• Mollgansson

Vad är suppar?

Vad är suppar?

• Svar på tråden Vad är suppar?
  • Lilla trynet

Stoppa-in-i-rumpan-piller.

• Iorlover
    Menar du kanske stolpiller?
  • Myran Frisk

Med risk för att ha fel
    Det är medicin som man ger i rumpan istället för oralt.

Mamma till Karl, 29 november 2006
  • miomamma

Det är medecin avsedd att föras in bakvägen (i ändtarmen) oftast Alvedon eller Ipren, helt suveränt då man vet att ungen får i sig den dos han ska ha.
    rekomenderas varmt.

kram
    miomamma

• Lilly mama

Heter suppositorier, därav kortnamnet suppar och ja, de ska in i rumpan (alvedon t ex).

• Mollgansson

Jag vet ej vad jag menar. Jag skrev och frågade om tips när vår lilla parvel vägrar att ta alvedon och fick svaret suppar. Då blir nästa fråga: Vad är det?

• Mollgansson

Då förstår jag. Hmm, vad tycker barnen om att få ett piller i rumpan? Har det fungerat bra för er som provat?

• JoiPoi

De smälter snabbt, jag föredrar att ge flytande men oftast så hamnar en del utanför o supparna får du ju in lätt... TA hjälp av lite glidmedel eller dylikt så slinker de in, de är ju så små o smälter snabbt som sagt!

• siamusen

Trubbiga/platta sidan fôrst in

De är praktiska.

• Iorlover
    Mollgansson skrev 2008-02-19 17:42:18 följande:
    Då förstår jag. Hmm, vad tycker barnen om att få ett piller i rumpan? Har det fungerat bra för er som provat?
    Jättebra! Min lilla vägrar ta medecin så supparna har varit STOR hjälp här!
  • JoiPoi

Trubbiga sidan!? Man stoppar ju den smala sidan in först.

• siamusen
    JoiPoi skrev 2008-02-19 18:12:24 följande:
    Trubbiga sidan!? Man stoppar ju den smala sidan in först.
    nepp, trubbiga. Bara att lâsa pa paketet.
  • JoiPoi

Öh okej, men varför gör man då en sida "spetsig"?! Den ska ju föras in först... Konstigt,

• snuttP

Därför att den rundade ska ligga an mot ändtarmsöppningen, för att inte reta tror jag. Det är så i alla fall.. den rundade ska va utåt..

• siamusen

Fran fass:

1. Tvätta händerna

2. Tag av plasthöljet runt suppositoriet

3. Ligg på sidan och dra upp knäna. För in suppositoriet så långt som möjligt i ändtarmen med den raka änden först. Den runda änden sluter då tätt an mot ändtarmsmynningen och onödig irritation undviks.

4. Sträck ut benen och ligg kvar några minuter
    För att medlet skall verka på bästa möjliga sätt, bör du undvika tarmtömning så länge som möjligt efter insättandet av läkemedlet.

Jag misstânker det âr fôr att det blir svarare fôr den att aka ut om man gôr sa. Fast den verkar ju inte mindre bra om man fôr in den med den spetsiga sidan fôrst

• Elin hogberg

Man ska faktiskt stoppa den trubbiga sidan först! Det låter konstigt men det är så, jag är undersköterska och alla suppar ska stoppas in med den sidan först!

Svar på tråden Vad är suppar?