• Jellan

Någon fler med ytlig blodpropp eller sk tromboflebit? Hjälp!

Har i ca två veckor haft en ordentlig knöl på baksidan av vaden, en knöl under huden, först med en stor "ros" runtom, nu har det istället blivit ett blåmärke, model lite större.
    Har inte haft så ont, men gick ändå till min bm och visade upp det, hon sa att det var en sk tromboflebit, och att de var ofarliga. Fick en salva som heter Hirudoid att smörja på ett par ggr per dag.
    Men hallå? Hur ofarligt känns det egentligen med nån sorts blodpropp på benet som inte vill ge med sig? Känns hemskt oroligt, särskilt som jag ska snittas planerat om tre veckor, orolig att risken för blodproppar ska öka.
    Frågade barnmorskan ifall det var aktuellt med proppförebyggande sprutor, men hon sa att det inte var det.
    Någon annan som haft nåt sånt här, som kan lugna mig lite?
    Har gått precis 35 hela v idag.

• Svar på tråden Någon fler med ytlig blodpropp eller sk tromboflebit? Hjälp!
  • sorba

Hade precis likadant och fick en akutremiss för att göra ultraljud på benet och fragminsprutor för att lösa upp ev propp. Lyckligtvis var det "bara " en ytlig men gjorde f-n så ont. KRÄV ULTRALJUD för att de ska utesluta en djup propp som är riktigt farlig! Stå på dig!

Även om jag bara hade en ytlig propp så fick jag ta blodförtunnanade sprutor i 10 dagar!

Lycka till!

• LiCaNo

Strunta i bm, sök din husläkare som får remittera dig vidare eller sök akut direkt. Som "sorba" skriver, bör du ha medicin. Proppar är inte alls "bra" att gå runt med.

Lycka till.

• Rapunzella

Å andra sidan är det INTE bra att ta propplösande medicin (tex Fragmin) så snart innan ett planerat snitt (om man inte vill blöda sig halvt fördärvad under och efter operationen....).

Så blodförtunnande sprutor vill du nog inte ha...

• Greksmurfen

tromboflebit är som en inflamation i huden.....man akn få det med bla om man haft en pvk (perifier ven kateter) ni vet sånna man har på handen som mna får dropp i......det ska vara helt ofaligt va ja vet...ända är att det gör mkt ont tils det lägger sig...
    men är du orolig så kontakta din vårdcentral lr ngt...
    e snart färdig sjuksköterska och detta är den info vi fått.

hoppas det blir bra..

• Nemone

puffar lite för jag har samma åkomma jag och gud va ont jag har!

om det är en inflamation, ska man inte få något åt det ist?
    har fått sprutor att ta men det blir inte bättre bara sämre...

Svar på tråden Någon fler med ytlig blodpropp eller sk tromboflebit? Hjälp!