• Izze

Hur får jag en rostfri fläkt ren?

Jag har en rostfri fläktkåpa som har fått tummavtryck och annat fett. Någon som har tips på hur man får bort det utan att det blir repor eller märken från tasor och annat.

• Svar på tråden Hur får jag en rostfri fläkt ren?
  • sommar2001

Thermex har ett rengöringemesel i "2 steg", rengöring och ytbehandling. Fungerar suveränt bra. Det enda kruxet är att medlet ska härda i 2 timmar efter att du är klar. Men sedan behöver du inte rengöra fläkten på samma sätt utan bara torka av den. fläkten bör behandlas ca 2ggr/år. Du får med en svamp om du köper medlet. Finns att beställa hos butiker som säljer fläktar från Thermex.

• emmzan

Hm..jag såg nått inredningsprogram där som torkade rostfria ytor med en trasa med lite matolja i... Har dock ingen aning om hur bra det funkar men på TV funkade det iaf

• fancydream
    emmzan skrev 2008-02-18 21:20:13 följande:
    Hm..jag såg nått inredningsprogram där som torkade rostfria ytor med en trasa med lite matolja i... Har dock ingen aning om hur bra det funkar men på TV funkade det iaf
    Det såg jag också.. och jag testade det och det funkade jättebra :) Blev inga fläckar alls eller fett kvar.
  • Dundermamman
    Kanonbra till rostfritt i köket!
    Jag använder detta Ajax-sprejet till alla rostfria vitavaror i köket, det funkar kanonbra!
    Finns i mataffären, kostar ca. 45:-
  • Dundermamman
    Kanonbra till rostfritt i köket!
    Jag använder detta Ajax-sprejet till alla rostfria vitvaror i köket, det funkar kanonbra!
    Finns i mataffären, kostar ca. 45:-
  • fancydream

många säger ju att man inte ska använda såna medel till rostfria ytor.. men ja, jag vet inte..

• Karen Fräck

Möbelpolish funkar också ... Men kan efterlämna en lite kladdig hinna som efter ett tag drar åt sig damm istället. Det där Thermexmedlet röstar nog jag på!

• stillhet

Ta bara en scotchbrite (en sån där fyrkantig skumsak som är gul och har en vassare grön yta på ena sidan) med diskmedel och vatten eftertorka torrt med diskhandduk, funkar utmärkt. OBS OBS ANVÄND INTE DEN GRÖNA SIDAN! DÅ blir det repor, min man gjorde det en gång...Sen ett annat bra tips, ni vet överst på överskåpen i köket blir det alltid feta äckliga beläggningar som är jättesvåra att få bort o man glömmer lätt bort att krypa upp ända hit o städa..jag har hört att man kan lägga dit plastfolie så är det bara att dra bort o byta när det är dags. Good Luck!

• Izze

Nu ska det putsas! Tack ska ni ha!

Svar på tråden Hur får jag en rostfri fläkt ren?