• Anonym

när löneförhandlar man? tips?

jag försöker peppa min man att löneförhandla (han blev befodrad men fick då sämre lön eftersom han inte längre får skifttillägg och OB, han tjänar nu ca 5000 kr mindre än dom andra som utför samma uppgifter som honom).

nu försöker jag peppa honom att boka ett samtal med sin chef för att förhandla upp lönen men enligt honom så "löneförhandlar" hans företag bara en gång om året och då i samband med utvecklingssamtalet (och när detta infaller bestämmer ledningen).

funkar det verkligen så? vad är eran erfarenhet, kan man verkligen inte boka in ett lönesamtal med sin chef på eget bevåg?

(är själv student och har därför ingen erfarenhet av detta)

• Svar på tråden när löneförhandlar man? tips?
  • Missimo84

Det där är jätteolika beroende på företag. Oftast står det i antsällningsavtalet när lönen omförhandlas. Lite ovanligt är det att ha lönerförhandling vid utvecklingssamtalet, då det inte ska pratas lön när man har det.
    Men säger de att det bara är en dag om året som man kan löneförhandla på är det nog ingen bra ideé att boka in ett möte hur som helst.
    Om jag vore han så skulle jag kolla med facket så att jag har en anständig lön för jobbet jag utför, om jag ligger under det rekommenderade så skulle jag absolut boka in ett enskilt möte, annars skulle jag nog avvakta.

På mitt jobb så kan vi löneförhandla när vi vill, oftast förhandlar vi när vi får ett bättre erbjudande från ett konkurrerande bolag, för då har vi något att komma med liksom
    Löneförhandlade nog 3 ggr på ett halvår en gång... Men det gick vägen och höjde min lön rejält. Så stå på er. Det värsta som kan hända är att man får ett avslag ju.

• Barn nr2

Man kan ju fråga efter ett lönesamtal fast det inte är tid ännu, men oftast så har man lönesamtal 1 gång per år.

Men har han så mycket lägre lön än sina kollegor så tycker jag att han skall ta upp det med chefen.

• Halvfemhuset

Lönen är /bör vara beroende av hur bra och duktig man är, liksom erfarenhet. Att han har lägre lön kan ju bero på att han är mindre erfaren, att han kanske presterar sämre än kollegor osv. Man får inte vara för naiv när man tar samtalet.
    Men visst kan man ta upp frågan med chefen.

• Anonym

ok, tack för alla svaren!

enligt honom så är det facket (metall) som har förhandlat fram detta system på hans arbetsplats, så det är nog bara att vänta, får försöka peppa honom att våga visa framfötterna på det mötet istället, såg på SCB att han tjänar ca 2000-3000 kr under medel för hans yrke (finmekaniker).

självklart förväntar vi oss inte att han ska tjäna lika mkt som någon som arbetat där under flera år, men att komma upp i samma lön som han hade när han arbetade med ett mindre kvalificerad uppgift (inom samma företag) tycker jag man kan begära.

inte för att jag önskar att han jobbade skift igen, men...man tjänar ta mig tusen bra på det!

Svar på tråden när löneförhandlar man? tips?