• Tjej 83

ingår inte korv i GI?? finns de GI chokladbollar? ellr får man äta dem ändå?

haha vilka frågor va
    men sambon har blivit övertalad av sin syrra att testa GI
    men jag tinade jsut falukorv innan jag visste detta.
    ingår inte korv i GI då??

eller vad kan man laga med den?

finns de GI chokladbollar? haha
    vill baka sådana men de kanske man får äta med GI?
    snacka oma tt inte kunna någe hehe

• Svar på tråden ingår inte korv i GI?? finns de GI chokladbollar? ellr får man äta dem ändå?
  • maribah

Jag tror varken att korv eller chokladbollar har särskilt bra GI-värde eller är särskilt nyttigt att äta..

• Tjej 83

hehe misstänkte ju det. nej korv är la inte alls bra. men vi hade en halv falukorv så vi får ju äta upp den, sen är de slut köpt på de...

men chokladbollar är ju sååå gott.
    assh inte ja som skall äta enligt det hehe så ja kan äta mina chokladbollar..

• Pollica

Hittade detta receptet för Gi chokladbollar.

Ingredienser
    1 dl torkad blandad frukt
    3 st torkade fikon
    0,5 dl mandel
    8 ruta(or) mörk choklad

Gör så här
    1. Hacka först mandeln till små bitar i en matberedare. Tillsätt frukten och mixa även den till små bitar. Smält chokladen och tillsätt frukt och mandelhacket.
    2. Forma till små bollar och kyl minst 2 timmar innan servering.

eller

Nyttiga chokladbollar
    Ingredienser
    1 dl mandlar , t ex sötmandel
    1 dl pumpakärnor
    1 dl solrosfrön
    ½ dl sesamfrön
    ½ dl sultanrusin
    10 torkade dadlar , urkärnade
    10 torkade aprikoser
    2 - 3 msk starkt kallt kaffe , gärna ekolofiskt eller rättvisemärkt
    1 - 2 msk kakao eller carob (kakaoersättning)
    Garnering:
    ca 1 dl Kokosflingor

Tillagning: Mixa alla ingredienser i en matberedare till en jämn smet, lite textur kan vara var.

Rulla till små bollar, drygt en matsked till varje. Rulla sedan i kokos och förvara svalt i en burk med lock tills de äts.

• Atamon

Sedan finns det väl ingenting som säger att du måste äta GI även fast din sambo ska äta GI? Han borde väl själv ta reda på vad det är han ska äta eller inte?

• Tjej 83
    Atamon skrev 2008-02-19 19:40:00 följande:
    Sedan finns det väl ingenting som säger att du måste äta GI även fast din sambo ska äta GI? Han borde väl själv ta reda på vad det är han ska äta eller inte?
    jag som lagar maten så..
    men nej ja ska inte äta de im ja inte gilalr det haha..
    men imorn ska ja baka feta chokladbollar mums..
  • SoFaD

tassar för att komma ihåg att köpa ingredienser o prova de nyttiga chokladbollarna

• Mamsingen

Ska man äta korv när man äter GI så ska man äta korv med hög kötthalt. Falukorv är ok, likaså choritzo och såna korvar. men alltså det är inget man skall äta dagligen eller ens flera gånger i veckan. Sen beror det givetvis vilken fas han äter enligt. I rivstarten kanske man inte vill ödsla kolhydrater på korv.

Ett förslag är att du gör falukorv med blomkålsmos (istället för potatismos) då blir det GI.

Svar på tråden ingår inte korv i GI?? finns de GI chokladbollar? ellr får man äta dem ändå?