• värklig

Tips att rida med barn trots sadel önskas

Ja, finns det några bra tips på hur man tar en skön vårpromenad på hästen med 6 åriga dottern. Är det bara barbacka som gäller? Jag vill gärna ha styrsel från stigbyglarna men det kanske inte är möjligt...

Alla tips är välkomna!

• Svar på tråden Tips att rida med barn trots sadel önskas
  • Casper04

köp en voltigegjord som du kan sätta stigbyglarna på =)

• värklig

Okej, hur funkar det? Jag är rätt ny på området...

• Catchie80

Eller an barbackasadel?

värklig skrev 2008-02-19 13:28:08 följande:
    Ja, finns det några bra tips på hur man tar en skön vårpromenad på hästen med 6 åriga dottern. Är det bara barbacka som gäller? Jag vill gärna ha styrsel från stigbyglarna men det kanske inte är möjligt...Alla tips är välkomna!
  • värklig

Vad är barbackasadel? Jag känner mig helt novis... ;)

• Catchie80

Det är som en vojlock med sadelgjord. Man kan ha stigbyglar men de får ej användas till att sitta upp.

Länk:

web.telia.com/~u18316091/hastar/barbackasadeln.htm

värklig skrev 2008-02-19 13:50:51 följande:
    Vad är barbackasadel? Jag känner mig helt novis... ;)
  • No way

Jag red alltid med min mamma när jag var liten.. satt precis framför sadlen...

*Kärlek*
  • Catchie80

Jag sitter precis bakom sadeln och min son sitter i sadeln. Visserligen kan jag inte använda stigbyglarna då, men med barnet framför vill man (jag) inte göra mer än skritta ändå.

Bikerbitch skrev 2008-02-19 13:58:55 följande:
    Jag red alltid med min mamma när jag var liten.. satt precis framför sadlen...
  • No way
    Catchie80 skrev 2008-02-19 14:08:50 följande:
    Jag sitter precis bakom sadeln och min son sitter i sadeln. Visserligen kan jag inte använda stigbyglarna då, men med barnet framför vill man (jag) inte göra mer än skritta ändå.
    Nej precis. Jag tyckte det funkade så bra för mamma höll ju armarna runt mig och sen i tyglarna.. Man var ju livrädd
    *Kärlek*
  • Casper04

det är en gjord som sitter precis som sadeln runt hästen. man kan använda sina vanliga stigbyglar så länge det finns ringar att sätta fast dom i. Kolla på alla siter där dom säljer häst material hittar du nog en som passar snart. då kan hon sitta bakom dig när ni rider så slipper hon sitta framför och skuppa. lycka till!

• Catchie80

Haha, min son är stentuff. han sitter barbacka själv på min häst och låter sig ledas runt. Han är 2,5 år nu och slutade sitta framför för några månader sen. "men mammas häst är jättesnäll jööö" säger han när hans pappa är nervig...

Bikerbitch skrev 2008-02-19 14:10:34 följande:
    Nej precis. Jag tyckte det funkade så bra för mamma höll ju armarna runt mig och sen i tyglarna.. Man var ju livrädd
  • DecemberMyran

Vet att det finns en slags sadel man kan ha bakom den riktiga sadeln som barnet sitter i. Men annars funkar det väl att ha barnet framför sadeln?

Och en jätte viktig grej med barbacka sadeln är att man ALDRIG får ta hjälp av stigbyglarna för att sittupp i sadeln elelr stå upp i lätt sists elelr liknande då det inte finns någon bom som fördelar trycket. Men såg att någon skrev det :)

Lycka till =)

• värklig

Vi testade att sätta henne precis framför, men jag var rädd att det skulle bli för stor påfrestning på nacken. Hon hade en tendens att glida fram. Och det gick inte bra att sitta längst fram på knölen på sadeln.

Tack för tipset om barbackasadeln!

• värklig

Hon är inte rädd på något vis och hästen är trots sin storlek väldigt snäll med henne. Jag longerar och då både travar och galopperar hon. Det här är till för en låååång promenad en dag som idag, när solen skiner och det är vår i luften. Så härligt att rida ut då!

• No way
    Catchie80 skrev 2008-02-19 14:14:31 följande:
    Haha, min son är stentuff. han sitter barbacka själv på min häst och låter sig ledas runt. Han är 2,5 år nu och slutade sitta framför för några månader sen. "men mammas häst är jättesnäll jööö" säger han när hans pappa är nervig...
    som min elias...han är med 2.5- ska rida på den största hästen dem har. som är 1.76 i manken.. tokungar
    *Kärlek*
  • värklig

Våran är 1,67 och dottern är överförtjust. Mormor är den som är mest nervig i vår familj, pappa är rätt lugn. Men även mormor lugnade sig efter att ha sett sin lilla gullunge galoppera på volt utan att ramla av. :)

Svar på tråden Tips att rida med barn trots sadel önskas