• Cacan

Någon mer med en 4-5 månaders bebis som skriker sig till sömns både dag och kväll?

Det känns som om man är ensam om att ha en bebis på 4½ månad som skriker/ "gråter" sig till sömns både på kvällen och när hon ska sova på dagarna, förrutom de ggr hon somnar i vagnen när vi är ute och går. "Alla" pratar om att deras bebisar somnar ensamma då de lägger ner dem i deras säng.

Min dotter är ju ganska nyfiken av sig och vill vara med överallt hela tiden.
    Ska man låta henne ligga o skrika hur länge som helst eller finns det nått att göra åt saken? Skulle ju vara sååååååå skönt om hon kunde somna utan att streta emot!!!

Jag vill gärna ha tips på vad man kan göra åt saken eller är endel barn så bara att de strejkar när de vill sova.

• Svar på tråden Någon mer med en 4-5 månaders bebis som skriker sig till sömns både dag och kväll?
  • alabaster

Vad har du testat? En del barn (typ alla jag känner...) vill inte somna ensamma, de vill bli burna, ammade eller ha någon annan hjälp för att somna (tex napp i vagnen).

Som svar på frågan "ska man låta henne ligga och skrika hur länge som helst" svarar jag NEEEEJ! Verkligen inte! Ta upp henne och hjälp henne att komma till ro!

• Tonx

Vadå, lägger du bara ner henne och väntar tills hon somnar eller?

Hon är 4½ månad, så du kan ju knappast förvänta dig att hon ska somna själv. De flesta i den åldern vill ha närhet när de ska somna.

Och visst, det är skönt med barn som somnar själv. Men som spädbarnsföräldern får man sätta vissa bekvämligheter åt sidan.

• MajGela

vår son är precis som din dotter, han skriker alltid när han ska sova. spelar ingen roll hur trött han är, det är precis som att han kämpar emot sömnen för att han inte vill missa allt som händer runt omkring. de få gånger han somnat utan skrik är när han har varit sjuk och dom gångerna är lätträknade.

• MajGela

varit sjuk, alltså förkyld och helt slut hela han (precis som man själv kan va när man är dunderförkyld)

• K med lilla E

Jag vet heller ingen bebis i min bekantskapskrets som somnat själv vi den späda åldern. Jag har tre egna barn och jag har burit, ammat vagnat till sömns bra mycket längre än 4 månader.

Prova och bär bebin och lägg ner när den precis somnar och låt den ligga ombonat och lite trångt där den sover.

• Cacan

jag har testat tex. att ge henne sista målet mat i sängen och det har fungerat jättebra i en period nu men inte längre.. hon r för nyfiken.. Kanske är det en period nu som det händer mkt i hennes kropp?
    har även testat att ligga bredvid henne i soffan o smekt henne över ryggen o klappat i stjärten, sjungit för henne o sett till så att hon haft nappen också! men hon "skriker" ett tag mellan 5-10 min ibland mindre o efter det somnar in... det är som om det är en övergångsperiod med "skrikandet.

Ibland har vi testat att hon får ligga 1-3 minuter o gnälla, hon gråter ju inte o är ledsen( får tårar)...

Eftersom det är första barnet vet man ju inte så mkt,,,,

Jag har aldrig bara lagt ner henne som typ: nu ska du ligga här o somna!!! det har jag inte mage till!

Jag visar alltid på nått sätt närhet antingen gungar hag henne i famnen till sömns eller klappar m.m. Finns nog inget jag inte provat!!??

Men jag vet, vissa saker är ju bara att acceptera! Men blir så arg på att endel bara säger ojdå, det låter jobbigt, själv lägger jag henne/honom i sängen o så somnar bebben av sig själv....

• La vegas

Pröva större hål på dinappen!!!

Så tar det inte så lång tid för henne att få i sig tilllägget. Hon blir säkert inte mätt snabbt nog så blir hon arg.
    Och är ju redan trött....

TESTA!

• La vegas

Pröva större hål på dinappen!!!

Så tar det inte så lång tid för henne att få i sig tilllägget. Hon blir säkert inte mätt snabbt nog så blir hon arg.
    Och är ju redan trött....

TESTA!

• BymBym

Prova att lägga henne lite tidigare, hon kan vara för trött. Men annars så är famnen bra. Vårt första barn somnade i vår famn länge. Rätt mysigt och funkar så länge man bara ha ett barn.

Alla barn somnar INTE så där lätt som alla säger. Det är lätt att man förskönar sin tillvaro. Gör det som känns bäst, det brukar bli bra Glad

• Honeymother

Jag tror att det mycket väl kan handla om en trygghetssak och när mina barn var så små passade jag ofta på att själv slumra bredvid när de skulle sova. Så pass små barn förstår bara trygghet och kärlek efter beröring, doft och närhet till föräldrarna, så vore jag du skulle jag absolut ligga hos henne. Ha henne i er säng, ligg nära och visa att du finns där. När hon somnar in kan du ju gå upp eller helt enkelt utnyttja tiden och sova lite själv. Nyblivna mammor brukar ju ha lite brist på sömn, eller hur?Flört

Jag skulle också, som någon annan skrev, testa om det kan vara så att hon inte blivit fullt mätt. Detta kan ju vara en orsak till ledsenheten.

Lycka till med ditt lilla underverk!Glad

Stolt mor till 3 unika Honeybees
Svar på tråden Någon mer med en 4-5 månaders bebis som skriker sig till sömns både dag och kväll?