• josida

Vågar man köpa bil av privatperson?

Eller blir man lurad? Bör man vända sig till en handlare (=dyrare bil)?

Och hur går man tillväga med kontrakt och pengar osv så att ingen blir lurad?

• Svar på tråden Vågar man köpa bil av privatperson?
  • Majsan70

Det finns speciella köpehandlingar att skriva ut på TSV's hemsida tror jag det var. Pengarna hade jag betalat kontant eller krävt kontant av den som köpt.

Själv är jag lite skeptisk, men köper bara nya bilar nuförtiden så slipper handskas med de kvalen.

• Mariarv78

Be att säljaren skriver ett kvitto på köpet till er. Sen kan ni följas på banken och lösa pengafrågan där. Visst kan man bli lurad, det tror jag med. Man kan kolla upp reg.nr och se om det är "skulder" på bilen & hur många ägare det har varit osv. Man kan se om skatten är betald & om den är besiktigad. Be om att få referenser av säljaren som ni kan kontakta.

Lycka till.

• This is me

Klart man kan köpa begagnade bilar av privatpersoner, MEN man ska ju helst ha lite koll på bilar. Så är ju risken mindre att man blir lurad. Finns ett papper att skriva ut på konsumentverket.

• Krisselina

Vi har bara köpt av privatpersoner.. Ett tips är att kolla bilens historik innan man bestämmer sig. Det gör man via registreringsnumret och då kan man se hur många ägare bilen haft, om den har gått igenom besiktningar, har någon skuld osv..

Betalning kan ju ske på olika sätt. Kontant, överföring via banker (förutsatt att båda har samma bank så man kan se överföringen direkt)
    Kontrakt finns att skriva ut från internet eller om man skriver ett eget helt enkelt. Köper man via blocket, finns där en försäkring som vissa säljare tecknar på bilen.

Lita alltid på din intuition
  • tjejk

Finns kontrakt att skriva som gör att du har 3mån garanti på vissa fel,ta det!
    Vi köpte ny bil och blev ståendes dagen efter med trasig bensin pump, inte så kul vi hade inte skrivit något så vi fick stå för kostnaden själva.

• alisandra

Du kan bli lurad både på firma och av privat person. Vi har alltid köpt våra privat och inte haft problem med oseriösa säljare. Men det gäller ju att du vet lite om bilar och så, så du kan kolla mycket själv. Besiktningspapper, skattemärke, ägarbevis, är bilen i trafik? och sånna saker.
    Lätt och kolla på plats bara att ringa vägverket och fråga. Åk till bilprovningen dagen innan och kolla upp bilen, och hhur tidigare besiktningar sett ut.
    Skriv ALLTID kvitto! Och ha någon med dig!
    Vet inte vad mer man ska tänka på.. Provkör ordentligt såklart! Försök och komma ihåg viktiga saker..

Svar på tråden Vågar man köpa bil av privatperson?