• Anna  Lisa

snabbfråga! räkna arbetstid??

Vad räknas egentligen som ordinarie arbetstid när man ska söka tillfällig fp?

Om man jobbar 9 h per dag men har lunch 1 h, ska jag då skriva 8 h som ordinarie arbetstid?

och sen när man ska skriva in sin årsinkomst och hur många timmar man brukar jobba så står det att 40h-vecka blir 2080 h på ett år.

Men om man jobbar 45h-veckor då? För visst är det vanligast att folk jobbar 40h vecka, alltså 8 h inkl. lunch?

Någon som vet?

• Svar på tråden snabbfråga! räkna arbetstid??
  • Nalle Puh73

Du ska skiva 8 timmar om du har en arbetsdag på 9 timmar men en av timmarna är lunch. Man uppger dom timmar man är i arbete enbart.
    Förstår inte riktigt hur du tänker med 45 timmars vecka. Får man verkligen jobba mer än heltid kontinueligt? Heltid är i snitt 40 timmar (oftast ibland minde) även om man går typ skiftgång. Gör man 45 tim en vecka har man mindre nästa så det blir ett snitt på ett visst veckor.

♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05 ♥ Litet pyre i magen BF 11/06-08♥
  • Anonym

8 timmar exkl 1 timme lunch tror jag e vanligast. Jag arbetar 08.00-17.00 och har en timme lunch... det blir 8 arbetade timmar.

Lunchen brukar man nog inte få betalt för... där för blir det 9 timmar på jobbet... men 8 timmar man arbetar.

• Anna  Lisa

Okej då förstår jag. Men det jag tänkte med 45h vecka är ju att man jobbar 9 h om dagen inkl lunch då.

För 9-5 jobb är väl ändå vanligast? och det räknas väl som en 40h arbetsvecka?
    Annars blir det ju bara 35h vecka?

jätteknepigt ju!

På sambons företag jobbar alla 9h om dagen. Och de som jobbar 8h måste jobba lördagar 4-5h för att komma upp i samma veckotimmar

• Nalle Puh73
    Anna Lisa skrev 2008-02-21 14:14:52 följande:
    Okej då förstår jag. Men det jag tänkte med 45h vecka är ju att man jobbar 9 h om dagen inkl lunch då. För 9-5 jobb är väl ändå vanligast? och det räknas väl som en 40h arbetsvecka? Annars blir det ju bara 35h vecka?jätteknepigt ju!På sambons företag jobbar alla 9h om dagen. Och de som jobbar 8h måste jobba lördagar 4-5h för att komma upp i samma veckotimmar
    Jobbar du 9-17 och har lunch i dom timmarna blir det inte 40 timmar i veckan. Vissa arbetsplatser har mindre än 40 timmar som heltid . Tror inte 9-17 är så vanligt utan då jobbar man nog 8-17 med 1 timmas rast eller 7-16 med 1 timmas rast.
    ♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05 ♥ Litet pyre i magen BF 11/06-08♥
  • Anna  Lisa

ahh tack,, måste varit något jag fått för mig då bara jag själv har alltid jobbat så oregelbundet så har ingen aning om de här sakerna! men dåså, ska vi fylla i lite fk-papper hehe

Svar på tråden snabbfråga! räkna arbetstid??