför jag är så kissnödig.
    Tack ändå för era svar!

• EMND

Hej Nocturne!
    Hur fick du veta att stenen hade flyttat sig till blåsan.
    Jag har nämligen fått samma bekymmer som du i flera veckor, plus att jag hade ont från och till. Inte så där tokont men mer molande, difus värk. Man gjorde röntgen och fann 1 sten 7x3 mm i urinledaren. 4 dagar efter såg man på cystoskopi att en sten har fastant vid blåsan. Den har jag kissat ut nästa dag och den är typ 7x5 mm minst, ojämn hjärtformad yta ser rätt häftigt ut faktiskt. Nu undrar jag om det var samma sten, då jag har fortfarande känningar i vänstra sidan av kroppen. Jag är förvånad att jag inte hade mer värk! www.familjeliv.se/Forum/ikoner/icon9.gif

• Nocturne

De såg på röntgen var den satt.
    Hade tid för operation igår, men de tog en röntgen innan och såg då att den nu var borta, så jag slapp operationen.

Hoppas den också försvinner av sig själv om du nu eventuellt har en till sten.
    Min satt i nästan 5 månader innan den behagade komma ut...

• EMND

Tack Nocturne! Hur stor var din sten när de ville operera dig? Hade du besvär under de 5 månaderna som stenen gottade till sig i din njure?
    Gynekologen som utförde cystoskopi sa något om att man inte kunde se den stenen som satte så långt nere på mig. Hm jag fattar inte varför det känns i sidan av ryggen fortfarande?! Får igen sådana där kissnafall typ en gång/timma fast oftast på eftermiddagar och kvällar.

• Nocturne

Usch det låter jobbigt! Hoppas detlöser sig, eller att du får mer hjälp.

Min sten var "bara" 5 mm, och var därför ett gränsfall. Jag fick höra att 4 mm och mindre kommer ut av sig själva och 6 mm och större kan behöva åtgärdas.
    Jag hade mycket njursmärtor i början, runt oktober-november.
    Sen var det rätt lugnt fram till slutet på januari tror jag, då fick jag de där kissnödighetsproblemen, och smärtor i det området istället. Men nu mår jag äntligen bra, och det är så skönt!

• EMND

Tack Nocturne. Jag är så förvirrad och har smärta frame under revben i magen också. Fast undrar om det är mage eller muskel eller revben eller cysta på vänstra äggstocken. Det strammar i ryggen hela tiden och sticker. Det är bättre när jag rör mig. Jobbigt. Tarmarna är galan också. Undrar om min sten har kommit ut eller den är kvar. Så här har det känts nu i en vecka. Vet inte vad jag ska vända mig till. Väntar på tid hos urologen.

Njurstensenhet har bedömt min sten 7x3 mm som liten som väntas avgå själv. Den var i urinledaren fast jag vet inte var. Kan den fastna där? Jag får också vita små partiklar i urin när jag kissar. Urin är helt OK nu därmot. Visste du var din sten fanns? Kände du när den flyttade sig till blåsan? Jag kände faktiskt en svag stråle genom mage och som en lite plop vid blåsan då jag fick mitt sista relativt starka anfall. Sedan var jag kissnödig men kunde inte kissa. Efter någon stund gick det bättre fast smärtan ökade. Och så kom det här med mage.

• EMND

Nokturne, kände du, hur kände du när din sten kom ut?

Svar på tråden Konstant kissnödig - ej UVI. Vad kan det vara?