• Maggiepuh

Blanda in facket (komunal)

Blev flyförbannad och ledsen idag på jobb.... Jag är vikarie på ett dagis där jag hade fått lovat att jag skulle få jobba hela ht 07 & vt 08. Idag fick jag reda på att komunen dragit in pengar så på måndag går jag arbetslös. Pratade med min kompis sambo som går på fack möten (komunal) varje månad och han sa vem jag ska ringa och prata med. Ringde men hon var iväg och återkommer imorgon.

Vad är det som kan hända när jag blandar in facket.... Jag tror inte att jag vill vara kvar på ett ställe som rektorn lovar en sak för att sedan ta tillbaka det.

När jag pratade med min kompis sambo sa han att muntliga avtal gäller också.

Tror inte att jag skulle vara lika besviken om jag skulle fått reda på det några veckor i förväg så jag skulle kunna söka jobb dagligen fram till dess. Idag har jag sökt 3 jobb och hoppas att jag får något av dem.

Hoppas att som läser detta kan ge mig tipps på vad jag ska göra.

• Svar på tråden Blanda in facket (komunal)
  • Soul

Muntligt avtal ska gälla, men i praktiken är det ofta svårt att bevisa. Finns det inget skrivet? Du måste väl i alla fall ha ett kontrakt med lagstadgad uppsägningstid? Själv är jag också vikarie. I mitt kontrakt står det att jag är anställd hela det här året, men samtidigt att LAS gäller vid uppsägning. Dvs om inget oväntat händer har jag jobb hela året, men kan vid t.ex. arbetsbrist bli uppsagd och har då en lagstadgad uppsägningstid på en månad.

Jag blandade in facket på min förra arbetsplats. Var fast anställd och blev uppsagd utan skäl. Facket var till stor hjälp. Det var aldrig tal om att jag skulle arbeta kvar, men arbetsgivaren tvingades betala ett kraftigt avgångsvederlag. Så prata du med facket, de är väldigt bra att ha som hjälp i sådanna situationer.

Lycka till!

• Maggiepuh

Soul: Tycker du jag ska säga till rektorn imorgon att jag tänker blanda in facket i detta???

• Soul
    Maggiepuh skrev 2008-02-19 15:40:33 följande:
    Soul: Tycker du jag ska säga till rektorn imorgon att jag tänker blanda in facket i detta???
    Tycker jag absolut du kan göra, men gör det diplomatiskt så att du inte skadar framtida relationer. Det kanske behöver honom/henne som referens t.ex., eller om du vill jobba på något annat dagis eller liknande i kommunen så lär de kolla med din tidigare arbetsgivare. Det är aldrig bra att framstå som konfliktsökande. Däremot tycker jag att du på ett trevligt sätt kan säga du är förvånad över uppsägningen och att du avser att kontakta ditt fack för att rådfråga dem i situationen. Använd inte uttryck som "blanda in facket" eller liknande, framför allt inte innan du vet vad som gäller. Var bara lugn och saklig.

En annan sak kom jag att tänka på. Vet inte exakt vad som gäller om du är vikarie, men när jag var fast anställd fick jag veta av mitt fack att min arbetsgivare inte hade rätt att ens prata uppsägning med mig utan att först ha varslat facket, förutsatt att jag var fackligt ansluten. Nu vet jag som sagt inte vad för anställningsvillkor du har, så det kanske inte gäller men bra att kolla med facket ändå.
  • Maggiepuh

Pratade precis med en på komunal (jag som anonym för tillfället då jag skulle rådfråga) och de sa att en periodsanställd (vik) ska ha 1 månads uppsägningstid. De ville också att jag skulle prata med rektorn om detta snarast och skulle det inte hjälpa så skulle jag återkomma till dem.

• Soul
    Maggiepuh skrev 2008-02-19 16:06:08 följande:
    Pratade precis med en på komunal (jag som anonym för tillfället då jag skulle rådfråga) och de sa att en periodsanställd (vik) ska ha 1 månads uppsägningstid. De ville också att jag skulle prata med rektorn om detta snarast och skulle det inte hjälpa så skulle jag återkomma till dem.
    Det låter helt rätt. Naturligtvis måste man ju ha uppsägningstid även som vikarie. Visst är det skönt att ha ett fack att stödja sig mot när det behövs? Har många gånger gnällt över att räkningen till facket, men när jag väl behövde dem fanns de där för mig och jag är skitglad att jag inte hade gått ur.

Ta det lugnt när du pratar med rekorn bara. Var tydlig och saklig, men lugn. Det är lätt att bli upprörd, men det skadar mest. Du ska absolut inte backa dock. Upplys honom/henne om din rättigheter bara och se vad du får för reaktion. Om han/hon trilskas, så säger du lugnt att du inte vill tala om det mer utan att din fackliga representant är närvarande. Det brukar skrämma de mesta. De vill vanligtvis inte ha en konflikt med facket då det ofta slutar med att de får betala mer.
  • MissScary

Men hur långt är ditt vik på pappret då? Eller är du bara timvikarie?
    Som timvikarie anställs man ju från dag till dag i princip så då kan man väl inte ha nån uppsägningstid?

Indragningar suger, men även fast anställda (tillsvidare) kan sparkas och ditt fortsatta vikariat gällde väl under förutsättningen att den ekonomiska situationen var den samma under hela terminen?

Jag fattade det som så att det var kommunen som dragit in så rektorn måste göra sig av med nån (antagligen dig eftersom du inte är fast anställs osv). Han har nog inte hittat på det helt själv eller gör det för att jävlas med dig?!

• Maggiepuh

MissScary: Det jag tyckte var mest konstigt var att det var jag som fick gå medan en annan vikarie som kom en månad efter mig ska bli kvar till sista mars.

• MissScary
    Svar på #7
    Men hur långt är ditt vikariat enligt ditt anställningsintyg?
Svar på tråden Blanda in facket (komunal)