• 83an

Har man som anställd rätt att vara tjänstledig? Vill ha det svart på vitt, vad som gäller.

Idag hade min sambo frågat på sitt arbete, om det hade varit ok att vara tjänstledig för att starta eget.
    Men enligt dem var det inte ok...
    Jag trodde att de inte kunde neka detta då det gäller just starta eget (inom en annan bransch såklart).
    Vart kan jag läsa om de egentliga regler som gäller för detta?
    Har sökt på nätet men hittar bara artiklar om det.
    Om han har rätt till det eller ej spelar ingen roll, vill i vilket fall ha det svart på vitt.

• Svar på tråden Har man som anställd rätt att vara tjänstledig? Vill ha det svart på vitt, vad som gäller.
  • Nyfiken gul

nej - du får enbart ta tjänstledigt pga studier - inte pga annat jobb.

Om det är någon som fått tjänstledigt pga annat jobb kan det finnas undantag i avtal och regler för just den typen av arbete..

• Zmoothie

Nu jobbar jag ju i en helt annan bransch, men vi har rätt att ta tjänstledigt för att "pröva annan tjänst".

I vilket fall, här verkar det som att just för att starta eget företag verkar vara en av de saker som det faktiskt finns lagstiftat om: csjobb.idg.se/karriar.nsf/All/02D7BAA7BA4C5724C1256A7D00299EB8
    Det finns ingen allmän rätt till tjänstledighet, utan rätten gäller bara vissa särskilda fall ? föräldraledighet, studieledighet, _starta egen näringsverksamhet_ samt vård av närstående.

• molliemus

Om man jobbar innom kommunen så har man rätt till tjänstledigt vid studier och annat jobb som inte är innom samma inriktning.

Tyvärr vet jag inte var man hittar regler om det, kan han inte höra med sitt fackförbund?

• 83an

Ja, den artikeln hittade jag oxå.
    Och enligt den verkar man ju kunna ta tjänstledigt.
    Men jag behöver veta om det verkligen finns en lag som säger detta.

Vad sjutton hittar man sånt?

• stolpen
    molliemus skrev 2008-02-19 20:38:40 följande:
    Om man jobbar innom kommunen så har man rätt till tjänstledigt vid studier och annat jobb som inte är innom samma inriktning.Tyvärr vet jag inte var man hittar regler om det, kan han inte höra med sitt fackförbund?
    min man är deltidstjänstledig och jobbar inom kommunen. har varit det ett år. han hade svårt att få igenom sin tjänstledighet. Detta för att kunna satsa på sitt företag. han har varit tjänstledig ett år. Tror du att han kan få forsätta vara tjänstledig eller har man rätt att gå ner i tjänst inom kommunen. (sorry, TS att jag snor lite av tråden)
  • Minafina 0610

Blev fel när jag länkade googla på 1997:1293

• giftgrodan

Lag (1997:1293) om rätt till ledighet för att bedriva näringsverksamhet
    [Fakta & Historik]

Allmänna bestämmelser

1 § En arbetstagare har enligt denna lag rätt att vara ledig från sin anställning för att bedriva näringsverksamhet.

2 § Ett avtal som innebär att arbetstagarens rättigheter enligt denna lag inskränks är ogiltigt i den delen.
    Genom ett kollektivavtal som på arbetstagarsidan har slutits eller godkänts av en sådan central arbetstagarorganisation som avses i lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet får det dock göras avvikelser från lagen i fråga om
    1. anmälan om ledighet (5 §),
    2. tiden för arbetstagarens underrättelse om återgång till arbete (7 § andra stycket), och
    3. den tid arbetsgivaren har rätt att skjuta upp arbetstagarens återgång till arbete (7 § tredje stycket).
    Genom ett kollektivavtal som kommit till på det sätt som anges i andra stycket får även den närmare tillämpningen av bestämmelserna i 9 § om skyddet för anställningsvillkoren bestämmas.
    En arbetsgivare som är bunden av ett kollektivavtal enligt andra eller tredje stycket, får tillämpa avtalet även på en arbetstagare som inte är medlem av den avtalsslutande organisationen men sysselsätts i arbete som avses med avtalet och inte omfattas av något annat tillämpligt kollektivavtal.

Svar på tråden Har man som anställd rätt att vara tjänstledig? Vill ha det svart på vitt, vad som gäller.