• Gaytjej

Lesbiskt boktips!

I fredags så kom mina böcker som jag beställt från Normal Förlag, äntligen.

En av dem var Vintervin (Curious Wine) av Katherine V. Forrest och den tyckte jag faktiskt var riktigt bra! Många böcker med lesbisk kärlek har ett slags problemperspektiv och infriar gärna lite fördomar, men det hade/gjorde inte den här. Dessutom var den kryddad med trevlig beskrivet sex =) Rekommenderar den!

"Året är 1978. Sex kvinnor med olika bakgrund försöker lära känna varandra med hjälp av olika tillitslekar, vilket får känslorna att svalla. Ljuv musik blandas med hat och avundsjuka. Vissa söker tröst i alkoholen, andra i varandras famn ? Vintervin är en underbar kärleksroman om två kvinnor som träffas i en stuga vid Lake Tahoe under en vecka med skidåkning och blackjackspel. Forrests kultroman har sålts i en miljon exemplar i den engelskspråkiga världen. Den finns översatt till tyska, spanska, nederlänska och japanska. Katherine V. Forrest är en av de allra största underhållningsförfattarna på den lesbiska internationella författarscenen. Vintervin är den första av hennes böcker som översatts till svenska."

www.normal.se/1100/1100.asp

Har någon annan något boktips?

• Svar på tråden Lesbiskt boktips!
  • presens konjunktiv

Om jag ska vara ärlig tyckte jag att Curious Wine kändes...dated.

Läser du på engelska också, eller vill du bara ha tips på böcker som finns på svenska?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
  • presens konjunktiv

Det låter som om du är ute efter sex och romantik.

Drottningen av lesbian romance är ju Karin Kallmaker. Julia Watts är nog min personliga favorit.

Och du vet väl att du kan hitta mycket online? Jag gillar KG McGregor, till exempel. Shaken börjar här, och det finns två uppföljare. Berätta mer vad du gillar, så ska du få fler tips.

• Gaytjej

Tackartackar, ska genast kolla upp dina tips!

Vad mer jag gillar är biografier..!

• Gaytjej

...och så gillar jag böcker som utspelar sig under/mellan och just efter första och andra världskriget! Men det är kanske svårt att hitta det i kombination med ngt icke-straight..

(Aimee och Jaguar borde ju passa mig som hand i handske (biografi+andra världskrig+lesbiskt), men den var jag sådär förtjust i =/...)

En bokar jag förresen gillar och som jag gärna rekommenderar är Röd Azalea av en författar som jag inte minns namnet på. Utspelar sig i Kina iaf och är en biografi.

• LadyWillow

MÅSTE ju bara göra reklam för frugans bok
    Saffo- en flatas dagbok, utgiven på NORMAL förlag. (Den är dock mycket billigare att beställa på adlibris kostar 101 har jag för mig. En dagbok i serieform.) Jag är också med i boken, tihi :)

• villervallan

Du har väl läst "Stjärnor utan svindel" av Louise Boije af Gennäs och "Ficktjuven" av... Sarah Waters eller nåt sånt kanske?
    Bra litteratur även om man som jag inte är lesbisk!

• presens konjunktiv
    LadyWillow skrev 2008-02-22 16:42:02 följande:
    MÅSTE ju bara göra reklam för frugans bok Saffo- en flatas dagbok, utgiven på NORMAL förlag.
    Jaaa! Saffo rules!
  • elfling

Sarah Waters! Alla hennes böcker! Ficktjuven, Kyssa Sammet (dessa två finns filmatiserade under namnen Fingersmith och Tipping The Velvet), Livstråden och Nattvakten.

• Anonym (Hanna)

Har just beställt Vintervin, ska bli intressant!

Svar på tråden Lesbiskt boktips!