• Chiba

    Hjälp med ideér till lite annorlunda argumenterande tal

    Jag ska framför ett 10minuter långt argumenterande tal nästa vecka. Allt skall filmas för att sedan gå igenom och se vad det bra resp. dåliga var.
    Jag studerar till lärare.

    Men jag har total idétorka! Jag vill ha om något annolunda, inte de gamla vanliga om dödsstraff, abort och miljöfrågor. Utan något som väcker intresse.

    Kan ni snälla hjälpa mig att brainstorma!

    Kan vara antingen för eller emot ngt.


    Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • Svar på tråden Hjälp med ideér till lite annorlunda argumenterande tal
  • Maria40

    Fråga 1. Ska det vara om ett riktigt ämne eller påhittat?

    Påhittat = lite åt skojhållet "alla kvinnor ska ha rätt till gratisresa till ett spa/thailand" "lagstiftning om att solen måste skina minst xx timmar varje dag".

    Fråga 2. Vad har du för intressen? Är det något du kan utnyttja?

    Fråga 3. Ska det vara "modigt", tänker kritik mot lärarkåren, lärarutbildningen, något kontorversiellt?

  • Chiba

    Spelar ingen roll om vad det handlar om, kan vara påhittat eller något allvarligt.

    Jag har försökt tänka på allt jag tycker är intressant men känner att inget av det kommer bli något bra argumenterande.

    Utan jag vill ha om ngt lite mer annorlunda. Typ varför vi ska införa 3-dagars helg. Nåt i den stilen


    Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • Maria40

    Lagstiftning om 3-dagarshelg är väl jättebra!

    Det finns också "på riktigt" test gjorda där företag låtit alla anställda jobba 6-timmarsdag med heltidslön. Resultat blev att företagets effektivitet/produktivitet steg.
    De anställda kände sig mer motiverade, orkade jobba "hårdare" de timmar de var där.
    Tänkte att det är lite åt hållet 3-dagarshelg.

  • Chiba

    Kommer bara inte vidare på det ämnet..


    Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • Chiba

    Puffar för mera tips


    Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • Maria40
    Chiba skrev 2008-02-19 10:56:03 följande:
    Kommer bara inte vidare på det ämnet..
    Men det är väl bara att hitta på argument,jag har lärt mig att det inte ska vara för många argument men slagkraftiga.

    + Effektiviteten ökar eftersom de anställda är utvilade.
    + Sjukskrivningarna minskar, stressen minskar pga samma sak dvs förutom det personliga lidandet att slippa vara sjuk så medför det en "vinst" för samhället med minskade kostnader för sjukpeng/sjukvård.
    + Skilsmässorna minskar tack vara att familjerna får mer tid med varandra och hinner umgås, tack vare det blir barnen tryggare.

    - kommer bli svårt att få ihop scheman till sjukhus, bussar mm (sånt som måste fungera dygnetrunt) men det löser vi genom att anställa fler och då har vi dessutom fått ner arbetslösheten.
    - finns en risk för att en del personer använder sin nya extradag till att jobba extra och då har införandet inte gjort nytta å andra sidan finns den risken redan idag så genom 3-dagars-helg, jobbar även dessa förhoppningsvis mindre.

    osv. bara spåna, det behör ju inte vara helt rätt, bara det låter logiskt.
  • Chiba

    Tack för hjälpen!

    Jag håller mig bara till det positiva iaf. Vi blir ju bedömda på hur vi framför och inte vad vi framför..


    Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • Schnauser

    Hur folk oroar sig över saker som har mycket, mycket liten sannolikhet att hända. Tex - Hur många gravida har blivit sjuka av fisk? ...ost osv. Det tycker jag är ett intressant fenomen. Man lägger i många fall ner energi och pengar på att skydda sig för saker som aldrig kommer att hända. Hur mycket låter vi egentligen rädsla styra oss?


    Cibi condimentum fames - Hungern är den bästa kryddan
  • Maria40

    Jag har lärt mig att det i ett argumenterande tal alltid måste finnas något "svar på tal" till de som inte håller med om argumentet eller inte tycker som du.

    Därav vad som skulle kunna vara minus men det måste följas upp med att vi minsan tänk på det och hur vi löser problemet.

    Typ:"kommer bli svårt att få ihop scheman till sjukhus, bussar mm (sånt som måste fungera dygnetrunt) men det löser vi genom att anställa fler och då har vi dessutom fått ner arbetslösheten"

    Ja, schemaläggning är ett problem, vi har löst det genom att anställa fler och får då på köpet ner arbetslösheten, dvs även det negativa är egentligen positivt om man tänker efter.

  • Chiba

    Maria40: Precis, du har verkligen tänkt på allt!


    Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • halli hallå

    en tes ska också innehålla motargument om någon säger t.ex. vi har några timmars skola varje vecka som vi måste hinna med och jag tror inte någon vill gå i skola till klockan 16:00 varje dag.Man måste ha en tes som har motargument till dom flesta personer

Svar på tråden Hjälp med ideér till lite annorlunda argumenterande tal