• Mimic

Vår kanin driver oss till vansinne just nu...

Våran kanin som vi köpte för några månader lever rövare om natten. Springer runt i sin bur, flyttar på hus och hönät. Vi har nu fått lov att byta rum på den för min dotter kan inte sova om nätterna för den väsnas så.  Den aktiveras minst 1-2tim om dan men är fortfarande väldigt rädd och bits. Hur får vi en lugn och harmonisk kanin här i hemmet?

• Svar på tråden Vår kanin driver oss till vansinne just nu...
  • Odile

Hm...har lite samma problem. Men jag tror att det beror på att vår kanin har kommit in i en slags trotsålder (han är fem månader nu). Han tål bara mig, inte sambon som han gör utfall mot i buren och min sambo får inte ge mat eller göra rent. Han välter omkull saker i buren, sliter loss kanintoaletten och slänger runt på alla pinnar. Om han inte blir serverad favoritsalladen så gör han sina behov i matskålen!
    Kan det vara så att eran kanin är mellan fyra-åtta månader? Då är den nog i trotsåldern dvs kaninen blir könsmogen och kan ändra humör o beteende. Tror att det brukar lugna ner sig när dom blir äldre. Vissa kastrerar kaninen men då måste den vara minst sex månader har jag läst men jag vet inte om det är en metod att ta till, bäst är väl att rådfråga en veterinär om kaninens beteende.
    Jag kan tillägga att vi köpte vår kanin när han var fyra månader och då var han ganska rädd och skygg redan. Han är lite mer nyfiken nu men som sagt nu är han inne i en jobbig ålder och jag känner igen mig i din beskrivning.
    Vad som kan hjälpa är att den får vara ute mer, försök gör den rumsren och låt den vara ute ur sin bur om dagen. Aktivera mer med leksaker, pinnar, godis t.ex. Kanske vore en kompis bra? Se bara upp med hanar dom brukar slåss när dom kommer in i åldern jag beskriver ovan.

• Mimic

Hon var ca 4mån när vi köpte henne från djuraffären. Har haft henne 2mån så det stämmer ju in på åldern. Det är väl bara att kämpa på då med det vi redan gör. Liten tröst att det finns flera "omöjliga" kaniner.

• iii

Det är ju ett ganska naturligt beteende för en kanin, de är ju nattdjur.

Det enda du kan göra är väl att sätta buren i ett annat rum. Försök aktivera kaninen på kvällen så är den kanske lite tröttare under natten.

• whatiwantiget

Kaniner är vad jag vet som mest aktiva i gryning/skymning, men när man har dem inomhus blir ju den cykeln lite rubbad eftersom man tänder och släcker lampor. Jag hade mina kaniner ute när jag var liten. Dels för att de väsnades om natten, och dels för att de trivdes bättre där i sina stora burar. Men det är mååånga år sedan min sista kanin dog nu.

• isisisis

Att ha kaninen i ett sovrum är alldeles för ensamt för kaninen.
    Den vill ha sällskap hela tiden,där familjen är!
    Inte stå på ett rum.
    kaninen vill vara ute mer än 1-2 timmar också.
    Har själv haft flera kaniner.
    Jag har haft dem lösa så när som på natten,och när jag inte är hemma.
    De "går på låda" sas...
    Dels kan det bero på att kaninen är uttråkad som den gör som den gör,dels kan det bero på att den börjar bli könsmogen.
    Hanarna kan bli rätt revirtänkande.
    Särskilt mot barn,de har inte samma pondus.

Som sagt,kaniner är VÄLDIGT sällskapliga djur.
    De behöver aktiveras eller ha sällskap mycket varje dag.
    Annars kan de få speciella beteenden,som inte är så kul.

marsvin är inte lika krävande,och i många fall ett bättre alternativ om man inte är beredd att offra lite mer....

Svar på tråden Vår kanin driver oss till vansinne just nu...