• Anonym

Byta bostad till 2 mindre även fast jag ej är skriven på kontraktet?

Jag och min sambo ska separera. Synd eftersom vi har en 3-månaders, men tyvärr funkar vi inte ihop.

Hur som helst, vi har en hyresrätt och vill nu byta den till 2 st mindre. Kruxet är att vi inte fått skriva in mig på kontraktet för hyresvärden. Det är alltså min sambo som står på kontraktet. Dock har jag varit folkbokförd här lika länge som min sambo, dvs 3 år. Vi flyttade hit tillsammans, men de ville bara ha en person på kontraktet.

Har vi rätt att byta vår lägenhet till två mindre även fast jag inte står på kontraktet? Har det ingen betydelse att jag varit folkbokförd här lika länge som sambon? Gäller sambolagen på nåt sätt här? Kan den andra hyresvärden neka mig eftersom jag inte är kontraktsinnehavare?

På blanketten står det "underskrift kontraktsinnehavare". Ska jag eller min sambo skriva på? Eller är det kört?

Är inte med i hyresgästföreningen, så jag kan inte ringa och fråga eftersom de bara besvarar sina medlemmars frågor.

Tacksam för alla svar jag kan få!

Mvh
    /C

• Svar på tråden Byta bostad till 2 mindre även fast jag ej är skriven på kontraktet?
  • Anonym

Varför fick du inte stå med på kontraktet?

Men sambolagen gäller om ni flyttade in ihop, det bör int evara några problem alls.

• Anonym

För att de hade haft problem tidigare med några som skrivit in sig båda två... Privat hyresvärd.

Men hur ska de veta att vi flyttat in ihop?

• javalady

Lite OT:

Där jag bor - kommunal hyresvärd, måste man bott i 1 år (varit skriven) på adressen innan man får stå med på hyreskontraktet om ena partnern haft lägenhetet tidigare. Detta är för att det är otroligt svår att få lägenheter på denna ort och de vill inte att man bara skall kunna skriva över den på första bästa kompis.

Vettig tanke, men efter tre år borde TS verkligen stå med på kontraktet.

Har ingen vettig lösning mer än möjligen ett tips - hyresgästföreningen.

• javalady

Läste att du inte var med i hyresgästföreningen - ring och gå med!

• Anonym
    javalady skrev 2008-02-18 21:07:00 följande:
    Läste att du inte var med i hyresgästföreningen - ring och gå med!
    Kan jag bara ringa och gå med, få svar på min fråga och sen gå ur? Kan jag inte be nån jag känner ringa och fråga istället? Eller kollar de personnummer etc?

Tror du bytet går igenom ändå?
  • susst6

Först och främst tycker ju jag att du skall ta reda på OM det finns några lediga lägenheter alternativt om det finns några som vill byta.

• Anonym
    susst6 skrev 2008-02-18 21:20:37 följande:
    Först och främst tycker ju jag att du skall ta reda på OM det finns några lediga lägenheter alternativt om det finns några som vill byta.
    Det har vi redan gjort. Därför jag undrar. Vi har ett kanonbyte på G, men jag är orolig att jag inte ska bli godkänd.
  • javalady

På fråga A) Vet inte. Fråga B) kanske. Fråga C) ingen aning...

Skämt å sido...

Sedan jag bodde hos en hyresvärd på annan ort än den jag bor idag, som strulade friskt för mig med mögel och lägenhetsbyte så har jag inte sett någon anledning att INTE vara med i Hyresgästföreningen. Det var en kommunal hyresvärd då också. Betalar 75:-/månaden och det är helt klart värt de pengarna efter strulet jag hade i min gamla lägenhet. (Låter som värsta värvaren nästan )

Ring och fråga dem själva så får du ju reda på om du får svar eller ej. Kan inte svara på det sjäv eftersom jag ej varit i den situationen (icke-medlem som sökt information).

Sen är det nog att hoppas att er nuvarande hyresvärd går med på det, de kan ju vägra ta emot de ni hittar osv.

...och ifall du blir sambo fler gånger - skriv in dig på kontraktet! Det är det allra bästa!

• javalady
    Anonym skrev 2008-02-18 21:29:15 följande:
    Det har vi redan gjort. Därför jag undrar. Vi har ett kanonbyte på G, men jag är orolig att jag inte ska bli godkänd.
    Lycka till och hoppas det löser sig på bästa sätt för er!
  • Anonym
    javalady skrev 2008-02-18 21:32:19 följande:
    ...och ifall du blir sambo fler gånger - skriv in dig på kontraktet! Det är det allra bästa!
    Jag försökte, ringde tanten på kontoret, men hon nekade mig. Då lackade jag och ifrågasatte det. Sen dess har vi varit ovänner.
  • Anonym
    javalady skrev 2008-02-18 21:32:19 följande:
    Jag försökte, ringde tanten på kontoret, men hon nekade mig. Då lackade jag och ifrågasatte det. Sen dess har vi varit ovänner.
  • javalady
    Anonym skrev 2008-02-18 22:12:39 följande:
    Ajdå.

Återigen - tips - hyresgästföreningen... (Börja känna mig tjatig... *lol* )

...kan liksom inte låtabli...

Men som sagt var, lycka till igen! Hoppas det löser sig!
Svar på tråden Byta bostad till 2 mindre även fast jag ej är skriven på kontraktet?