• uppsala

Ngn bra bok om uppfostran?

Hej!
    Är det någon som läst någon bra bok om uppfostran? Min son är bara 9 månader men jag tycker att det är spännande och intressant att läsa lite. det finns ju säkert många olika skolor och sätt att se på saken, vill helst ha en svensk bok. Kanske man bara kan få lite småtips eller tankar och idéer. Kan ju inte skada redan nu när de börjar få "lite" vilja.

• Svar på tråden Ngn bra bok om uppfostran?
  • Gummigumman

Jag har hört talas om en bok som heter "Ditt kompetenta barn" av Jesper Juul (tror han heter så), en dansk författare. Har bara bläddrat i boken men tänkte skaffa den, den verkar vettigt. Kolla om den finns på bibblan!

• Gunzan

Barnaboken av Anna Wahlgren - väldigt tänkvärd.

/Gun

• uppsala

Är lite skeptisk till AW, vet ej om jag e helt med på hennes metoder när det gäller ex sova. Men, i övriggt kanske denna bok passar, borde titta lite i den. Den danska verkar också intressant. Ngn mer?

• Alle

"Att sätta gränser är" är en fantastisk bok av Bengt Grandelius.
    Har hjälpt mig många gånger när man tvivlar och undrar hur i hela friden det ska bli människa av en ens hemska unge.
    Och lite mer gränssättning tror jag många behöver idag!

www.adlibris.se/shop/product.asp

• Jossan74

Jag måste också pusha lite för "Att sätta gränser". Tycker den är suverän. Man får verkligen en tankeställare och det är betydligt lättare att hantera sin trotsiga snart 3-åring när man läst hans bok.

• Millans hustru

Lotsa barn av Lars H Gustavsson är underbar. Den är så tongivande, ger i alla fall mig många tankar om hur jag vill vara som förälder. Han är kanske inte så konkret alla gånger utan mer ger en känslan, detaljerna finner man på själv i mycket? underbar bok som sagt!

• nattuggla

"Ditt kompetenta barn" av Jesper Juul
    Har den och den tycker jag är jättebra!!
    "Här är jag, vem är du?" av Jesper Juul
    Den har jag också och den är också väldigt bra.
    Dessa böcker tycker jag du skall kolla upp, stöder mina funderingar om uppfostran väldigt väl!

• Veladis

Tycker Barnaboken av Anna Wahlgren är en riktig genomkörare av allt vad uppfostran heter. Även om man inte gillar allting (som t ex sömnmetoder, mm), så är i allfall uppfostransbiten och beskrivningen av barn i olika åldrar jättebra. En anti-curlingbok som handlar om hur du älskar ditt barn utan att skämma bort det... Uppfostran som förespråkas är lagom mycket regler, ökat ansvar lämpat efter ålder leder till ansvarskänsla och insikt, mm...
    Denna bok räddade också min babytid när alla gnällde över hur mycker Vilya åt. AW säger i klarspråk att barn inte kan äta för mycket, för det kommer ut i endera änden...

• kixan

Håller med Millans hustru, Lotsa barn är underbar, det är ingen "manual" liksom utan den får en att tänka själv och se på saker med nya ögon!

• Omorfia

Tycker inget speciellt om om AW men vill bara inflika att små barn faktiskt kan äta för mycket. Det är ett konstaterat fakta att det finns småttingar stora som hus för att att deras föräldrar inte kan säga nej när barnen vill ha käk.

• kixan

Omorfia: Nja, så länge det gäller amning kan man iaf inte ge barnet för mycket, hur det är med övrig mat låter jag vara osagt.

• AstraTrillian

Måste också puscha för Jesper Juuls "Ditt kompetenta barn" som jag tycker är en underbar bok. Han har väldigt bra tankar och synsett.

• Helene OSV

Måste också hålla med om att både Jesper Juul och Lars H Gustafsson är väldigt läsvärda!

• Gunzan

Omorfia:

Det är skillnad på mat och mat. Ger du barn så mycket grönsaker som de vill ha så blir barn inte tjocka. Det är av dålig mat som fetma kommer ifrån.

/Gun

• Omorfia

Kixan
    Jag invände enbart mot den mening som sa "AW säger i klarspråk att barn inte kan äta för mycket". Amning kan aldrig göra ett barn överviktigt, det VET jag, men ett barn är inte bara ett barn som ammas. Min poäng var att man ska inte tro att barn (pratar inte om de allra yngsta som enbart ammas!) inte kan bli feta. Det finns många exempel på motsatsen.

Gunzan
    Det är väl ingen som har påstått att man blir fet av att äta grönsaker?!? Jag skrev "att små barn faktiskt kan äta för mycket. Det är ett konstaterat fakta att det finns småttingar stora som hus för att att deras föräldrar inte kan säga nej när barnen vill ha käk". De feta barnen är givetvis inte feta för att de äter så mycket grönsaker utan för att de trycker i sig godsaker och megaportioner av annan kaloririk mat. Det handlar om föräldrar som inte klarar av att barnen är ledsna och gör allt för att de ska vara glada. De har upptäckt att deras barn blir lugna och nöjda när de får mat och godis och sedan har det bara eskalerat tills man sitter med en 2-åring på 20 kg.

• Tygtiiger

Gillar också Jesper Juuls böcker! Har också läst "curlingföräldrar och servicebarn", jättebra!

• Alle

Håller med Tygtiger om Curlingföräldar och servicebarn, den är jättebra, en tankeställare!

• kixan

Omorfia: Okej, då är jag helt med på vad du menar och jag kan inte annat än hålla med.

• uppsala

Nu har jag beställt barnaboken samt Ditt kompetenta barn av Jesper Juul. Ska bli intressant att läsa båda. Om jag kommer ihåg det ska jag återkomma m vad jag tyckte om ni vill veta. Tack för all hjälp!

Svar på tråden Ngn bra bok om uppfostran?