Hjälp mig välja symaskin!
Hej!
Jag ska köpa mig en symaskin, jag vill att man ska kunna sy dubbelsöm, ska sy kläder bla.. kan inget om symaskiner nån som vill hjälpa mig?
Snälla
Hej!
Jag ska köpa mig en symaskin, jag vill att man ska kunna sy dubbelsöm, ska sy kläder bla.. kan inget om symaskiner nån som vill hjälpa mig?
Snälla
Jag har en Husqvarna Viking Daisy, står det på den... köpte den för kanske 10 år sedan, så det finns säkert nyare och bättre. Det jag har tyckt om är att den har många olika sömmar, men den är ingen dator som som kan vara nu för tiden (Du vet med skärm och sån´t). Har en känsla av att mindre kan krångla med en sån som jag har.
Kolla på blocket! Lycka till!
jo precis jag är inte ute efter nån med skärm och grejer men det är verkligen jätte svårt finns så otroligt många symaskiner men husqvarna det är ju ett bra märke.
Nån annan som har nå tips?
Det beror ju lite på vad du ska ha symaskinen till. Bara sy kläder, gardiner, lappa & laga?
Jag har en Pfaff som har några år på nacken (ingen dator), den har alla möjliga sömmar men jag använder några få vanliga.
Om jag skulle köpa en symaskin idag då skulle jag provsy en overlock maskin som både syr raksöm och zickzack (stavning?) samtidigt, tror också att den även skär...
Gå till en symaskinsaffär, ta dig tid och titta, provsy. Gå därifrån och fundera, kom tillbaks och kanske provsy lite mer innan du bestämmer dig. Symaskiner är ju inte helt billiga.
Håller med om att det är ett bra tips att provsy i en butik. Det är ju inte köptvång för det.
Jag har en overlock också, kanonbra. Den klipper zicksackar och raksömmar på en gång, men man behöver även en vanlig symaskin för att sy raksömmar och sånt. Overlocken klipper hela tiden så den sammanfogar tyger och så. En vanlig maskin med många sömmar brukar ha sömmar som liknar overlockens, så man klarar sig gott och väl med det, tycker jag. Det är ganska stor prisskillnad...
Vad det gäller olika märken är det mest en smaksak. Väljer man ett av de stora namnen är det nog likvärdig kvalitet.