• Chiba

    Hjälp med ideér till lite annorlunda argumenterande tal

    Jag ska framför ett 10minuter långt argumenterande tal nästa vecka. Allt skall filmas för att sedan gå igenom och se vad det bra resp. dåliga var.
    Jag studerar till lärare.

    Men jag har total idétorka! Jag vill ha om något annolunda, inte de gamla vanliga om dödsstraff, abort och miljöfrågor. Utan något som väcker intresse.

    Kan ni snälla hjälpa mig att brainstorma!

    Kan vara antingen för eller emot ngt.


    Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • Svar på tråden Hjälp med ideér till lite annorlunda argumenterande tal
  • Maria40

    Fråga 1. Ska det vara om ett riktigt ämne eller påhittat?

    Påhittat = lite åt skojhållet "alla kvinnor ska ha rätt till gratisresa till ett spa/thailand" "lagstiftning om att solen måste skina minst xx timmar varje dag".

    Fråga 2. Vad har du för intressen? Är det något du kan utnyttja?

    Fråga 3. Ska det vara "modigt", tänker kritik mot lärarkåren, lärarutbildningen, något kontorversiellt?

  • Chiba

    Spelar ingen roll om vad det handlar om, kan vara påhittat eller något allvarligt.

    Jag har försökt tänka på allt jag tycker är intressant men känner att inget av det kommer bli något bra argumenterande.

    Utan jag vill ha om ngt lite mer annorlunda. Typ varför vi ska införa 3-dagars helg. Nåt i den stilen


    Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • Maria40

    Lagstiftning om 3-dagarshelg är väl jättebra!

    Det finns också "på riktigt" test gjorda där företag låtit alla anställda jobba 6-timmarsdag med heltidslön. Resultat blev att företagets effektivitet/produktivitet steg.
    De anställda kände sig mer motiverade, orkade jobba "hårdare" de timmar de var där.
    Tänkte att det är lite åt hållet 3-dagarshelg.

  • Chiba

    Kommer bara inte vidare på det ämnet..


    Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • Chiba

    Puffar för mera tips