Vad kostar det att byta luckor?
vill byta luckor i köket, har ett klassiskt stort kök från 90talet, någon som bytt och vad fick ni ge? Finns det någon sida på nätet man kan räkna ut kostanaden?
vill byta luckor i köket, har ett klassiskt stort kök från 90talet, någon som bytt och vad fick ni ge? Finns det någon sida på nätet man kan räkna ut kostanaden?
provar igen!
Ska ni bara byta luckorna eller stommarna också?
Har ni stommar som ikea-luckor passar på så blir det inte så kostsamt.
Ikea har ju prislista på alla sina grejer så där kan du kolla.
Inte lätt att uppskatta vad andras kök kommer att kosta. Det beror ju helt på
vilka luckor man vill ha och hur många skåp man har.
Så här var det för oss när vi kollade för 3 år sen.
Om man tittade till de företag som gör luckor bara, du vet, så upptäckte vi att det skulle bli nästan lika dyrt som att sätta in ett helt nytt IKEAkök. SÅ vi valde att byta ut hela köket då, till ett IKEA: Då fick vi ju nya stommar med, och kunde planera dem som man ville, samt att överskåpen i nya kök är lite djupare än gamla, och det var ju också en fördel.
Du kan ju annars Lacka om luckorna....ska finnas någon sida där man kan räkna ut ungefärligt pris....Kan annars vara svårt med måtten från stommarna...du får vända dej till samma företag som gjort stommarna.
Det är det klassiska 90tals ikea köket så det räcker att byta ut luckorna, stommarna är fräscha. Vi bytte ut hela köket i vårt förra hus 06 så vi har inte lust med det igen Bra ide att kolla på IKEA, tänkte jaginte ens på *idiot*
90-talskök..hoppas att måtten stämmer...de har ju förnya sig lite med luckmåtten..sedan kan ju hålen för gångjärnen vara helt andra mått.....lycka till.
Sanda
Ring och kolla med IKEA, med lite tur kan du bara köpa luckorna där, det blir ju som allra billigast. De där lucföretagen är ju annars dyyyyra
jag kollade på IKEA deras skåp är samma bredd som våra, det står att en lucka är 40cm bred, våra luckor är 39,5 vilket borde vara mer realistisk om skåpen är 80cm, dom ska ju inte gå ihop helt. Någon som vet om dom är exakt 40cm?
Sen kan jag inte hitta några lådfronter på IKEA sidan???? Någon som vill hjälpa mig?
Jag tror gångjärnen är samma som det är när vi bygde kök 06, skulle vara om måtten mellan hålen inte skulle va samma.
räknade ihop på ikea, luckor, bänkskiva, 3 nya skåp, handtag, diskho och blandare gick på 11300kr, kanonpris! blir nog gjort i år då, tack för tips!
Nej Ikeas luckor är inte exakt 30 cm eller 40 cm osv ...utan en 0.5cm mindre i mått.
Du kainte hitta lådfronter på Ikeas sida....allara bäst är ju om du kan åka dit och kika...
sstina: jag hittade ett helt nytt skåp med lådfronter och lådor för just lidingö vi vill ha, så det blev bra, lika bra att byta den när man ändå håller på. Vi har 15 mil till närmaste IKEA så det får nog vänta tills det är mer aktuellt, beställer nog på hemkörning sen.
Va bra att luckorna var mindre för det är mina oxå tex 39,5cm istället för 40, då kan jag byta.
Är det någon som har lust att mäta hur långt det är imellan gångjärnshålen så man vet att det är samma oxå! Tacksam!
Kolla dessa länkar... http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/rooms/kitchen/11479?pageNumber=0 och http://www.ikea.com/ms/sv_SE/img/buying_guides/kophjalp_va07/Kok/FAKTUM_dorrar.pdf , visserligen är priserna på sista länken för 2007 men man kan få ett hum om vad det kan kosta!
Ang. gångjärnshålen...har du 70 cm eller 92 cm höga överskåp? Jag har 92 cm höga och kan mäta mina mått om du har samma skåpshöjd!
Skåpets gångjärn på ett 70cm skåp...är mellan mätt i den runda cirkelns mitt där gångjärnen ska sitta så är det cirka 57cm mellan...Lycka till!
jaghar 70cm höga skåp och mellan mina gångjärn var det 55cm men men det är ju inte stor ansträngning för att ordna det. Tack för hjälp!!
Svårt att mäta...jag har inget kök i Ikea men jag har byggt ett skötbord med Ikeas 70cm skåp.....det är svårt att mäta ...och det går ju inte att göra om dem i måtten i gångjärnen...
sstina. nä men man kan ändra vart gångjärnet sitter fast i skåpet, göra egna hål för skruvarna i skåpet, om vi använder våra gamla gångjärn. För i nya IKEA gångjärnen så är det en sån rund ring i både skåpet och i luckan har jag för mig? Men i dom vi har hemma så är det rundring i skåpet men bara vanliga skruvar i skåpet
Stämmer ....blir ett himla skruvandeMitt skötbord som jag gjorde i Oktober då jag köpte skåpet så var det runda hål (ring)på luckan och vanliga skruvar i skåpet.
Det kommer bli bra och känslan av helt nytt kök med enkla medel...