-
-
Svar på tråden Kan man frysa morotskak med glasyr (snabb hjälp önskas)?
-
ja den går bra att frysa
-
hmm e det nån som har nåt gott recept på morotskaka? Jag har inte hittat det fulländade än *ler*...
Gjorde nån i micron på recept från hemkunskapen för länge sen.... -
Såpan.
Tack för hjälpen! Då är det bara att sätta igång att baka. -
ååå vill me ha ett recept på morotskaka!
-
Jag har aldrig gjort denna själv men blivit rekomenderade av många att prova den. Så nu är det dags!
3 ägg
3 1/2 dl strösocker
4 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1/2 tsk riven muskotnöt
2 1/2 dl raps- eller solrosolja
4 dl rivna morötter (ca 250 g oskalade)
1 dl grovt hackade valnötter
Glasyr
200 g smör
200 g philadelphiaost eller annan naturell färskost
3 dl florsocker
1 citron, pressad juice och rivet skal
2 tsk vaniljsocker
Gör så här
1. Sätt ugnen på 175°C.
2. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda alla torra ingredienser. Häll ner olja och de rivna morötterna i smeten. Tillsätt därefter mjölblandningen och nötterna.
3. Häll smeten i en smord och bröad kakform, ca 26 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen i ca 40 minuter.
4. Smält smöret och låt det svalna. Blanda med övriga ingredienser till glasyren. Bre på kakan när den har svalnat. Dekorera med ätliga blommor, t ex ringblommor, gulört eller krasse.
-
Svar på #5Den låter jättegod, men det som du kallar glasyr är väl mer som "cheesecakefyllining" dvs krämig och inte hård och glansig? *klurar*
-
Hmmm, jag vet faktiskt inte.
Har aldrig gjort den. Jag håller på att göra den nu, så vi får se hur det blir. Smeten var i alla fall vVÄLDIGT smaskig -
nä den är inte hård o glansig..svart tulpan skrev 2008-02-19 14:54:49 följande:Svar på #5Den låter jättegod, men det som du kallar glasyr är väl mer som "cheesecakefyllining" dvs krämig och inte hård och glansig? *klurar*