• Marie30

När ok med barnvakt flera dagar?

Har en bekant som ska ha barnvakt åt sin 1-åring en vecka medan resten av familjen åker bort. Jag hickade verkligen till när jag hörde det och insåg hur otroligt olika man är när det gäller barnvakt eftersom jag inte skulle kunna tänka mig att lämna min 2-åring en vecka.

Hur resonerar ni andra? Hur gammalt ska barnet vara när det känns det ok att lämna bort sitt barn i en timme, en dag, ett dygn, en helg, en vecka?

• Svar på tråden När ok med barnvakt flera dagar?
  • Panna82

Det är väl upp till var och en. Jag har aldrig lämnat bort min son så länge som en vecka men jag skulle absolut inte ha problem med att göra det.

Första gången vi hade barnvakt var sonen knappt två månader. Det var bara under en kväll. Första gången har sov borta en natt var han ca sju månader.

• Lalla3

Jag skulle inte heller vilja lämna bort mitt barn en vecka. Men barn är ju olika. I mitt fall är det mest mig själv jag tänkter på. Jag skulle aldrig klara av att åka på semester utan mina barn. Jag skulle må skit dåligt.

• Röding

Vi följer rekommendationen om antal nätter= barnets ålder dvs:

0-1 år 0 nätter
    1-2 år 1 natt
    2-3 år 2 nätter

För oss är det också viktigt att barnet har en nära anknytning till barnvakten. Tryggheten är viktig för oss.

• Röding
    Svar på #3
    Röding skrev 2008-02-19 09:26:46 följande:
    Vi följer rekommendationen om antal nätter= barnets ålder dvs:0-1 år 0 nätter1-2 år 1 natt2-3 år 2 nätterFör oss är det också viktigt att barnet har en nära anknytning till barnvakten. Tryggheten är viktig för oss.
    Jag vill också tillägga att vi är emot tidiga separationer och att våra barn själva ska vilja sova borta för att vi ska lämna bort dem.
  • Valkyriah

Skulle inte heller vilja vara borta så länge som en vecka från sonen.Skulle valt att åka på semester som en familj för det är ju vad man är nu.
    Han har dock sovit över natten hos farmor och farfar två ggr.Första gången vid 14 månader,andra gången vid 19 månader.

Nästa gång kommer bli i sommar då han kommer vara 2 ½ år.

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • cicci85

Jag skulle inte klara att lämna bort min son i en vecka!
    Han är 2,5 år och bara sovit borta en natt i streck. Vet att han skulle klara mer, men inte jag ännu...

Rekommendationerna som Röding skrev tror jag är bra att följa eller åtminstone ha i åtanke!

• ingensignatur

min minsta är ett år och han var hos sin pappa i 5 dagar när jag va på skidsemester med den äldre.. fast de kanske inte räknas som samma grej? sen måste jag fråga, om man har barnen varannan vecka, då e man juh alltid ifrån barnen 1 vecka, e de fel lr är de ok för att de e pappan? för jag kan tillägga att mina föräldrar o deras respektive står bra mycke närmre mina barn än deras pappa... e de ok att lämna till dem då om de e ok att lämna til pappan?

• Panna82

Ingensignatur: Tycker inte att det räknas som barnvakt om pappan har barnet. Klart att det är lika ok att lämna barnet till mor- eller farföräldrar som de har bra kontakt med.

• Tant Green

Min dotter har sovit hos mormor 1 natt flera gånger, men nu i vår när hon är 2 år och 8 månader ska hon för första gången vara där i nästan 3 dygn.

Men jag har bekanta som åkte bort en vecka när barnet var 9 månader så det är kanske inte är helt ovanligt.

• miababia

nu skulle jag nog inte klara av att vara från min son så länge.
    men det är väl helt upp till var och en vad de känner. Är barnet trygg med den personen/personerna så varför inte. Barnet kanske tycker det är jättespännande att få ha barnvakt.

• hotten

så stor att denne själv kan säga å välja... dvs 4-5 år iallafall.
    fast inte ens då en hel vecka, varför skulle man vela vara ifrån sina barn så länge?

• guldplutt

Skulle heller inte vilja vara ifrån vår dotter en hel vecka. Tre nätter är det längsta, då var hon ca 1,5 år. Kändes lite långt, men vi beslutade oss ändå för att det var ok. hon var då med mormor och farmor som bodde hos henne hemma hos oss.

• Leonie

Skulle kunna tänka mig att lämna min 2-åring över natten. 4-åringen kanske högst tre nätter, men bara med mina föräldrar isf.

miababia skrev 2008-02-19 09:37:48 följande:
    Barnet kanske tycker det är jättespännande att få ha barnvakt.
    Kanske en 4-5 åring skulle tycka det, men jag har svårt att se att en 1-åring skulle tycka att det var spännande att vara ifrån sina föräldrar i en hel vecka, om ens en hel dag.

Men jag instämmer i att föräldrarna förhoppningsvis kan göra bedömningen själva. Är man som förälder trygg med att lämna, signalerar man ju det till barnet, likaså omvänt, om man är obekväm med att lämna så känner nog barnet av det också.
Svar på tråden När ok med barnvakt flera dagar?