• ljpn

Halsfluss igen??

Min son som är fyra har fått feber idag igen...

Både han och jag har haft två halsflussperioder med tillhörande penicillin kur för bara någon vecka sedan... Och nu tror jag han har fått halsfluss igen, klagar på att han har ont i halsen...

Finns det något annat än penicillin man kan få för det? Vad händer om man inte äter penicillinen? Vill inte hälla i honom mer nu, men måste man så måste man...

• Svar på tråden Halsfluss igen??
  • USK

man kan få reumatiskvärk o sen halsböld o det är inte skönt har dom ofta halsfluss så tar man bort halsmandlarna

• ljpn

Okej, hur ofta ska man ha haft det för att op bort mandlarna då? Börjar bli trött på att få tillbaka det när penicillinkuren är slut...

• Lilla Linnéa

Har just surfat runt och läst lite om halsfluss bla. eftersom jag har haft ont i halesn så länge. Läste någonstans att det inte är nödvändigt att äta penicillin när man har halsfluss eftersom bakterierna blivit "snällare". Det stog även att en penicillinkur gör att man blir friskare ca 1 dygn snabbare än om man inte äter penicillin.

• mina barn

Det är inte alla läkare som vill ta bord tonsillerna. Min tex är en av dem. Jag har haft halsfluss många ggr om året sen jag var elva år och mina är så förstorade att jag har jobbigt med andningen till och från. Men min läkare tycker att det är en risk och poängterar hela tiden att om jag ändå drar på mig virus och bakterier så kommer jag bli mycket sjukare utan tonsillerna...

• ljpn

Okej, då kanske man kan vänta ut den utan penicillin då?

• mina barn

Jag skulle inte låta honom vara utan penicillin men kan ju bara basera det på hur jag brukar må när jag har halsfluss. Prata med vårdcentralen och hör vad de säger...

• Lilla Linnéa

Det ska tydligen göra grymt ont efter en halsmandeloperation har jag hört.

Du kan ju ringa och höra vad läkaren tycker ang, penicillin eller ej.

• Lilla Linnéa

Man kan ge alvedon mot halsontan.

• Pallas

Har ni någon i närheten som kan vara bärare av flussen latent? Det är nämligen inte alltid man måste vara sjuk för att ha bakterierna. Så har det varit för mig en gång då jag hade tre halsflussar på kort tid. Halsfluss är en av de få sjukdomar man verkligen inte bör lämna obehandlade pga de ganska allvarliga följdsjukdomar man kan få.

• Lilla Linnéa

"Vid upprepade halsflusser brukar man försöka hitta smittkällan, och ibland behandla hela familjen. " (apoteket.se)

Antibiotika kan behövas vid halsfluss
    Halsfluss som orsakas av streptokocker kan läka utan behandling. Om man inte känner sig så väldigt sjuk, inte har feber och inte har några svårigheter med att äta och dricka kan man vårda sig själv i några dagar för att se om det går över. Men läkaren kan också skriva ut antibiotika, efter undersökning. (www.infomedica.se)

• USK

ett råd testa hela familjen om ni har hund även den

• Pallas

Lilla Linnè: tack för infon! de besked jag fått av läkare är att alltid behandla just halsfluss. Det är bra att få nare info!

Svar på tråden Halsfluss igen??